Mestskú autobusovú dopravu v Pezinku bude od januára zabezpečovať spoločnosť AZ-Lines, s. r. o. Mesto zároveň pripravuje návrh na opätovné zavedenie bezplatnej MAD

81
Mestskú autobusovú dopravu v Pezinku bude od januára zabezpečovať spoločnosť AZ-Lines, s. r. o. / Foto: Pezinok
Mestskú autobusovú dopravu v Pezinku bude od januára zabezpečovať spoločnosť AZ-Lines, s. r. o. / Foto: Pezinok

Mestskú autobusovú dopravu (MAD) v Pezinku bude od 1. januára 2025 po úspešnom procese verejného obstarávania zabezpečovať spoločnosť AZ-Lines s. r. o., ktorá už prevádzkuje pezinskú MAD od januára tohto roka.

Mesto zároveň pripravuje návrh na opätovné zavedenie bezplatnej MAD, o ktorom budú ešte rozhodovať poslanci mestského zastupiteľstva. Toto opatrenie má za cieľ motivovať obyvateľstvo presadnúť z áut do autobusov, a zároveň poskytuje alternatívu po zavedení novej parkovacej politiky. Tú mesto plánuje zaviesť v budúcom roku. Hlavnou prioritou je zabezpečenie spojenia sídlisk mesta so železničnou stanicou. Všetky odchody a príchody majú nadväznosť na aktuálne grafikony ŽSR.

Jedným z cieľov mesta Pezinok je zlepšenie dopravnej obslužnosti, zmenšenie dopravných zápch a podporenie udržateľnej mestskej mobility. Aktívnym využívaním bezplatnej MAD sa zároveň zlepší kvalita ovzdušia v Pezinku a zníži sa zahustenie dynamickej dopravy.

Mesto Pezinok vyhlásilo verejné obstarávanie na dopravcu na poskytnutie služieb vo verejnom záujme na Mestskú autobusovú dopravu (MAD). Cieľom verejného obstarávania bolo vysúťaženie dopravcu na poskytnutie služieb na 10 rokov s možnosťou opcie na 1 rok. 

Verejné obstarávanie, do ktorého sa zapojili dvaja uchádzači, prinieslo mestu Pezinok výrazné úspory. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 10 468 302 EUR bez DPH (pri cene 5,70 EUR bez DPH / km), pričom spoločnosť AZ-Lines s. r. o. ponúkla cenu 3,48 EUR bez DPH za kilometer. To predstavuje približnú ročnú sumu 4 976 400 EUR bez DPH, čo je o 2,22 EUR menej na kilometer oproti pôvodným predpokladom.

Od januára 2025 dôjde k zlepšeniu dopravného pokrytia mesta a zavedeniu nových zastávok:

  • Linka Kutuzovova – Panský chodník: Spojenie medzi psychiatrickou nemocnicou P. Pinela a železničnou stanicou bude fungovať 16-krát denne.
  • Linka Sídlisko Muškát: Samostatná linka obsluhujúca sídlisko Muškát s intenzitou 16 spojov denne.
  • Okružná linka cez Starý dvor a Sídlisko Juh: Bude rozdelená na veľký a malý okruh. Malý okruh zostáva nezmenený, veľký okruh bude rozšírený cez ulicu Okružná až k LIDL.
  • Linka Kučišdorf: Bezo zmien, bude prechádzať cez Panský chodník a bude premávať 16-krát denne.

Nové zastávky budú umiestnené na nasledujúcich miestach:

  • Kutuzovova, v oboch smeroch,
  • Panský chodník, v oboch smeroch,
  • Okružná LIDL, v jednom smere.

Budovanie nových zastávok je časovo a logisticky náročný proces, mesto naplánovalo aktivity tak, aby od 1. januára 2025 bolo všetko pripravené – vrátane nástupíšť, prístreškov a dopravného značenia.

Vybavenie autobusov zostane od 1. januára 2025 do 31. decembra 2026 nezmenené. Modernizácia vozového parku je nevyhnutná pre integráciu do systému IDS BK (Integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja), čo zabezpečí lepšie riadenie prevádzky, lepšiu komunikáciu medzi ŽSR, mestom a dopravcom a vyšší štandard pre cestujúcich. Od 1. januára 2027 musí dopravca zabezpečiť nové vozidlá, nie staršie ako z roku 2024, ktoré budú spĺňať všetky legislatívne a bezpečnostné normy.