Bratislava vypracovala návrh pravidiel pre operátorov zdieľanej mobility, ktorí požičiavajú elektrické kolobežky, elektrické mopedy, motorky či bicykle. Zdieľané dopravné prostriedky je potrebné využívať rozumne a ohľaduplne.
V návrhu pravidiel zvažuje mesto napríklad obmedzenia rýchlosti a parkovania pre jednotlivé špecifické zóny, napríklad v pešej zóne či v parkoch. Mesto odporúča rýchlosť desať kilometrov za hodinu v pešej zóne, maximálne však 15 kilometrov za hodinu.
V Bratislave máme čoraz viac zdieľaných bicyklov, áut či kolobežiek, čo je super, pretože to rozširuje možnosti pohybu po hlavnom meste, pomáha to odľahčiť dopravu a prispievajú aj k tomu, aby sa nám v meste lepšie žilo.
V návrhu pravidiel odporúča hlavné mesto miesta, kde by dopravné prostriedky mali byť zaparkované, napríklad paralelne s chodníkom, pri stojanoch na bicykle, nie však obmedzujúce iné zdieľané služby a blokujúce stanice Slovnaft Bajk. Dopravné prostriedky nesmú byť podľa magistrátu zaparkované na zástavkách MHD. Pri nesplnení podmienok a porušení pravidiel, môžu byť tieto dopravné prostriedky odstránené mestskou políciou.
Operátori zdieľanej mobility musia podľa návrhu mesta napríklad zabezpečiť, aby užívatelia nejazdili na chodníkoch, ale využívali existujúce cyklotrasy a cestu. Rovnako, aby užívatelia neohrozovali iných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov a cyklistov. Zabezpečiť taktiež musia, aby užívatelia, ktorí pravidelne porušujú pravidlá, najmä nesprávne parkovanie či jazdu po chodníku, boli informovaní o ich porušovaní a potenciálnom pokutovaní. Návrh pravidiel je dostupný na webe bratislava.sk/sk/zdielana-mobilita.
Zdroj: Matúš Vallo