
Odborný panel odborného podujatia Centrum excelentnosti v poľnohospodárstve – katalyzátor lokálnej ekonomiky bol venovaný schopnosti poľnohospodárskeho sektora absorbovať inovácie. Diskusia sa zamerala na to, ako môžu školy, podniky aj výskumné inštitúcie spolupracovať pri zavádzaní moderných technológií, aké bariéry bránia rýchlejšiemu rozvoju a čo potrebujú mladí ľudia, aby sa stali nositeľmi zmien v praxi.
V paneli vystúpili: vedúci oddelenia strategických projektov BSK Marek Horváth, riaditeľka Spojenej školy Ivanka pri Dunaji Katarína Kubišová, riaditeľ SOŠ vinársko-ovocinárskej Modra Anton Čípel, prezident Zväzu vinárov a vinohradníkov Slovenska Vladimír Mrva, hlavný inštruktor duálneho vzdelávania v spoločnosti AGROMAČAJ Norbert Fazekaš a odborný asistent Prírodovedeckej fakulty UK Jiří Křišťan.
Diskutujúci sa zhodli, že jednou z najväčších výziev sektora je rýchlosť, s akou sa dokáže prispôsobovať technologickému pokroku. Moderné postupy – od presného poľnohospodárstva cez senzoriku pôdy a plodín až po digitalizované riadenie prevádzok – si vyžadujú pripravených absolventov i firmy ochotné meniť zaužívané postupy.
Inovácie musia byť súčasťou bežnej praxe, zhodli sa účastníci panelu
Marek Horváth z BSK zdôraznil, že centrá excelentnosti majú ambíciu vytvoriť prostredie, kde sa nové technológie nestanú výnimkou, ale prirodzenou súčasťou výučby aj odbornej praxe. Podľa neho „je úlohou kraja poskytnúť školám také podmienky, aby mohli flexibilne reagovať na vývoj v odvetví a spolupracovať s firmami, ktoré inovácie využívajú v teréne.“
Riaditeľka Spojenej školy Ivanka pri Dunaji Katarína Kubišová poukázala na to, že školy potrebujú stabilné partnerstvá so zamestnávateľmi, ktorí vedia poskytnúť študentom moderné pracoviská a mentorské vedenie. Zároveň zdôraznila, že „inovácie musia byť súčasťou kurikula, nie doplnkom. Praktické vzdelávanie má mať rovnakú váhu ako teória.“
Vinárstvo aj ovocinárstvo prechádza rýchlou transformáciou
Riaditeľ SOŠ vinársko-ovocinárskej Modra Anton Čípel upozornil, že vinohradnícky sektor stojí pred zásadnými zmenami spôsobenými klimatickými javmi, tlakom na efektivitu pestovania aj požiadavkami trhu. Škola preto pripravuje študentov na prácu s presnými technológiami, modernou senzorikou a adaptáciou vinohradníckych postupov na meniace sa podmienky.
Silný dôraz na inovácie potvrdil aj prezident Zväzu vinárov a vinohradníkov Slovenska Vladimír Mrva. Podľa neho sú „nové pestovateľské postupy, digitalizované evidencie či moderné technológie vo výrobe vína nevyhnutnosťou, ak chce slovenské vinárstvo udržať konkurencieschopnosť. Práve prepojenie škôl s praxou je rozhodujúce – mladí vinári musia mať možnosť učiť sa na reálnych príkladoch z vinárstiev.“
Duálne vzdelávanie je kľúčom k rýchlejšej adaptácii sektora
Zástupca súkromného sektora Norbert Fazekaš z AGROMAČAJ upozornil, že zamestnávatelia potrebujú absolventov, ktorí dokážu obsluhovať modernú techniku, pracovať s dátami a pochopiť postupy presného hospodárenia. „Duálne vzdelávanie je najúčinnejším nástrojom na to, aby sa mladí ľudia naučili technológie priamo v teréne a zároveň sa oboznámili s reálnymi požiadavkami prevádzok.“
Fazekaš zároveň ocenil iniciatívu BSK vytvárať kampusy, ktoré dokážu poskytovať technologické vybavenie porovnateľné so súkromnými firmami – najmä v oblastiach, kde je technika finančne náročná.
Výskum musí byť bližšie k praxi
Odborný asistent Jiří Křišťan z Prírodovedeckej fakulty UK upozornil, že výskumné inštitúcie sú pripravené intenzívnejšie spolupracovať so školami aj podnikmi. „Kvalitná vedecká príprava nevyhnutná najmä v oblastiach, kde sa technológie vyvíjajú rýchlo – biológia pôdy, klimatická adaptácia alebo ekologické postupy pestovania.“
Křišťan dodal, že centrá excelentnosti vytvárajú priestor na prenášanie vedeckých výsledkov do praxe, čo môže významne urýchliť adaptačné procesy v celom sektore.
Sektor potrebuje spoločnú víziu
Panelová diskusia ukázala, že existuje široká zhoda medzi školami, praxou aj výskumným prostredím – poľnohospodárstvo potrebuje spoločnú stratégiu, ktorá umožní rýchlo implementovať nové technológie a postupy. Účastníci sa zhodli, že základy pre túto zmenu už vznikajú práve vďaka dvom pripravovaným kampusom, ktoré majú priniesť modernejšie učebné prostredie, prepojenie s firmami aj posilnenie duálneho vzdelávania.
Bratislavský samosprávny kraj tak v rámci Centra excelentnosti potvrdzuje ambíciu vytvárať moderný a inovatívny model odborného vzdelávania, ktorý bude reagovať na potreby budúcnosti a posilní celý poľnohospodársky ekosystém regiónu.





