Do bratislavského Depa Jurajov dvor dorazil prvý zo 16 rekordných trojčlánkových „megatrolejbusov“. Dopravný podnik Bratislava (DPB) sa tak stáva vôbec prvým dopravcom v Česku aj na Slovensku, ktorý dopĺňa svoj vozidlový park o tieto rekordne dlhé trolejbusy. Vozidlá s hybridným (parciálnym) pohonom podnik objednal ešte minulý rok. Po absolvovaní potrebných skúšok pomôžu „megatrolejbusy“ odbremeniť dopravne vyťaženú východnú časť Bratislavy.
Dĺžka vyše 24 metrov, dva harmonikové kĺby, tri články a kapacita až 180 cestujúcich. To sú parametre jedných z najdlhších trolejbusov na svete, ktoré budú už čoskoro voziť cestujúcich v hlavnom meste. Vo výbave im nechýba výkonná klimatizácia, najnovšie informačné a bezpečnostné systémy či komfortne navrhnutý interiér. Trolejbusy disponujú aj batériami dobíjanými priamo z trakčnej siete, vďaka ktorým môžu odjazdiť krátke vzdialenosti bez nutnosti pripojenia na trolejové vedenie.
Vyše 24-metrové dvojkĺbové vozidlá typu Škoda-Solaris 24m dopravnému podniku dodáva na základe verejného obstarávania konzorcium firiem Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Solaris Slovakia s.r.o. a ŠKODA ELECTRIC a.s. Tento nákup je financovaný vďaka fondom Európskej únie prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
/“Len pár dní potom, čo sme predstavili nové vodíkové autobusy, nové jednosmerné električky a hybridný trolejbus, môžeme dnes v Bratislave privítať aj nový, unikátny, 24-metrový dvojkĺbový megatrolejbus, ktorý dopravný podnik zaradí do svojej flotily vôbec ako prvý dopravca v rámci Česka a Slovenska. Veľmi sa z toho teším, že sa nám s vedením dopravného podniku darí takáto veľká obnova a ekologizácia vozidlového parku. Atraktívna, kvalitná, ale aj ekologická mestská hromadná doprava je pre každodenný život v meste kľúčová. Chcem sa pri tejto príležitosti poďakovať aj všetkým kolegom z Dopravného podniku Bratislava, všetkým vodičkám a vodičom, že cez verejnú dopravu robia našu Bratislavu lepšou”, uviedol primátor hlavného mesta Matúš Vallo.
„Nedávno sme avizovali rozširovanie ekologickej trolejbusovej dopravy v Bratislave, preto mám obrovskú radosť, že po štandardných kĺbových trolejbusoch tentokrát predstavujeme unikátne dvojkĺbové megatrolejbusy. Takéto vozidlá už dávno jazdia v niektorých západných metropolách, no ich prevádzka nemá zatiaľ nikde v našich končinách obdobu. Aj naši cestujúci sa tak už túto jeseň po ukončení homologizačných skúšok odvezú oveľa komfortnejšie do cieľa svojej cesty,“ podčiarkol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.
Trolejbus bol najprv otestovaný v bratislavských uliciach
Pri testovaní v decembri 2020 si DPB overil všetky jazdné vlastnosti tohto typu vozidla, ako aj prejazdnosť tratí v rámci bratislavskej trolejbusovej siete. V praxi sa takýto typ trolejbusu v premávke
správa podobne ako jednokĺbový, nakoľko zadná náprava takmer presne kopíruje trajektóriu tej v strednom článku vozidla. Pre ostatných účastníkov cestnej premávky sa tak nič nemení.
Inšpirácia zo zahraničia
„Megatrolejbusy“ podstatne skvalitnia cestovanie medzi Hlavnou stanicou, Miletičovou ulicou a Dolnými honmi. Nasadené budú už počas jesene na linku 71, ktorá dnes v rannej špičke premáva každých 6 minút a jej ďalšie intervalové posilnenie bolo technicky nereálne. Ponúkaná kapacita na sedenie sprevádzkovaním “megatrolejbusov“ vzrastie o 20%, celková prepravná kapacita o takmer 50%.
Pri myšlienke na prevádzku vlastnej flotily dvojkĺbových trolejbusov sa kolegovia z DPB inšpirovali hlavne v dopravne vyspelých krajinách, napríklad vo Švajčiarsku. V Európe jazdia dvojkĺbové trolejbusy, respektíve dvojkĺbové vozidlá (aj autobusy) celkovo vo viacerých mestách. Za všetky môžeme spomenúť napríklad holandský Utrecht, švajčiarsku Ženevu či Zürich, švédske Malmö, ku nám najbližší rakúsky Linz, ale aj menej sledovanú albánsku Tiranu.
Vyše 24 – metrové trolejbusy ešte čakajú, podobne ako nedávno dodanú električku a kĺbový trolejbus, homologizačné testy, počas ktorých musí vozidlo prejsť stanovený počet kilometrov a rôzne technické skúšky pred zaradením do riadnej premávky s cestujúcimi.
Zdroj a foto: Dopravný podnik Bratislava