Legendárna Slovenská strela prišla do Bratislavy

2207

Motorový vozeň radu M 290.0 sa stal legendou železničnej dopravy prvej Československej republiky nielen kvôli svojmu vzhľadu, ale aj jazdným výkonom a originálnemu technickému riešeniu.

Vo štvrtok 30. júna podvečer dorazila do Múzea dopravy v Bratislave, kde si ju môže pozrieť aj verejnosť. Sprístupnená bude v piatok 1. júla a v sobotu 2. júla od 14h do 20h.

Motorové vozidlá radu M 290.0 vyrobili kopřivnické závody Tatra, a.s. v roku 1936 pre vtedajšie Československé štátne dráhy (ČSD) v počte dvoch kusov. Na vozidlách bol unikátny nielen dizajn karosérie a interiéru, ale predovšetkým elektromechanický prenos výkonu od Jozefa Sousedíka. Vďaka jeho patentovanému systému sa vozidlo rozbieha na elektrický pohon a pri dosiahnutí rýchlosti 82 km/h sa automaticky prepne na čisto mechanický, ktorý je vo vyšších rýchlostiach účinnejší. Obe motorové vozidlá jazdili v bežnej prevádzke rýchlosťou až 130 km/h, pri skúškach dosiahli rýchlosť 148 km/h.

Do pravidelnej prevádzky zaradili ČSD oba vyrobené vozidlá 13. júla 1936. Pridelené boli do výhrevne a domovskej stanice Bratislava – hlavná stanica a jazdili na motorovom rýchliku „Slovenská strela“ Bratislava – Brno – Praha. Dosahovali priemernú cestovnú rýchlosť 92 km/h (parné vlaky v tom čase jazdili priemerne 68 km/h), pričom spoje boli prvýkrát v histórii ČSD povinne miestenkové. Jazdná doba bola 4 hodín a 20 minút vrátane trojminútového pobytu v Brne.

Počas vojny boli vozidlá odstavené kvôli nedostatku benzínu a vyrážali len sporadicky raz až dvakrát mesačne na udržanie technickej spôsobilosti. Po druhej svetovej vojne slúžili ďalej, pričom zaujímavé je ich nasadenie na vlakoch spájajúcich Prahu s Norimbergom počas trvania Norimberského procesu s vojnovými zločincami, kam vozili našich zástupcov.

Na konci 40. rokov boli vozidlá vedené ako tzv. vládna záloha av 50. rokoch už mnoho kilometrov nenajazdili. Vozidlo M 290.001 bolo vyradené v roku 1953 a po požiari zlikvidované. Vozidlo M 290.002 bolo vyradené v roku 1960 a v rovnakom roku došlo k jeho odovzdaniu podnikovému múzeu Tatra v Kopřivnici.

Oprava unikátneho motorového vozidla z roku 1936 sa začala v auguste 2018 a trvala tri roky.

Foto: Michal Feik
Zdroj: slovenska-strela.cz