Líniové riadenie dopravy na bratislavských diaľniciach výrazne znížilo nehodovosť

885
Doprava na bratislavských diaľniciach sa už približne 1,5 roka riadi inovovaným systémom líniového riadenia
Doprava na bratislavských diaľniciach sa už približne 1,5 roka riadi inovovaným systémom líniového riadenia

Doprava na bratislavských diaľniciach sa už približne 1,5 roka riadi inovovaným systémom líniového riadenia. Vďaka efektívnejšiemu inteligentnému riadeniu dopravy sa v metropole výrazne znížila nehodovosť na diaľniciach, a to približne o 14 %.

Celkový počet nehôd na úsekoch diaľnic v rámci mesta Bratislava klesol z 530 (v roku 2019) na 459 (v roku 2022). Z dôvodu zachovania objektivity porovnávame údaje z obdobia, kedy na intenzitu dopravy nemala významný vplyv pandémia nového koronavírusu. Líniové riadenie pribudne aj na budúcej križovatke diaľnic D1 a D4, ktorá je aktuálne vo výstavbe v rámci úseku D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie. Výhľadovo sa počíta aj so zavedením líniového riadenia na časti D2 po budúci uzol Bratislava, sever a ďalej k štátnej hranici s Českou republikou, ako aj na R1.

Líniové riadenie dopravy na bratislavských diaľniciach zaviedla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v septembri 2021. Okrem nehodovosti táto inovácia zlepšila aj dopravnú situáciu z pohľadu kongescií, motoristi sa na diaľniciach v hlavnom meste zdržia vo všeobecnosti menej, keďže líniové riadenie automaticky vyhodnotí riziko vytvorenia zápchy a znižuje povolenú rýchlosť niekoľko kilometrov pred potenciálne upchatým úsekom. Doprava je tak plynulejšia.

Nie je znižovanie rýchlosti v predstihu zbytočné?

Odpoveď je jednoznačná – určite nie. Práve znižovanie rýchlosti v úsekoch, kde sa kongescia ešte nevytvorila, je jednou z kľúčových vlastností líniového riadenia dopravy. Zamedzuje, aby v tom istom okamihu prišlo do existujúcej zápchy množstvo áut, čím by sa kongescia ešte zväčšovala. Ak sa maximálna povolená rýchlosť spomalí ešte pred kongesciou – oddiali sa príchod k potenciálne zaťaženejšiemu úseku, čím sa zápcha nerozrastá a dokonca vzniká priestor na jej zmenšenie a elimináciu.

Má to však jednu podmienku – zúčastnení motoristi musia zníženú rýchlosť aj dodržiavať. V tejto súvislosti by sme ich chceli poprosiť o rešpektovanie tohto dopravného značenia. Ide predovšetkým o zachovanie bezpečnosti ich samých a ďalších motoristov na diaľnici. O tejto téme sa dozviete v podcaste, ktorý si môžete VYPOČUŤ TU.

V čom nám ešte líniové riadenie pomáha?

Šetrenie času motoristov, zníženie výskytu kongescií či nehôd, varovanie napríklad pred vlhkosťou vozovky či podobnými javmi ešte stále nie je úplne všetko. Vďaka smart riadeniu dopravy vieme motoristov upozorniť aj na plánované udalosti. Ako príklad môžeme uviesť servisnú odstávku tunela Sitina alebo nedávnu komplexnú opravu mosta Lamač na D2.

Kde všade je líniové riadenie dopravy zavedené?

Nový systém riadenia dopravy funguje aktuálne na bratislavských úsekoch diaľnic D1 a na diaľnici D2 od Maďarska do Bratislavy. Líniové riadenie existuje aj na obchvate Bratislavy v zodpovednosti koncesionára PPP projektu D4R7, pričom obchvat by chcela NDS integrovať do líniového riadenia mesta Bratislava. Ďalším úsekom, ktorý pribudne do bratislavskej rodiny diaľnic s líniovým riadením bude križovatka diaľnic D1 a D4 v rámci úseku D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie. Aktuálne je táto časť vo výstavbe.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť