Na trati z Bratislavy do Komárna už jazdí štátny dopravca

5353

Na železničnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno opäť jazdí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Štátny dopravca nahradil súkromnú spoločnosť RegioJet, ktorá tam jazdila takmer deväť rokov.

ZSSK v spolupráci s rakúskymi Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) bude trať obsluhovať minimálne dva roky, ide o prechodné obdobie, počas ktorého Ministerstvo dopravy a výstavy SR (MDV SR) zrealizuje na túto liberalizovanú trať novú súťaž, z ktorej vzíde víťaz na ďalších 10 rokov.

„Teším sa z našej novej vlakovej trasy aj z nášho partnera, ktorého vlakom oddnes budeme na Slovensku ukazovať aj niečo viac ako len Petržalku a Záhorie. Chcem sa pri tejto príležitosti poďakovať predchádzajúcemu prevádzkovateľovi – spoločnosti RegioJet za ich prácu na rozvoji vlakovej dopravy v tomto regióne. Všetkým cestujúcim vo vlaku i na cestách prajem vždy šťastnú cestu, no motoristov v tejto oblasti zvlášť prosím, aby pri prejazde koľajníc mali vždy oči na stopkách,” uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

20-minútová taktová doprava do Kvetoslavova

Od nového cestovného poriadku 2020/2021 (13. 12. 2020) premáva na linke 59 vlakov. V pracovných dňoch je v čase dopravnej špičky nasledovný takt:

  • 20-minútový takt na úseku Bratislava – Kvetoslavov
  • 30-minútový takt na úseku Bratislava – Dunajská Streda
  • 60-minútový takt na úseku Bratislava – Komárno

„Novému, dočasnému dopravcovi veľmi držím palce a rád by som za ministerstvo sľúbil, že urobíme všetko preto, aby sme túto, z pohľadu počtu cestujúcich, slovenskú top trať ďalej vylepšovali. Napríklad aj rekonštrukciou nástupíšť či vypísaním novej, dobre pripravenej súťaže na desaťročnú prevádzku osobných vlakov,“ povedal Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy.

Spolupráca s rakúskym dopravcom

Na linke Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, kde je maximálna rýchlosť 80 km/h budú jazdiť vozidlá ZSSK aj ÖBB. Vozne Bdteer sú vozne s klimatizáciou, vákuovým WC a možnosťou prepravy bicyklov. Vozne Bmpz-I a Bmpz-s sú bez klimatizácie, majú viacúčelový veľkopriestorový oddiel na prepravu bicyklov a osôb s obmedzenou možnosťou pohybu. Dieselmotorové jednotky 840 sú nízkopodlažné vozidlá s klimatizáciou, vákuovým WC a možnosťou prepravy osôb s obmedzenou možnosťou pohybu. Vozeň Bdtmeer je rekonštruovaný vozeň bez klimatizácie. Približne 60–70 % radených kapacít bude klimatizovaných a moderných, bez klimatizácie sú len vozne Bmpz-I a Bmpz-s (ÖBB) a Bdtmeer (ZSSK).

„Sme radi, že v úzkej spolupráci s naším partnerom ZSSK sa nám podarilo presvedčiť ministerstvo dopravy našou kvalitou, cenou a službami. Je to po prvýkrát, kedy ÖBB budú ponúkať svoje služby v zahraničí ako súčasť zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme,“ uviedla Michaela Huber, členka predstavenstva spoločnosti ÖBB Personenverkehrs AG.

Ceny: Štandardné cestovné ZSSK

Na trati 131, ktorá je vedená v rámci ZoDSVZ, platí štandardné cestovné ZSSK (vrátane bezplatnej prepravy) podľa Prepravného poriadku ZSSK. Okrem toho na trati platia aj medzinárodné cestovné lístky, ktoré doterajší dopravca nepredával ani neuznával. Pre cestujúcich z Dunajskej Stredy do Viedne ZSSK navyše rozšírila ponuku REGIONAL WIEN TICKET a REGIONAL WIEN TICKET Z100 aj na reláciu Dunajská Streda – Viedeň v cene:

• EUROPA REGIONAL WIEN TICKET: 19 € celé cestovné, 9,50 € polovičné cestovné
• EUROPA REGIONAL WIEN TICKET Z100: 24,80 € celé cestovné, 12,40 € polovičné cestovné

Samozrejme, rovnako ako všade na Slovensku, tak aj na tejto linke platí ponuka REGIONAL, ktorá je určená do vzdialenosti maximálne 60 km (platí pre vlaky kategórie Os a REX), vďaka čomu cestujúci ušetria na cestovnom.

Garancia vrátenia cestovného pri meškaní

ZSSK sa rozhodla zaviesť SUPERGARANCIU ZSSK na linke Bratislava – Dunajská Streda – Komárno a cestujúcim za meškanie od 60 a viac minút v ich cieľovej stanici garantuje odškodnenie až do výšky 100 % zaplateného cestovného. Vrátenie cestovného sa vzťahuje na takmer všetky meškania, výnimkami sú smrť v koľajisku a nehoda na priecestí.

Ak vlak v dotknutom úseku mešká do cieľovej stanice cestujúceho 60 a viac minút, cestujúci má nárok na odškodnenie:

  • pri meškaní 60 – 119 minút vo výške 50 % zo zaplateného cestovného prislúchajúceho na daný vlak a úsek,
  • pri meškaní 120 a viac minút vo výške 100 % zaplateného cestovného prislúchajúceho na daný vlak a úsek.
Modernizácia staníc

K zlepšeniu pomerov na trati prispieva aj predlžovanie nástupíšť, ku ktorému pristúpil manažér infraštruktúry, Železnice Slovenskej republiky. Prvou lastovičkou je nástupište v Kvetoslavove, ktoré bolo na začiatku decembra predĺžené z pôvodných 120 m na 150 m. Vďaka predĺženému nástupišťu boli po úprave existujúceho chodníka vytvorené nový prístup a šikmá rampa na nástupište, čo umožní aj imobilným cestujúcim ľahší prístup k vlaku. Predĺženie nástupíšť je dôležité z pohľadu radenia vlakov, kedy môžeme „poskladať“ dlhšiu súpravu, a tým odviezť viac cestujúcich. V úseku Komárno – Bratislava odbočka Letisko sa nachádza veľký počet železničných priecestí – celkovo ich je 51, pričom iba 8 z nich je vybavených závorami a 17 svetelným zariadením.

Vo vlakoch na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno je použitá kombinácia slovensko-maďarských hlásení. Pre ZSSK narozprávala v maďarčine názvy staníc a upozornenia pre cestujúcich známa herečka Éva „Vica“ Kerekes.