Stavebný ruch na Vajnorskej električkovej radiále v týchto dňoch vystriedali technicko-bezpečnostné jazdy električiek. Po ich vykonaní Dopravný podnik Bratislava v pondelok 27.mája obnoví premávku električkovej linky 4 na Zlaté Piesky. Do konca júna sa ešte budú realizovať dokončovacie práce, ktoré nebránia bezpečnej prevádzke električiek.
Na úseku Jurajov dvor – Zlaté Piesky sa vymenili 4 kilometre koľají, v predchádzajúcich dňoch sa už zrealizovalo aj ich podbitie, zváranie a brúsenie. Vďaka tomu budú môcť električky na Vajnorskej radiále premávať rýchlejšie a bezpečnejšie, čo sa odzrkadlí aj na komfortnejšej jazde pre cestujúcich. V týchto dňoch sa dokončuje osádzanie bokovníc, obrubníkov a prídlažby. Nástupištia na zastávkach sú oproti stavu pred modernizáciou vyvýšené pre pohodlnejšie nastupovanie a vydláždené bratislavskou dlažbou. Na zastávkach Jurajov dvor a Vajnorská ostáva doplniť sklo do prístreškov a elektronické informačné tabule. K finálnemu stavu sa blížia aj zastávky Shopping Palace a Zlaté piesky, vrátane obratiska. Na prestupnej zastávke Zlaté Piesky vznikne po dokončení zelený prístrešok s rozchodníkom na ploche 57 m2.
„Ak chceme, aby ľudia presadli z áut do hromadnej dopravy, potrebujeme, aby bola rýchlejšia a atraktívnejšia. Projekty ako tento túto požiadavku spĺňajú a preto sme veľmi radi, že sa na ňom môžeme podieľať. Z eurofondov zafinancovalo Ministerstvo dopravy SR túto modernizáciu sumou 24 miliónov eur,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
„V Bratislavskom kraji za posledné roky sledujeme enormný nárast individuálnej automobilovej dopravy. To spôsobuje nielen kolóny, ale aj znečistenie ovzdušia. Riešením je podpora koľajovej dopravy, a to železničnej aj električkovej. Ak chceme motivovať ľudí, aby cestovali verejnou dopravou, mala by byť komfortná a atraktívna. Projekt vajnorskej električkovej radiály je jedným z takých, vďaka ktorým dokážeme pritiahnuť ľudí do verejnej dopravy. Bratislavský samosprávny kraj ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy efektívne manažuje administratívne procesy tak, aby stavba napredovala čo najrýchlejšie,“ vyhlásil predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.
Súčasťou projektu je aj križovatka Vajnorská × Bojnická. Okrem výmeny koľajového zvršku sa v súčinnosti s dotknutými subjektmi do projektu zapracovali aj stavebné úpravy umožňujúce výmenu technológie cestnej dopravnej signalizácie, ktorá umožní dynamické riadenie a preferenciu všetkých vozidiel MHD. Prejazd cez koľaje na tejto križovatke pre individuálnu dopravu sa po vyasfaltovaní umožnil už v predchádzajúcich týždňoch.
„Oprava Vajnorskej radiály je ukážkový projekt. Od začiatku sa tu skutočne intenzívne pracovalo, najťažšiu, prvú časť radiály sa podarilo dokončiť v rekordnom termíne a vďaka pokračujúcemu veľkému úsiliu budú môcť cestujúci už o pár dní využívať modernú, bezpečnejšiu, rýchlejšiu a aj tichšiu trať. Som rád, že sa podarilo získať peniaze z eurofondov a mohli sme sa vďaka tomu pustiť do tohto projektu, ktorý opäť prináša zásadné zlepšenie verejnej dopravy. Chcem sa poďakovať Bratislavčanom, Bratislavčankám za trpezlivosť s obmedzeniami, ktoré sprevádzajú rekonštrukciu trate. Som presvedčený, že tak cestujúci, ako aj naši vodiči a vodičky výsledok prác v podobe komfortnejšej jazdy po trati ocenia,“ uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Novinkou na Vajnorskej radiále je nový typ elektronických informačných tabúľ, ktoré sú plnofarebné a vďaka kvalitnejšiemu displeju ponúkajú prehľadnejšie zobrazenie aj pri kompaktnejších rozmeroch. Okrem farebného rozlíšenia liniek dokážu tieto tabule výraznejšie zobrazovať mimoriadne udalosti v premávke, čím významne prispejú k lepšej informovanosti cestujúcich. Samozrejmosťou je aj akustické vyhlasovanie zobrazovaných informácií pre nevidiacich. Na zastávkach Odborárska a Magnetová sú už tieto tabule nainštalované, rovnako ako na zastávke Depo Jurajov dvor, kde bude jedna tabuľa zobrazovať zároveň odchody z električkového aj autobusového nástupišťa. Na Vajnorskej radiále bude nainštalovaných spolu 12 nových elektronických informačných tabúľ.
„Chcem sa poďakovať cestujúcim za trpezlivosť v posledných dvoch mesiacoch. Rovnako tak kolegom, vďaka ktorým vieme a môžeme efektívne čerpať eurofondy na rozvojové projekty a v neposlednom rade aj Ministerstvu dopravy SR a verím, že táto naša úspešná spolupráca bude pokračovať aj naďalej, nakoľko dopravný podnik má pripravených množstvo projektov, ktoré by sa vďaka európskemu financovaniu a ministerstvu mohli stať realitou. Modernizácia tohto úseku prinesie komfortnejšiu jazdu, čo podčiarknu aj nové električky, ktoré čoskoro nasadíme na linku 4. Som presvedčený, že zrealizované práce zabezpečia spoľahlivú prevádzku na najbližšie desiatky rokov,“ vyhlásil Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava.
Návrat električiek na Zlaté Piesky
V najbližších dňoch sa na zrekonštruovanom úseku zrealizujú technicko-bezpečnostné jazdy električiek, riadna premávka sa obnoví v pondelok 27. mája. Električková linka 4 sa vráti na svoju pôvodnú trasu na Zlaté Piesky a v súvislosti s tým prestane premávať linka náhradnej autobusovej dopravy X4. V rovnaký deň sa autobusové linky 57 a 65 vrátia na svoje pôvodné trasy cez Starú Vajnorskú.
Realizovaný projekt prinesie na úsek Vajnorskej električkovej radiály Kuchajda – Zlaté Piesky rýchlejšie a komfortnejšie cestovanie a zlepší pohodlie a informovanosť cestujúcich na zastávkach. V neposlednom rade sa zvýši bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky električiek. Projekt bol realizovaný z nenávratného finančného príspevku prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Zdroj a foto: Dopravný podnik Bratislava