Od minulého roku sme zrealizovali desiatky väčších či menších rekonštrukcií vozoviek vo svojej správe, teda komunikácií II. a III. triedy. Takto bolo zrevitalizovaných vyše 50 kilometrov ciest a ďalších takmer 50 km je naplánovaných na najbližšie obdobie.
„Po vzniku novej cestárskej spoločnosti Správa ciest BSK, v ktorej máme už stopercentnú majetkovú a manažérsku kontrolu, sme rozbehli opravy naplno a sústreďujeme sa najmä na kvalitu. Chceme, aby sa cesty nelepili, ale aby vydržali čo najdlhšie. Preto správca mapuje ich stav priamo v teréne a na základe výsledku zvolí najvhodnejší spôsob revitalizácie. Takto opravíme až pätinu našich ciest, teda okolo 100 km za rok,“ priblížil predseda BSK Juraj Droba.
Takto správca komunikácií v Bratislavskom kraji zrealizoval revitalizáciu vozoviek v celkovej dĺžke takmer 30 km. Išlo napr. o úseky v Kostolišti, Rohožníku, Marianke, Modre, Tomášove, Novej Dedinke, Dunajskej Lužnej či Bernolákove. Robila sa tu klasická metóda opráv vozoviek s pridaním vystužujúcej geomreže a aplikovaním modifikovaných asfaltov.
Správca župných komunikácii realizoval aj rekonštrukcie ciest metódou recyklácie asfaltových zmesí za horúca na mieste. Takto opravil takmer 25 km ciest. Pri tejto metóde sa využíva existujúci materiál, plus sa doplnia nevyhnutné komponenty. Je to rýchla technológia, ktorá má nižšiu cenu oproti klasike, ale nie je ju možné použiť všade. 95% stavebných prác je už zrealizovaných, aktuálne prebieha kompletizovanie. Touto metódou sa robili napr. úseky Malacky-Pernek, Rača-Sv. Jur, Malinovo-Tomášov, Tomášov-Nová Dedinka, Nová Dedinka-Bernolákovo, Alžbetin Dvor-Miloslavov, Hrubý Šúr-Hranica okresu BA/TT, Pezinok-Vinosady, či Vinosady-Modra.
Naplánované sú aj ďalšie rekonštrukcie, a to technológiou recyklácie za studena na mieste. Pôjde celkovo o takmer 43 km. Ide o najkomplexnejšiu opravu s úpravou konštrukčných vrstiev vozovky s použitím jestvujúcich materiálov s doplnením, plus sa realizujú nové asfaltobetónové vrstvy vozovky. Používa sa na najrozpadnutejších úsekoch ciest. Technologicky a časovo je najnáročnejšia, ale výsledkom je ekvivalent novej cesty. Takto sa budú realizovať opravy na úsekoch: Pernek-Kuchyňa, Blatné-Šenkvice, Slovenský Grob-Viničné, Doľany -Štefanová, Budmerice-Báhoň, Dunajská Lužná-Miloslavov či Králová pri Senci-Hrubá Borša.
Pozrite si mapku rekonštruovaných úsekov: