Práce na projekte rozšírenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Triblavinou prešli do ďalšej etapy. Realizujú sa násypy na vetvách križovatky diaľnic D1 a D4, preložky inžinierskych sietí, pracuje sa na betonáži spodnej stavby mostov a pokračuje sa v zemných a výkopových prácach.
Práce na archeologickom prieskume sa chýlia ku koncu. Pri stavbe „D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie„, ktorá patrí medzi kľúčové projekty, pretože spojí diaľnicu D1 a D4 križovatkou, sa mimoriadne dbá na ekologický a environmentálny rozmer. Vedeli ste, že zemina sa pred jej zapracovaním skúma v laboratóriách? Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tak chce zamedziť tak tomu, aby bol na stavbu vozený kontaminovaný materiál.
Testovanie materiálu
Aktuálne pracuje na stavbe viac ako stovka pracovníkov a v nasadení je zhruba 40 mechanizmov. Primárne sa sústreďujú na zrealizovanie násypov. Na ich výstavbu musí byť použitý výlučne materiál, ktorý nebude environmentálnou záťažou. Aby bola garantovaná bezpečnosť a nezávadnosť, vzorky materiálu podliehajú prísnym laboratórnym testom, kde skúmame jeho kvalitu. Materiál sa do stavebného procesu trvalo zapracováva až v okamihu, keď máme potvrdené, že sú splnené požiadavky na jeho inertnosť a výsledky testov na ekotoxicitu sú negatívne. Zároveň NDS robí aj zhutňovacie pokusy a iné skúšky na preukázanie kvality pre možnosť jeho zapracovania.
Monitorovanie odberov aj v teréne
Odbery kontrolných vzoriek prebiehajú aj počas navážania materiálu na stavbu. Vozidlá, ktoré prevážajú materiál sú vybavené monitorovacím systémom, ktorý sleduje pohyb nákladných áut vrátane miesta nakládky a vykládky, čo slúži na potvrdenie presnej lokality odberu materiálu.
Harmonogram ďalších prác
V najbližších mesiacoch sa práce sústredia aj na preložku Vajnorského potoka. Pokračovať budú práce na sanačných opatreniach, zakladaní oporných múrov a výstavbe mostov. Tých je celkovo 18 na stavbe dlhej viac ako 3 kilometre.
Rozšírenie D1 Bratislava – Triblavina v číslach
Líniová dĺžka: 3,6 km
18 mostov
2,5 km protihlukových stien
Zdroj a foto: Národná diaľničná spoločnosť