Tip na cyklovýlet: Malokarpatský okruh

3619
Mlyn Klepáč

Prejdete cez pekné zákutia Železnej studničky, uvidíte mlyny aj rybníky. Údolím Vydrice sa dostanete ku kameňolomu aj na Malý Slavín, Jajcajov aj Biely kríž, Spariská a zastavíte sa aj na Kamzíku.

Pozývame vás cyklovýlet po Bratislave – od Vojenskej nemocnice k Figaru. Dĺžka trasy je necelých 31 kilometrov, prevýšenie 790 metrov, prejdete ju asi za 4 hodiny a oddýchnuť si môžete v bufete U Slivu, na Bielom kríži alebo na Kamzíku. Povrch trasy tvorí zo 40 % asfalt a 60 % terén, náročnosť je stredná a vhodné sú trekové a horské bicykle.

Popis trasy: Vojenská nemocnica – Snežienka – U Slivu – Malý Slavín – Biely kríž – U Slivu – Spariská – Kamzík – Figaro

• Trasa nášho výletu začína pri Vojenskej nemocnici. Začiatok trasy nás prevedie údolím potoka Vydrica. Od Vojenskej nemocnice po cyklopruhu prejdeme popod Červený most a pokračujeme po asfaltovej cestpae popri Partizánskej lúke, mlyne Klepáč, budove Mestských lesov Bratislava a Deviatom mlyne, až prídeme k bufetu na Železnej studienke, kde sa asfaltové cesty rozdeľujú. My budeme pokračovať priamo, popri  rybníkoch a studničke prídeme na lúku  pri lanovke, ktorá premáva na Kamzík.
  • Náš výlet však bude pokračovať priamo, ďalej údolím potoka Vydrica, po chvíli prejdeme okolo bývalého Sanatória a kúpaliska ( dlhodobo nefunkčné), a dostaneme sa k niekoľkým pekným lúkam, ktoré lemujú asfaltovú cestu. Neskôr sa dostaneme k ďalšej peknej lokalite, kde je studnička, jazierko, lúka, medáreň – križovatka II. kameňolom.
  • Z II. Kameňolomu pokračujeme stále údolím Vydrice, minieme cestou ďalšie dve pekné jazierka, a cesta nás privedie k ďalšej križovatke ciest s bufetom, nabíjačkou e-bike  – U Slivu. Od bufetu budeme pokračovať asfaltovou cestou vľavo a začneme jemne stúpať asi 1 km, a potom  jemným zjazdom prídeme na koniec asfaltovej cesty. Tu odbočíme vpravo na lesnú cestu, ktorá nás privedie k vyhľadávanému miestu turistov a cyklistov – Malý Slavín. Nachádza sa tu menšia lúka  s prístreškom a ohniskom, discgolf, malé ihrisko, studnička a pamätník dvom ruským vojakom, podľa ktorého je pomenované toto miesto.
  • Z Malého Slavína budeme pokračovať  po modrom cykloznačení smerom na Svätý vrch. Po kratšom stúpaní sa dostaneme na samotný jemne zvlnený hrebeň Svätého vrchu, a sledujúc modré cykloznačenie prejdeme cez križovatku trás Bystrické a popri Jajcajovom kríži, až prídeme pod Biely kríž. Tu pri cyklosmerovníku budeme pokračovať priamo po zelenom cykloznačení, po cca 150 m prídeme na asfaltovú cestu a posledné metre na Biely kríž absolvujeme strmším stúpaním.
  • Biely kríž je známa križovatka turistických a cykloturistických trás. Nájdete tu samotný kríž, cykloturistickú mapu, dva bufety, prístrešok, nabíjačku na e-bike. V bývalej horárni je aj možnosť ubytovania, pod horárňou je i ohrada so zvieratami. Miesto je vhodné na oddych a občerstvenie.
  • Z Bieleho kríža začneme klesať kúsok späť po asfaltke ako sme prišli, ale ďalej budeme pokračovať po asfaltovej ceste asi 1 km ( červené cykloznačenie). Pri cyklosmerovníku pred stúpaním odbočíme doprava a po modrom cykloznačení budeme jemne dlhšie klesať údolím potoka Vydrica až ku križovatke trás U Slivu, kde sme už dnes boli. Prejdeme popred bufet a zabočíme doľava a po asfaltovej ceste začneme stúpať na križovatku trás na hrebeni Malých Karpát – na Spariská.
  • Na Spariskách zabočíme doprava na lesnú cestu a jemne začneme stúpať smerom na Kamzík po červenom cyklistickom značení. Neskôr prejdeme na žlté cyklistické značenie, aby sme obišli kopec Tri duby, a za nimi sa napojíme späť na červené cykloznačenie a vyšliapeme po asfaltovej ceste na lúku na Kamzíku. Na Kamzíku pri lúke je ďalšia možnosť občerstvenia, je tu aj detské ihrisko, lanové centrum či bobová dráha. Z lúky nás už čaká len celkom príjemný zjazd po žltom cyklistickom značení cez Ahoj na Račiansku ulicu, k Figaru, kde náš výlet končí.

Virtuálnu mapu nájdete TU.

Červený most
Medáreň pri lome
Šiesty rybník v údolí Vydrice
Cesta pri rybníku
Siedmy rybník s novou lávkou
Bufet U Slivu
Malý Slavín, výstavba
Malý Slavín, mapa so smerovníkmi
Svätý vrch, križovatka trás
Hrebeň Svätého vrchu, smer Biely kríž
Jajcajov kríž
Biely kríž, bufety a križovatka
Biely kríž
Biely kríž, horáreň
Biely kríž, chata Klinec
Biely kríž, zvieratá pod horárňou
Údolie Vydrice, križovatka trás
Kamzík, lanové centrum
Kamzík, bobová dráha
Lúka smerom k Figaru
Cvičná lúka s televíznou vežou
Sliačska ulica, výhľad na mesto