Tip na cyklovýlet: Z Bratislavy do Vysokej pri Morave

4725

Očarujúce lúky a lesy, ale aj architektonické skvosty a hlavne krásna príroda.

Hrad Devín, vodárenské múzeum, cyklomost Slobody či historický železničný viadukt ponad Moravu. To sú len niektoré vychytávky, ktoré môžete vidieť na jednej z najkrajších cyklotrás pri Bratislave. A pritom vôbec nemusíte šliapať do pedálov dlhé vzdialenosti. Celá trasa meria okolo 35 kilometrov a je vhodná aj pre rodiny s deťmi. Okrem krátkej výnimky medzi Karlovou Vsou a Devínom vedie mimo akejkoľvek automobilovej dopravy.

Vodárenské múzeum v Karlovej Vsi

Trasa začína pri moste SNP a pre cyklistov mám hneď na začiatku dobrú správu: celé nábrežie až po most Lafranconi je už kompletne zrekonštruované a nebezpečné jamy na tomto úseku sú už minulosťou.

Bozpochyby už prvé kilometre popri Karloveskom ramene sú doslova pastvou pre oči. Žiaľ, úzky chodník si obľúbili nielen stovky cyklistov, ale aj nespočetné množstvo chodcov a tak neostáva nič iné, len dávať si pozor. Prvým objektom, pri ktorom odporúčam sa pristaviť, je Vodárenské múzeum a vodárenská záhrada. Areál pred pár rokmi veľmi pekne zrekonštruovala Bratislavská vodárenská spoločnosť a najmä záhradu obľubujú rodiny s deťmi.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je vodarenske-muzeum.png
Vodárenská záhrada
Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je ostrov-sihot.png
Ostrov Sihoť je pre verejnosť neprístupný. Výnimkou sú dni otvorených dverí.

Devínska cesta medzi autami

Po približne kilometri od Vodárenského múzea cyklotrasa končí. Svojho času viedli poslanci mestského zastupiteľstva vášnivú diskusiu o tom, či by mali alebo nemali cyklisti mať povolený prejazd cez ostrov Sihoť. Na ostrove existuje sieť asfaltových alebo betónových chodníkov a vyriešil by sa tým prejazd najkomplikovanejšími časťami trasy. Nakoniec Mestské zastupiteľstvo rozhodlo o tom, že cyklotrasa cez ostrov nepovedie. S výnimkou kilometrového úseku v lokalite Tieňava sa aj dnes musíte zmieriť s tým, že medzinárodná cyklotrasa železnej opony Eurovelo 13 vedie po frekventovanej hlavnej ceste.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je cyklotrasa-tienava-1024x576.jpg
Tieňava. Jediný hotový úsek cyklotrasy medzi Karlovou Vsou a Devínom.

Hrad Devín azda spomínať veľmi netreba. Táto majestátna stavba je ozajstným lákadlom pre domácich i zahraničných turistov. Pre tých, čo si pamätajú „tankodrom“ na cyklotrase medzi Devínom a Devínskou Novou Vsou máme dobrú správu: V roku 2018 mestská časť ukončila výmena asfaltu na cyklochodníku v katastri Devínskej Novej Vsi.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je hrad-devin.jpg
Hrad Devín

Niva rieky Moravy

Najkrajší úsek celého výletu začína pri cyklomoste Slobody, prezývaného aj Most Chucka Norrisa (takto dopadla všeľudová anketa). Práve pri ňom sa nachádza významná križovatka cyklochodníkov – cez most sa dostanete do rakúskeho Schlosshofu, doprava do Marianky, rovno vedie trasa k Devínskemu jazeru a doľava smeruje cyklotrasa do Vysokej pri Morave.

Celá táto oblasť, ktorou prechádzame, sú vlastne lužné lesy a zaplavované lúky v blízkom okolí rieky Moravy. Nechýbajú bocianie hniezda, staré stromy, jazierka a mokrade. Pre informáciechtivých výletníkov je k dispozícii náučný chodník s tabuľami.

Nádherná prírodná scenéria je doslova balzamom pre dušu.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je cyklomost-slobody-1.jpg
Cyklomost Slobody
Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je povodie-rieky-moravy-2-1024x680.jpg
Povodie rieky Moravy

Železničný viadukt

Železničný viadukt, nazývaný aj Marcheggský, je skvostnou technickou pamiatkou, po ktorej dodnes premáva vlak medzi Bratislavou a Viedňou. Výstavba mosta dlhého 474 metrov bola ukončená v roku 1847. Most pozostáva z desiatich tehlových klenieb a vedie na ňom jednokoľajná neelektrifikovaná trať. Počas svojej existencie bol most niekoľkokrát zničený a opätovne zrekonštruovaný.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je marcheggsky-viadukt-3.jpg
Marcheggský viadukt

Preprava vlakom

Záverečná etapa cyklovýletu vedie cez les a po hrádzi. Tí, ktorí ešte vládzu, sa môžu vrátiť späť to istou trasou, prípadne využiť niektoré paralelné cesty. Ak už vám ale došli sily a nepomohol ani bufet vo Vysokej pri Morave, odporúčame využiť vlak zo Zohora. Jazda do Bratislavy trvá necelú pol hodinu a stojí 1,55€.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je vysoka-pri-morave.jpg
Vysoká pri Morave
Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je kedysi-tadialto-viedla-zelezna-opona-2.jpg
Kedysi tadiaľto viedla železná opona
Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je zelezna-opona-vo-vysokej-pri-morave.png
Mapka trasy