Tip na výlet: Zochova chata, Veľká Homoľa a hvezdáreň

21113
Hvezdáreň nad Zochovou chatou

Na tomto výlete vás čaká krásny výhľad na lesy, výstup na rozhľadňu, uvidíte hvezdáreň aj tajomný Huncokársky cintorín.

Pozývame vás na turistiku. Dĺžka trasy je 9 a pol kilometra, prevýšenie 313 metrov a výlet vám potrvá asi 3-4 hodiny. Prestávky odporúčame na Čermákovej lúke, kde je prístrešok, a na rozhľadni Veľká Homoľa.

Popis trasy: Zochova chata – Čermáková lúka – Veľká Homoľa – hvezdáreň – Zochova chata

• Dnešný výlet začneme v rekreačnej oblasti Zochova chata nad Modrou. Na konečnej autobusu sa nachádza záchytné parkovisko, hotel Zochova chata, či Furmanská krčma. Od autobusu náš výlet začína po ceste ďalej mierne do kopca, po modrej turistickej značke. Hneď po pár metroch budeme míňať po ľavej strane pumptrack, ktorý je hojne využívaný návštevníkmi zo širokého okolia.
  • Z asfaltu po chvíli odbočíme do lesa a po okraji chatovej osady Zochova chata vystúpame až k huncokárskemu cintorínu, kde sa opäť dostaneme na asfaltovú cestu. Cintorín je súčasťou pekného náučného chodníka o huncokároch, ktorí v okolí Zochovej chaty žili a pracovali. Po asfaltovej ceste prídeme až na koniec chatovej osady, kde za rampou pri cyklistickom smerovníku odbočíme doľava a po žltom cyklistickom značení prídeme cca po 1,7 km na známe a vyhľadávané piknikové miesto – Čermákovú lúku.
  • Čermáková lúka je pekná horská lúka s prístreškom, ohniskom, studničkou a pamätníkom rodiny Čermákovcov. Je to prirodzená križovatka turistických a cykloturistických trás. Prechádza tadiaľto turistická aj cyklistická Štefánikova magistrála. Čermáková lúka je ideálnym miestom na oddych, piknik, či výlet s malými deťmi.
  • Z Čermákovej lúky budeme pokračovať v našom výlete po zelenej turistickej značke smerom doľava a mierne stúpajúcim chodníkom sa dostaneme po cca pol hodine na križovatku turistických trás Zbojnícke. Pokračovať budeme po lesnej ceste priamo a po pár sto metroch prídeme k ďalšej križovatke s malou budovou – Vápenka. Tu odbočíme doprava a začneme prudšie stúpať smerom k vrcholu Veľkej Homoli. Tesne pod vrcholom odbočíme opäť doprava a prudkým stúpaním cca 100 m  prídem na vrchol kopca a k turistickej rozhľadni Alexandra Filípka, vo výške 709 m.n.m.
  • Z rozhľadne sú nádherné výhľady do širokého okolia. Pri dobrom počasí možno z rozhľadne vidieť nitriansky Zobor, bratislavskú televíznu vežu, a v prípade mimoriadnych poveternostných podmienok i rakúske Alpy, či Pavlovské vrchy na Južnej Morave. Pri rozhľadni je aj turistický prístrešok s ohniskom.
  • Z rozhľadne sa kúsok vrátime, ak sme prišli a na Zochovu chatu budeme schádzať doku kopcom po červenej turistickej značke. Asi v polovici cesty po pravej strane pri turistickom chodníku budeme míňať hvezdáreň, neskôr i zjazdovku. Tesne pred Zochovou chatou sa objaví aj vodná nádrž, ktorá v lete slúži ako prírodné kúpalisko. Od nádrže vystúpame po schodoch na parkovisko na Zochovej chate, kde náš výlet pri zastávke končí.

Virtuálnu mapu výletu nájdete tu.

Hotel Zochova chata
Pumptrack Zochova chata
Zochova chata, Huncokársky cintorín
Čermákova lúka, studnička
Lucia Mandincová
Čermákova lúka
Čermákova lúka, Pamätník
Vápenka
Výhľad z rozhľadne Veľká Homoľa.
Hvezdáreň nad Zochovou chatou
Zjazdovka na Zochovej chate
Foto: Lucia Mandincová
Virtuálnu mapu výletu nájdete tu.