Tomáš Szalay: Práca s náhradníkmi je alchýmia

1748
Lekár kraja a riaditeľ župného Odboru zdravotníctva Tomáš Szalay
Lekár kraja a riaditeľ župného Odboru zdravotníctva Tomáš Szalay

Robím vedomý overbooking a tŕpnem, keď exportujem zoznamy z NCZI.“ Lekár kraja, riaditeľ župného Odboru zdravotníctva a manažér Veľkokapacitného očkovacieho centra o tom, čo brzdí očkovanie a prečo by mala mať župa väčšie kompetencie.

Ako bude vyzerať najbližší víkend vo Veľkokapacitnom očkovacom centre?

Očkovanie v Bratislave sa trochu spomalí – prichádza víkend veľkokapacitného preočkovávania druhými dávkami, vakcínami AstraZeneca i Pfizer. Kapacita pre prvé dávky bude preto obmedzená, ale na rad sa predsa len dostanú 34- a 35-roční. A očkovacia turistika bude pokračovať, keďže čakárne v iných kútoch domoviny už začínajú zívať prázdnotou.

Je pravda, že sa ľudia odhlasujú z druhého očkovania vakcínou AstraZeneca?

A teší ma, že poplašné správy, ktoré som započul o hromadnom odhlasovaní ľudí z druhého očkovania AstraZenecou, nie sú pravda. Aspoň v našom kraji. Vo štvrtok k nám od NCZI dostalo pozvánku 3633 ľudí, neprišlo len 144. Jedným z faktorov vysokej účasti bola zrejme aj veková štruktúra (60+). Ďalších takmer 400 ľudí sme zaočkovali cez župný formulár a prekvapilo ma, že na pozvánku na Pfizer sa nedostavilo viac ľudí, ako na druhú Astru (4 až 8 %, v závislosti od dní).

V súčasnosti sa očkuje štvrtok až pondelok. Ako očkovacie dni plánujete?

Plánovanie kapacít sa začína týždeň dopredu. Cez víkend sa z ministerstva dozviem, koľko vakcín na ďalší týždeň môžeme dostať (“alokácie”). Do pondelkového predpoludnia sa potom musím rozhodnúť, čím a kedy a koľko budeme ďalší víkend očkovať, teda koľko z tej alokácie si chceme uplatniť – samozreme, že je to 100%.

V župnom veľkokapacitnom centre dokážeme zaočkovať tisíce ľudí denne. Preto je dôležité, aby procesy fungovali hladko.

Ľudí beriete primárne z Čakárne Národného centra zdravotníckych informácií?

Čakáreň má svoje rozhranie pre očkovacie centrá. V Čakárni si vyklikám časové sloty pre jednotlivé dni a nastavím kapacitnú priepustnosť. Napríklad, že bude otvorené od 8:00 do 20:00, s pripustnosťou 320 ľudí za hodinu. Nie je to užívateľsky prívetivé a nemá to žiadne fíčurije.

V utorok/stredu mi ministerstvo do takto nastavených kapacít “naleje” z Čakárne ľudí. (Algoritmus prideľovania termínov je kapitola sama osebe, rád by som sa s niekým rozprával, kto to má na starosti; žiaľ, na druhej strane nie je veľký záujem o komunikáciu. Junáci boli urazení po mojom veľkonočnom fb statuse, a tak ma odvtedy radšej nikam nepozývajú.)

Koľko dopredu viete počet „očkovancov“ na daný deň?

V stredu zvyknú odchádzať štátne SMSky a ja konečne vidím, kto mi má kedy prísť. Začínam si v exceli analyzovať ten súbor – aké je vekové zloženie ľudí, v akých časoch budú chodiť, bude to rovnomerné?

K procesom NCZI, respektíve Ministerstva zdravotnícva SR, ste často kritický. Čo konkrétne vám komplikuje organizáciu očkovania?

Napríklad keď sa spustila akcia 1+1 (vezmi babku…), tak to bola pre nás čistá lotéria – prídu so sprievodom? Alebo nie? Musím sa na chvíľu vrátiť k tomu algoritmu prideľovania termínov: najprv to mali vymyslené tak, že najstarší ľudia dostávajú pozvánku ako prví.

V reakcii na Akciu 1+1 sa ľudia 70+ prihlásili do Čakárne. Keďže boli v Čakárni najstarší, dostali termín hneď. A všetci boli pozvaní hneď na prvý deň očkovania ráno. Niežeby boli rovnomerne rozplánovaní na celý deň, na 12 hodín. Nie, 120 starých ľudí rovno na prvú hodinu.

A nielenže sú títo očkovanci pomalší, ale keď s každým z nich prišiel +1 sprievod, ktorý bolo treba ručne zaregistrovať a s ktorým sme nepočítali… Na toto sa nedá dobre pripraviť, to treba len prežiť.

Pri očkovaní sa snažíme vytvoriť bezpečnú a príjemnú atmosféru, aby ľudia odchádzali s lepším pocitom a motivovali k očkovaniu aj svoje okolie. Pomáhajú nám aj klauni z OZ Červený nos.

S NCZI aj ministerstvom ste určite v kontakte. Je tam ochota hľadať riešenia?

Keď som sa rozčertil na NCZI, ďalší víkend mi tých dôchodcov aj s nezaregistrovaným sprievodom poslali všetkých cez obednú prestávku. Tuším, ako menili ten algoritmus. Zle, pretože sa nerozprávajú s užívateľmi, ktorí ich programátorské dielo používajú.

Aj po troch mesiacoch očkovania ma tiež mrzí, že stále nie sú nastavené rozumné filtre. Posielajú mi tak ľudí so zlými rodnými či telefónnymi číslami, s nesprávne priradenými zdravotnými poisťovňami, ľudí, ktorí už boli zaočkovaní. Občas ich pozýva na nesprávnu očkovaciu látku, čo je veľmi nebezpečné.

„Pikoška? Očkovali sme dvoch mŕtvych ľudí. Fakt, pri overovaní s registrom poistencov boli rodné čísla “mŕtve”. S oboma mŕtvolami som telefonoval. Obe som pobavil otázkou “Vy žijete?!” V jednom prípade šlo o preklep v rodnom čísle, v druhom prípade o chybné vyhlásenie za mŕtveho (zomrela jeho mama, nie on).

Vo Veľkokapacitnom očkovacom centre na Tehelnom poli sme doteraz nepremrhali ani jednu vakcínu. Od začiatku pracujeme s náhradníckymi zoznamami a prioritou je pre nás zdravotný stav, nie vek.

Vlastné procesy ste teda zrejme prispôsobili týmto nedostatkom.

Vďaka analýze excelového zoznamu mám šancu predísť niektorému typu problémov – napríklad v marci, keď boli na viaceré miesta stovky ľudí objednané na tú istú minútu, som na to prišiel už večer predtým a stihlo sa to pre naše očkovacie centrum opraviť. Keď mám zoznam naplánovaných ľudí skontrolovaný, importujem ho do nášho ambulantného softvéru.

Pri importe do ambulantného softvéru mi zbehne služba (toho nášho softvéru, nie NCZI), ktorá porovná zoznam importovaných voči centrálnemu registru poistencov na ÚDZS. Za 5 sekúnd viem, ktoré rodné čísla sú zrejme problematické, lebo nie je jasná zdravotná poisťovňa, ktorá to bude platiť.

K týmto rodným číslam napíšem poznámku pre registrátorov, aby od týchto ľudí zistili, ako je to s ich poistením, a prípadne okopírovali ich doklady. Ak by sme to neriešili v predstihu, ale až na konci mesiaca pri fakturovaní do poisťovní, tak by nám bez toho poisťovne neuznali stovky zaočkovaných.

Ministerstvo na vaše pripomienky nereflektuje?

Aby ste si vedeli predstaviť tú nálož, je to pár sto ľudí denne (z cca 3500 pozývaných). Neviem, prečo toto overovanie nerobí Čakáreň. Trvá polhodinu až hodinu, kým všetky takéto rodné čísla označím, a večer trvá ďalšiu polhodinu, kým sa to spáruje s ofotenými dokladmi a zistíme, koľko chýb ešte treba doopravovať.

Ako je to s náhradníkmi?

Keď mám ako-tak ujasnené, kto príde na druhý deň, musím urobiť kvalifikovaný odhad, kto napriek pozvaniu NEPRÍDE. Aby boli očkovacie kapacity využité, ľudí z Čakárne dopĺňam náhradníkmi z nášho náhradníckeho zoznamu. Ale koľko náhradníkov mám pozvať, a na kedy? Toto je už alchýmia.

Postupne som získal odhad, koľko ľudí nepríde na prvú Astru, teraz už viem tipovať neúčasť na druhej Astre, či prvej dávke Pfizera. Cez nasledujúci víkend zistím, koľko nechodí na druhý Pfizer.

Medzitým sa ľudia, prihlásení do nášho náhradníckeho zoznamu, pokúšajú zaočkovať inde. Keď som ostatný víkend pozýval náhradníkov, tak z vyše 2000 pozvaných prišla sotva polovica. Ostatní sú už zrejme zaočkovaní niekde inde.

Počty náhradníkov teda určujete vy osobne?

Áno a robím vedomý overbooking, posielam viac pozvánok, než sú kapacitné možnosti a počítam s tým, že všetci aj tak neprídu. Napríklad v pondelok tvorili náhradníci 20% pozvaných, ale len 5% zaočkovaných.