Desaťročia za volantom v úlohe profesionálneho vodiča a milión kilometrov bez nehody

214
4 desaťročia za volantom v úlohe profesionálneho vodiča a milión kilometrov bez nehody
4 desaťročia za volantom v úlohe profesionálneho vodiča a milión kilometrov bez nehody

Vodič z povolania Ján Eliáš dostal na ministerstve dopravy plaketu s titulom zaslúžilý vodič. Pán Eliáš jazdí s nákladnými vozidlami a autobusmi už viac ako 40 rokov.

Vodičák na autobusy si urobil v roku 1984 počas vojenskej služby. Po vojenčine nastúpil do Kablovky ako vodič nákladných vozidiel a zájazdových autobusov. Následne začal jazdiť pre vtedajšiu ČSAD (národný podnik Československá automobilová doprava). Po páde komunizmu istý čas podnikal s autobazárom a odťahovou službou, neskôr pracoval v rohožníckej cementárni ako podnikový hasič a jazdil s hasičským vozidlom aj so sanitkou, no a nejaké obdobie vozil aj zamestnancov do priemyselných parkov pre Dopraviu. Celkovo 19 rokov pracoval v službách Slovak Lines a ostatné tri roky jazdí pre Arrivu na linke 245 medzi Malackami a Bratislavou. V niektoré dni ho však nájdete aj na linke do Gajar či  z Plaveckého Petra. Zložitý systém presunov autobusov medzi linkami vysvetľovať netreba; stačí napísať, že pán Eliáš počas mesiaca prejde cez rôzne kúty nášho regiónu.

Titul zaslúžilý vodič v jeho prípade znamená vyše 4 desaťročia za volantom v úlohe profesionálneho vodiča a milión kilometrov bez nehody. „Mal som ocenenie za pol milióna, milión, no potom to už prestali počítať. Keď si zrátam, že denne najazdím 350 kilometrov a jazdím pätnásť dní do mesiaca, tak sa to už blíži k miliónu a pol, možno aj viac.“

Cestujúcim sa môže zdať, že vodič je od ľudí izolovaný v kabíne, no každý, kto jazdil autobusom, vie, že je to tiež práca s ľuďmi, a tá nebýva ľahká. „Kolegovia sa vedia posťažovať na ľudí, no ja sa až tak nesťažujem. Vravím, že keď si k ľuďom milý, sú aj oni k tebe. Samozrejme, výnimky sa nájdu, najmä keď si niektorí vypijú, sú agresívni, ale za tie roky som s nikým väčší problém nemal a ani neprišla žiadna sťažnosť.“

S prácou zatiaľ neplánuje prestať. Stále ho baví a kým bude môcť, určite bude jazdiť. Teší sa z nových autobusov. Keď prišla Arriva, dostali nové mašiny, a tie jazdia dobre. S kolegom sa strieda na jednom Ivecu a za tri roky už najazdili 250-tisíc kilometrov. Autobus má manuálnu prevodovku, takže automatom by nepohrdol. „Za deň človek v prímestskom autobuse vyšliapne spojku aj tisíckrát, a to už je na nohu dosť, takže na automat by som si asi rýchlo zvykol,“ dodáva „milionár za volantom“ J. Eliáš.