„Tančiareň v Čataji“ – podujatie zamerané na tradičný folklór

108

Dňa 16. decembra 2024 sa v Základnej škole v Čataji uskutočnilo podujatie „Tančiareň v Čataji“, organizované Malokarpatským osvetovým strediskom. Podujatie bolo tematicky zamerané na prezentáciu a výučbu ľudových tancov, detských hier špecifických pre obec Čataj. Jeho cieľovou skupinou boli najmä učitelia a žiaci školy, čo zvýraznilo jeho vzdelávací charakter.

Tance a hry z Čataja ako hlavná časť programu
Program podujatia bol orientovaný na vrstvu folklorizovaných spoločenských tancov, ale aj detských hier z Čataja. Účastníci mali možnosť pod vedením lektorov pochopiť základné princípy tancov a ich historické pozadie, ako aj prakticky si osvojiť ich realizáciu. Hry, ktoré boli v minulosti bežnou súčasťou miestneho života detí, poskytli účastníkom možnosť spoznať tradičné formy zábavy.

Koledy: prepájanie terénneho výskumu s výučbou
Sprievodnou časťou programu bola výučba kolied, ktoré sa kedysi spievali v Čataji. Tieto koledy boli pred podujatím zachytené v teréne pracovníkmi Digitalizačno-dokumentačného a publikačného oddelenia Malokarpatského osvetového strediska. Melódie a texty kolied boli zaznamenané priamo od najstarších obyvateľov Čataja. Lektorka následne tieto koledy spracovala a počas podujatia ich vyučovala.

Význam pre vzdelávací a komunitný rozvoj
Podujatie „Tančiareň v Čataji“ malo významný edukatívny a komunitný rozmer. Účasť učiteľov a žiakov poskytla príležitosť na začlenenie prvkov tradičnej kultúry do výchovno-vzdelávacieho procesu. Zároveň sa prostredníctvom spolupráce s najstaršími obyvateľmi a školskou komunitou prehlbuje povedomie o dôležitosti ochrany a uchovania kultúrneho dedičstva.

Archivácia a ďalšie využitie výsledkov podujatia
Zdokumentované koledy budú uchovávané ako súčasť archívu Digitalizačno-dokumentačného a publikačného oddelenia. Takéto materiály môžu byť v budúcnosti využité na výskumné, prezentačné či edukačné účely.

Podujatie poskytlo priestor na výmenu poznatkov medzi vzdelávacími inštitúciami, lektormi a miestnou komunitou, čím sa podporilo prepojenie medzi tradičnou kultúrou a jej moderným využitím vo vzdelávacom a komunitnom prostredí.