![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/02/273514119-239878664998684-2318457361667950733-n-696x465.jpg)
Pre obnovu hlavnej železničnej stanice v Bratislave a jej priľahlého okolia vyhlásia medzinárodnú architektonickú súťaž. Ministerstvo dopravy, Železnice Slovenskej republiky a hlavné mesto Bratislava podpísali Memorandum o spolupráci pri realizácii projektu rozvoja Hlavnej stanice a jej priľahlého územia. Budúcu podobu hlavnej vstupnej brány ukáže medzinárodná urbanisticko-architektonicko-krajinárska súťaž, ktorá bude vyhlásená do konca tohto roka. Vyplýva to z memoranda o spolupráci, ktoré podpísali minister dopravy Andrej Doležal, primátor Bratislavy Matúš Vallo a generálny riaditeľ ŽSR Milan Havrila.
Faktom je, že realizácia návrhu, ktorý vzíde zo súťaže, potrvá roky a obyvatelia aj návštevníci jednoducho potrebujú zlepšenie tohto kľúčového priestoru teraz. „Spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy sme preto pripravení už tento rok začať s realizáciou viacerých rýchlych dočasných vylepšení, ktoré priebežne zlepšia kvalitu verejných priestorov v priamom okolí stanice, vrátane na pozemku ŽSR pred budovou stanice, ktorý majú dať k dispozícii pre tento účel,“ približuje primátor Matúš Vallo na sociálnej sieti. K väčším zásahom bude patriť predláždenie predstaničného priestoru, úprava a doplnenie zelene a osvetlenia. Hlavné mesto zabezpečí aj vyčistenie povrchov a obnovu mobiliára (koše, lavičky a pod). Cieľom je premeniť prostredie frekventovaného uzla na vľúdnejší, čistejší a bezpečnejší priestor, kde sa obyvatelia aj návštevníci budú cítiť príjemnejšie.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/02/273494434-483024203179700-1684529596395838633-n-1024x1024.jpg)
Okrem predstaničného námestia bude súťaž riešiť širšie územie ohraničené Pražskou, Šancovou a Žabotovou ulicou. Úlohou odborníkov bude pracovať s danou zónou ako s jedným celkom a priniesť najlepšie možné riešenie nielen z hľadiska architektúry, ale aj dopravy.
Autobusová stanica, Hlavná stanica, Námestie SNP, Kamenné námestie, Hodžovo námestie, Námestie slobody – všetky tieto centrálne verejné priestory zostávali dlhé roky bezo zmeny a hyzdili tvár Bratislavy. „Po ukončenej realizácii autobusovej stanice, prebiehajúcej rekonštrukcii Námestia slobody, ukončenej architektonickej súťaži na Námestie SNP a Kamenné námestie a pripravovanej súťaži na Hodžovo námestie som rád, že sme konečne bližšie k tomu dať novú podobu aj hlavnej vlakovej stanici a jej okoliu. Hlavná stanica je jednou zo vstupných brán do Bratislavy, denne ňou prejdú tisícky obyvateliek a obyvateľov, návštevníkov mesta a turistov. Tvorí prvý dojem z hlavného mesta a ako verejný priestor zásadne ovplyvňuje kvalitu bežného života,“ dodáva.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/02/273534239-239877358332148-1264184868250394570-n-1024x1024.jpg)
Vyhláseniu architektonickej súťaže bude predchádzať vypracovanie urbanisticko-ekonomickej štúdie, ktorá okrem iného zanalyzuje aj možnosti financovania, vrátane možnosti PPP modelu pre vstup investora do projektu. Nevyhnutným podkladom bude aj dopravná štúdia, v rámci ktorej sa budú analyzovať toky cestujúcich a rôzne varianty dopravného riešenia.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/02/273502284-239877324998818-1275466655312763730-n-1024x1024.jpg)
Zdroj: Matúš Vallo má rád Bratislavu