Barbora Lukáčová: Ako prinavrátiť odbornému vzdelávaniu zašlú slávu (PODCAST)

1183
Barbora Lukáčová
Barbora Lukáčová

Bratislavský kraj trápia tisícky chýbajúcich miest na základných školách a v škôlkach. A nielen to. Župa sa musela vysporiadať aj s klesajúcim záujmom o stredné odborné školstvo.

Ako zatraktívniť školy a prepojiť ich s praxou? Kde na to vziať peniaze? Odpovede na tieto otázky sme hľadali v podcaste s Barborou Lukáčovou, riaditeľkou odboru stratégii, územného rozvoja a riadenia projektov Bratislavského samosprávneho kraja.

Barbora Lukáčová, riaditeľka odboru stratégii, územného rozvoja a riadenia projektov, Video: Jana Šantavá

„Dôvodom nedostatku miest na školách a v škôlkach je najmä vysoká miera prisťahovalectva. Za posledných 10 rokov stúpol počet obyvateľov v kraji o 120 tisíc. Ľudia prichádzajú aj do obcí, ktoré dosiaľ neposkytovali takúto službu. Nehovoriac o tom, že mnoho rodín sa prihlási na trvalý pobyt až tesne predtým ako ide dieťa do škôlky či do školy. Čiže obce a mestá nevedia dopyt po školách a škôlkach dostatočne presne predvídať,” vysvetľuje Barbora Lukáčová.

Aké je riešenie? Bratislavský samosprávny kraj „vybojoval“ v Bruseli 63 miliónov na zvýšenie kapacít na základných školách. „Tieto financie však nejdú len na zvýšenie počtu tried, ale aj na zvýšenie kvality. Vďaka tomu môže vzniknúť 26 projektov školskej infraštruktúry, ktoré zásadným spôsobom znížia deficit počtu miest, ktorý je v súčasnosti približne 9000.“

Len tretina absolventov stredných škôl pracuje v odbore, ktorý vyštudovali

Stredné odborné školstvo bolo dlhé roky na periférii záujmu. Rodičov aj žiakov. Pritom dopyt po absolventoch je veľmi veľký. Každý z nás potrebuje murárov, elektrikárov, informatikov, ale aj zdravotníkov či veterinárov. Ako opätovne prinavrátiť remeslu a odbornému vzdelávaniu zašlú slávu?

„Do stredných škôl musíme dávať oveľa viac investícií aj odhodlania, aby sme zvýšili ich atraktivitu,“ zdôrazňuje Barbora Lukáčová. Jedným z príkladov je aj komplexná zrealitovaná rekonštrukcia Centra odborného vzdelávania a prípravy (COVP) pre stavebníctvo na Ivanskej ceste v Bratislave.

Prečítajte si viac:
Moderná škola so špičkovým vybavením už nie je sci-fi

Len tretina absolventov stredných škôl pracuje v odbore, ktorý vyštudovali. „Veľmi dôležité je, že sme tento problém pomenovali a dnes máme aj dáta, fakt a máme pomenované aj to, čo nám nefunguje. A keď máme fakty, vieme pomenovať aj riešenia.“

Prvotným krokom bolo v minulosti podľa Lukáčovej „získať politickú dôveru, že ideme investovať do stredných odborných škôl.“ V roku 2016 schválilo zastupiteľstvo BSK koncepciu podpory centier odborného vzdelávania a prípravy. „A to je riešenie, ako mať excelentné školy prepojené s praxou,“ uzatvára riaditeľka odboru stratégií Barbora Lukáčová.

Vypočujte si staršie podcasty s Barborou Lukáčovou:
Riešenia pre zdravšie životné prostredie
Čo s dopravou v Bratislavskom kraji? Príčiny a riešenia