Bratislava sa rozlúčila s hranatými legendami. Posledné vysokopodlažné trolejbusy skončili v premávke

1011
trolejbus

Kĺbové trolejbusy Škoda 15 Tr(M), ktoré si cestujúci a mnohí fanúšikovia mestskej dopravy spájajú napríklad s nezameniteľným zvukom motorov, boli do Bratislavy dodávané ešte v 90. rokoch. Odvtedy ubehlo tridsaťtri rokov a prvé československé trolejbusy vlastnej výroby teraz odovzdávajú štafetu novej generácii hybridných trolejbusov a MEGAtrolejbusov. Naposledy Dopravný podnik Bratislava (DPB) vypravil trolejbusy 15 Tr(M) do ulíc v nedeľu 5.11.2023 pri príležitosti symbolickej rozlúčky pre všetkých cestujúcich.

Na mimoriadnej linke 212 premávali podľa vlastného cestovného poriadku v rovnakej trase ako v roku 1990, keď trolejbusy 15Tr začínali, nasadí podnik 5 trolejbusov 15TrM. Centrom symbolickej rozlúčky bude zastávka Červený most, kde si všetci fanúšikovia budú môcť nielen všetky vozidlá podrobne obhliadnuť, ale aj napríklad získať symbolický lístok.

„Hranaté trolejbusy sa za roky prevádzky stali jednou z bratislavských ikon. Nielen tie kĺbové, ale aj krátke. Takmer každý cestujúci si zrejme vybaví legendárne zavíjanie motoru pri rozjazde či brzdení trolejbusu. Doba však ide ďalej, a tak ako v minulosti trolejbusy 15 Tr nahradili staršie vozidlá, dnes túto symbolickú štafetu odovzdajú práve oni. V týchto dňoch totiž už testujeme v premávke s cestujúcimi naše nové kĺbové hybridné trolejbusy. Zdvihne sa tak nielen jazdný komfort pre cestujúcich, ale aj pracovné podmienky pre našich vodičov. Rozlúčkou zároveň dáme bodku za poslednými schodíkmi vo vozidlách, keďže celá flotila trolejbusov bude už len nízkopodlažná,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Kĺbové trolejbusy Škoda 15 Tr boli konštrukčne odvodené z krátkych trolejbusov Škoda 14 Tr. Prvé kĺbové trolejbusy 15 Tr s dĺžkou takmer 18 metrov a celkovou kapacitou 150 cestujúcich boli do Bratislavy dodané v roku 1990. Celkovo bolo do Bratislavy od roku 1990 do roku 2002 dodaných 38 vozidiel 15 Tr, 22 z nich v modernizovanej verzii označovanej ako 15 TrM. Trolejbusy zviezli prvých cestujúcich na linkách 212 (Vojenská nemocnica – Zimný štadión) a 220 (Rajská – Dolné hony, Čiližská). V priebehu rokov boli vypravované na linkách 201 (Hlavná stanica – Čiližská) a 202, premávajúcej v trase bývalej linky 220. V prípade priaznivých zimných podmienok sa trolejbusy nasadzovali aj na linku 203 (Búdková – Koliba), resp. posilovú linku 213 z Hodžovho námestia na Kolibu.

Premávka týchto typov trolejbusov bola postupne utlmená v rokoch 2013-2015 po dodávke nízkopodlažných kĺbových trolejbusov. Pravidelne sa trolejbusy vypravovali už iba na spoje nočných liniek N44, N47 a N72 a niekoľko večerných spojov linky 203, neskôr 44. V súvislosti s dodávkou nových hybridných trolejbusov a MEGAtrolejbusov už ich nasadzovanie stratilo opodstatnenie a vyradenie zostávajúcich trolejbusov 15 Tr(M) je prirodzeným pokračovaním rozvoja tohto typu dopravy v meste.