
„Bratislavský samosprávny kraj (BSK) intenzívne pracuje na zlepšovaní kvality ciest, mostov a dopravnej infraštruktúry,“ hovorí riaditeľ odboru dopravy BSK Michal Halabica v podcaste priblížil, ako prebiehajú opravy, aké technológie sa využívajú a aké sú plány na najbližšie roky.
„Doprava je jedným z najdôležitejších faktorov ovplyvňujúcich kvalitu života. Bratislavský samosprávny kraj sa preto zameriava na komplexnú rekonštrukciu ciest, inovatívne technologické riešenia a systematické investície do dopravnej infraštruktúry.“
Pozrite si podcast:
Komplexné rekonštrukcie namiesto dočasných opráv
Podľa Michala Halabicu kraj upúšťa od krátkodobých opráv malých úsekov. Namiesto toho investuje do komplexných rekonštrukcií: „Nejdeme cestou výmeny piatich centimetrov asfaltu na niekoľko stovkách metrov. Robíme kompletné opravy niekoľkokilometrových úsekov, aby to malo logiku a dlhšiu životnosť.“ Samosprávny kraj pritom využívajú moderné technológie, ako napríklad recyklácia za horúca alebo za studena. Táto metóda okrem dlhšej životnosti povrchu je tiež šetrná k životnému prostrediu.
Jednou z priorít kraja je aj rekonštrukcia mostov. Ako uviedol Halabica, „župa za rok zrekonštruuje približne 7 až 8 mostov. Tie, ktoré boli v havarijnom stave, sme už opravili.“ V posledných rokoch sa zrealizovali rozsiahle opravy mostov na Záhorí aj ponad diaľnice. Ich rekonštrukcia si vyžaduje tiež koordináciu s Národnou diaľničnou spoločnosťou, aby sa minimalizovali dopravné obmedzenia.
Budúcnosť dopravy: Tunel Karpaty a obchvat Malokarpatska
Jedným z veľkých projektov do budúcnosti je tunel Karpaty, ktorý má pomôcť odkloniť tranzitnú dopravu z Bratislavy. „Podľa našich prepočtov bude jeho realizácia potrebná do roku 2050. Bude to však náročný projekt,“ hovorí Halabica. Okrem tunela Karpaty, ktorý je v gescii štátu, sa kraj sústreďuje na nové obchvaty. V príprave je druhá etapa obchvatu Chorvátskeho Grobu a Malokarpatský obchvat, ktorý zahŕňa obchvaty Svätého Jura, Pezinka či Modry.
Významnou zmenou v dopravnej infraštruktúre bol vznik diaľnic D4 a R7. Hoci sú už otvorené, stále chýba dôležitá križovatka s D1. „Spolupráca s Národnou diaľničnou spoločnosťou pri tomto projekte je veľmi dobrá. Zhotoviteľ dodržiava harmonogram a križovatka by mala byť už tento rok dokončená,“ potvrdil Halabica.
Roky 2024 a 2025
V roku 2024 sme zrevitalizovali 9 úsekov ciest v dĺžke 20,5 km, 7 mostov a 1 cestnú svetelnú signalizáciu:
- okr. MA – II/501 – Plavecký Mikuláš – hr. BSK/TTSK – 1,000 km
- okr. MA – III/1108 – Láb – Plavecký Štvrtok – 2,100 km
- okr. MA – III/1169 – Závod – hr. BSK/TTSK – 3,000 km
- okr. MA – III/1100 – Veľké Leváre – Závod – 3,300 km
- okr. PK – II/502 – Vinosady – 0,860 km
- okr. PK – II/502 – Pezinok intravilán – 2,500 km + cestná svetelná signalizácia s dynamickým riadením dopravy
- okr. SC – II/510 – Tomášov – Malý Madarás – 4,000 km
- okr. SC – III/1083 – Chorvátsky Grob – Bernolákovo – 3,400 km
- okr. SC – III/1066 – Vlky – 0,350 km
V realizácii je 10 úsekov ciest v dĺžke 69,700 km:
- okr. MA – II/501 – Lozorno – Jablonové – Pernek – 9,300 km
- okr. MA – II/501 – Kuchyňa + Rohožník – Sološnica – Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš – 13,650 km
- okr. MA – II/503 – Kostolište – Jakubov – Záhorská Ves – 11,000 km
- okr. PK – II/504 – Modra – Budmerice – 7,800 km
- okr. SC – II/510 + II/572 – Most pri Bratislave – 1,650 km
- okr. SC – III/1062 – Malý Biel – Veľký Biel – Nová Dedinka – 6,300 km
- okr. SC – III/1049 – Senec – 3,000 km
- okr. SC – III/1041 – Malinovo – Zálesie – Ivanka pri Dunaji – 5,300 km
- okr. SC – III/1056 – Dunajská Lužná – Kalinkovo – Hamuliakovo – 5,700 km
- okr. SC – III/1054 + III/1055 + III/1057 – Dunajská Lužná – Miloslavov – Alžbetin Dvor – 6,000 km
Opravujeme nielen cesty, ale aj mosty
Mosty sú strategickými bodmi cestnej infraštruktúry, ktorých funkčnosť ovplyvňuje nielen pohodlie cestujúcich, ale predovšetkým bezpečnosť. V roku 2024 sme dokončili rekonštrukciu 7 mostov:
- M2485 – Závod – nad diaľnicou D2
- M3844 – Veľké Leváre – nad diaľnicou D2
- M7277 – Jakubov
- M6631 – Budmerice
- M1795 – Malacky – Pernek
- M3173 – Pernek – Pezinská Baba
- M5296 – Pernek – Pezinská Baba
Rekonštrukcie mostov predstavujú náročný proces, ktorý si vyžaduje dôkladnú prípravu a koordináciu. Pri prácach je potrebné zabezpečiť minimálne obmedzenie dopravy (aj keď nie vždy sa to dá, a sú prípady, kedy musí byť celá cesta uzavretá).
Každý most prešiel detailnou diagnostikou a plánovaním, ktoré zahŕňali posúdenie poškodení a návrh riešení. Nasledovala oprava nosných konštrukcií vrátane výmeny alebo spevnenia nosníkov a betónových častí, aplikácia hydroizolácie a odvodnenia na ochranu mostov pred koróziou a predĺženie ich životnosti. Záverečné práce zahŕňali povrchové úpravy, nové asfaltové vrstvy, zábradlia a dopravné značenie, čím sa zvýšila funkčnosť a bezpečnosť rekonštruovaných mostov.