Človek v ohrození pripravil príručku slovenčiny, ktorá učí deti kriticky myslieť

407

Nezisková organizácia Človek v ohrození pripravila príručku slovenčiny, prostredníctvom ktorej sa majú deti učiť kriticky myslieť. Okrem toho tiež prepája učivo z osnov s témami globálneho vzdelávania.      

Príručka vznikla v spolupráci so štyrmi slovenskými učiteľkami. Tie učivo slovenčiny prepojili s témami migrácie, klimatických zmien, rodovej rovnosti, globalizácie či chudoby. Svojim kolegom ukazujú prepojenia medzi globálnymi a lokálnymi javmi v našej spoločnosti.

Ako hovoria samotné autorky: Nechceme vyučovať encyklopedické informácie a definície z jazykovedy, pre bežný život nie sú potrebné. Nie je dôležité vedieť rozdeliť súvetia podľa poučky, ale napríklad rozpoznať nelogickosť výpovede, zavádzanie, manipuláciu – a adekvátne na ňu upozorniť. Praktické aktivity z príručky deti vťahujú priamo do vyučovacieho procesu a prebúdzajú ich záujem o tento stále pomerne neobľúbený, no veľmi dôležitý predmet. Frontálny prístup učitelia menia za partnerský prístup.

Namiesto memorovania štandardných tém z kurikula si deti rozvíjajú svoje argumentačné, komunikačné zručnosti, kritické myslenie či tímovú spoluprácu. To sú zručnosti, v ktorých na základe medzinárodných testov naďalej zaostávame a v systéme nášho vzdelávania zostávajú podceňované. Deti sa tak učia nielen formovať vlastný názor, ale zároveň byť empatickými voči názorom svojich spolužiakov.

Príručka je dostupná v tlačenej verzii, ale aj online.

Zdroj: TASR, Foto: Človek v ohrození