Dostupnejšia MHD vďaka výrazne lacnejšej ročnej električenke za 199 eur

1502

Rýchlejšia, komfortnejšia a bezpečnejšia verejná doprava je základom mobility v meste. Cesty v Bratislave nie je možné kvôli rastúcemu počtu áut donekonečna nafukovať. Pri obnovení plnej mobility po pandémii musí byť verejná doprava dostupnejšia pre všetky obyvateľky a obyvateľov aj kvôli spusteniu prvých zón v rámci celomestskej parkovacej politiky na jeseň 2021. Preto predstavujeme nový, výrazne lacnejší ročný predplatný lístok na MHD.

“Ak chceme, aby čo najviac ľudí cestovalo verejnou dopravou, tá musí byť atraktívna. To znamená, že musí byť spoľahlivá, komfortná, spoje musia na seba nadväzovať. Dôležitá je aj konkurencieschopná cena. Preto Bratislavská integrovaná doprava pristúpila k zníženiu cien predplatených lístkov. To sú takí, čo cestujú verejnou dopravou pravidelne. K zníženiu cien ročných predplatných lístkov dochádza na celom území IDS BK, nielen v bratislavskej MHD, ale aj v regionálnych zónach, čo prispeje k zatraktívneniu verejnej dopravy aj pre cestujúcich, ktorí do Bratislavy dochádzajú za prácou, do škôl a za inými povinnosťami.” uviedol bratislavský župan Juraj Droba.

Tlačová konferencia v Primaciálnom paláci – zľava primátor Bratislavy – Matúš Vallo, predseda BSK – Juraj Droba a predseda predstavenstva DPB – Martin Rybanský

Bratislava sa zodpovedne pripravuje na návrat plnej mobility po ukončení protipandemických opatrení. Rozsiahle zápchy, ktoré sme v Bratislave pravidelne zažívali pred nástupom pandémie COVID-19, sa v dôsledku prísnych protiepidemiologických opatrení v posledných mesiacoch z našich ulíc do veľkej miere vytratili. Dopravné obmedzenia, ktoré od roku 2019 znepríjemňovali život vodičom v dôsledku rekonštrukcie Dúbravsko-karloveskej radiály a ulice Mlynské nivy už máme za sebou. Obmedzenia pri Prístavnom moste kvôli výstavbe D4R7 sa v nasledujúcich mesiacoch tiež budú postupne odstraňovať. Pri obnovení plnej mobility aj bez týchto obmedzení však opäť hrozia rozsiahle zápchy a cesty v Bratislave nie je možné pre rastúci počet áut donekonečna nafukovať. Jediné udržateľné riešenie v hlavnom meste je rýchlejšia, pohodlnejšia a dostupnejšia MHD. Počas pandémie máme napriek vážnym výpadkom príjmov Dopravného podniku jedinečnú príležitosť pripraviť čo najlepšie podmienky pre obyvateľov, aby na pohyb v meste zvolili verejnú dopravu. MHD bude zároveň predstavovať dôležitú alternatívu po spustení prvých zón celomestskej parkovacej politiky na jeseň 2021. 

Obnovou vozového parku robíme bratislavskú MHD pohodlnejšou. Dopravný podnik zaviedol 11 nových kĺbových letiskových autobusov, 4 nové minibusy, obstaral aj niekoľko ďalších kĺbových autobusov a pripravuje nákup nových električiek a trolejbusov, vrátane dvojkĺbových 24 metrových megatrolejbusov. Do existujúcich vozidiel, ktoré budú ešte niekoľko rokov slúžiť, sme zabezpečili 68 nových výkonných klimatizácii a 189 kamier pre lepšiu bezpečnosť. Zaviedli sme 10 km bus pruhov, ktoré šetria cestujúcim aj desiatky minút pri každej ceste. V nasledujúcich mesiacoch zavedieme ďalšie úseky s preferenciou MHD, vďaka ktorej bude verejná doprava rýchlejšia a spoľahlivejšia.

Vieme, že cena hrá dôležitú rolu pri rozhodovaní obyvateľov o výbere spôsobu prepravy po meste. Aby sme verejnú dopravu spravili dostupnejšou pre všetkých obyvateľov, v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislavy, Bratislavskou integrovanou dopravou, a.s., Bratislavským samosprávnym krajom a Ministerstvom dopravy a výstavby SR predstavujeme v rámci komplexnej zmeny cenníka IDS BK  nový, výrazne lacnejší ročný predplatný lístok za 199 EUR pre vnútromestské zóny 100 a 101, ktorý bude možné využívať od 1. júla 2021 v dopravných prostriedkoch všetkých dopravcov zapojených do IDS BK. Ide o zásadnú 25% zľavu oproti súčasnej cene 264,20 EUR. Aj keď po zmene cenníka sa cestovné za niektoré typy lístkov zvýšia, sme presvedčení, že práve lacnejšia ročná električenka spraví verejnú dopravu v IDS BK dostupnejšou pre všetkých obyvateľov, ktorí sa po meste pravidelne pohybujú. Výhodnejšiu cenu ročných predplatných lístkov budú môcť využiť  cestujúci aj  v regionálnych zónach IDS BK. Tým prispejeme k zatraktívneniu verejnej dopravy a k zníženiu  dochádzajúcich obyvateľov Bratislavského kraja za prácou do Bratislavy individuálnou dopravou.

Z dostupných dát vieme, že práve držitelia ročného predplatného lístka majú tendenciu verejnú dopravu pravidelne využívať. Aj pre užívateľov osobných vozidiel sa vďaka električenke stáva verejná doprava dostupnejšiu, nakoľko v dňoch, keď svoje auto nevyhnutne nepotrebujú, sú skôr naklonení zvoliť cestu verejnou dopravou bez potreby uvažovať o kúpe napr. jednorazového cestovného lístka.

Pre porovnanie ročný predplatný lístok vo Viedni po zľavnení dosahuje 365 eur. Zníženie sumy za ročný predplatný lístok malo vo Viedni za následok prudký nárast podielu verejnej dopravy a zníženie využívania automobilov v prospech ekologických druhov dopravy o šesť percent za jeden rok.

O dočasne zvýhodnenú ročnú električenku, ktorú sme akciovo ponúkli v obmedzenom termíne v roku 2019, prejavili cestujúci veľký záujem. V mesiaci september 2019, kedy platila zľava, si kúpilo celoročný predplatný lístok o 547% viac ľudí (18 405 ks) v porovnaní s mesiacom september 2018 bez zľavy (2 843 ks).

Lacná ročná električenka bude atraktívna aj pre tých, ktorí do Bratislavy dochádzajú autom. Držitelia predplatného lístka na MHD budú môcť parkovať na záchytných parkoviskách za zvýhodnenú cenu. Vytvoríme tak podmienky pre ďalšie odbremenenie bratislavských ulíc od tisícok áut, ktoré denne dochádzajú do mesta. 

Zavedením výhodnejšej električenky pre všetkých zároveň rušíme Bratislavskú mestskú kartu, ktorá zvýhodňovala MHD iba pre menšiu časť obyvateliek a obyvateľov. Namiesto 10%-nej zľavy, vďaka ktorej držitelia BMK mali doteraz ročnú električenku za 237,78, od júla budú môcť všetci obyvatelia jazdiť verejnou dopravou po Bratislave za výrazne výhodnejšiu cenu 199 EUR. V konečnom dôsledku tak ušetria aj súčasní držitelia Bratislavskej mestskej karty. 

Bratislavská mestská karta bola v čase svojho vzniku v roku 2010 revolučným a novým vernostným systémom. Aktuálna využívanosť tejto karty, menej ako 10 percent všetkých obyvateľov mesta, už ale nemôže pokryť nároky na dostupnejšiu MHD pre čo najviac obyvateľov. Odstránením povinnosti zriadiť si BMK za účelom získania zľavy na verejnú dopravu zároveň znižujeme administratívnu bariéru k dostupnejšej MHD. Väčšina užívateľov tejto karty, až 65 percent, ju používali práve na zľavu pri cestovaní MHD. Už zakúpené predplatené cestovné lístky dobehnú na platforme Bratislavskej mestskej karty. Následne tento produkt končí a ako nosič električenky bude možné zvoliť inú platobnú alebo dopravnú kartu.