Legendárna Slovenská strela opäť vyrazila na železničnú trať. Rekonštrukciu historického vlaku po dlhých rokoch chátrania dokončujú v Hranickej dielni skupiny Českomoravská železničná opravovňa (ČMZO) a ešte tento rok by súprava mohla absolvovať prvú skúšobnú jazdu. Potom sa stane súčasťou expozície v Kopřivnici, ktorú pripravuje spoločnosť Tatra Trucks.
Motorový vozeň Slovenská strela bol vyrobený v roku 1936 v Tatre a naposledy jazdil v 50. rokoch. V přerovských opravovniach firmy ČMŽO dostal v uplynulých týždňoch náter pôvodnej farby, teda višňovo červenú a na streche starozlatom.
Pred začatím lakovanie reštaurátori v Přerove tmelili a brúsili skriňu vozidla tak, aby konečný vzhľad historického vlaku zodpovedal stavu po vyrobení pred 84 rokmi. Teraz sa dokončujú podvozky vozidla s motormi, ktoré čaká v druhej polovici júna záťažová skúška pod výkonom. Nasledovať bude postupné oživovanie pohonu celého vlaku.
Zároveň sa začala rekonštrukcia interiéru. V historickom vozidle je už inštalovaná kuchynka a prípravovňa jedál, a to vrátane pôvodnej chladničky. Reštaurátori postupne položia podlahové krytiny. V kuchynke, prípravovni a na oboch toaletách nalepia repliky pôvodných dlaždičiek. Strelu tiež čaká tapetovanie stien, inštalácia okien či lakovanie stropu. Nakoniec budú do vozidla namontované sedačky, ktoré sa v Ostrave vyrábajú ako presné repliky originálov.
Železničný motorový vozeň s aerodynamickými tvarmi s technickým označením M 290.0 a s názvom Slovenská strela vyrobili v roku 1936 v závode Ringhoffer-Tatra v Kopřivnici v bývalom Československu. Unikátny elektromechanický prenos výkonu navrhol Josef Sousedík zo Vsetína (dnes Česko). Pri skúškach dosiahla Slovenská strela rýchlosť až 148 kilometrov za hodinu.
Motorový vozeň Slovenská strela od roku 1936 jazdil na trati Praha – Bratislava, aj preto dostal pomenovanie Slovenská strela. Bol to vtedy najrýchlejší spoj, ktorý jazdil po československých koľajniciach. Vlaky Slovenská strela boli vyrobené dva. Jeden neskôr vyhorel a druhý sa dostal v roku 1960 do kopřivnického múzea. Dlhé desaťročia je jedným zo symbolov mesta.
Rozpad Československej republiky (ČSR) v roku 1939 znamenal ukončenie expresného vlakového spojenia najväčších miest vtedajšej predvojnovej republiky. Počas druhej svetovej vojny stála Slovenská strela v bratislavskom železničnom depe. V roku 1953 bola Slovenská strela odstavená a neskôr sa dostala do Vagónky Studénka (dnes Česko). V roku 1960 ju odovzdali do podnikového múzea Tatry v českej Kopřivnici. Vo februári 2010 sa železničný motorový vozeň M 290.0 (Slovenská strela) stal českou národnou kultúrnou pamiatkou.
Foto: ČT24, TASR, Wikipedia