Mať vianočnú náladu nie je povinnosť. Láskaví a štedrí buďte najmä k sebe

616
Mať vianočnú náladu nie je povinnosť. Láskaví a štedrí buďte najmä k sebe
Mať vianočnú náladu nie je povinnosť. Láskaví a štedrí buďte najmä k sebe

Vianoce sú označované za sviatky pokoja a radosti. Ale rozhodne to tak nemusí byť. Sviatky vedia prinášať pocit osamelosti, smútku, strachu z toho, čo sa bude diať.

Sú náročné tak fyzicky, ako aj emocionálne a častokrát aj finančne. V období sviatkov toho od seba a od svojich blízkych môžeme očakávať skutočne veľa. A všetky tieto faktory môžu spôsobiť to, že počas sviatkov nám vie byť niekedy ťažko a že naše duševné zdravie trpí. Je v poriadku, ak nemáme náladu na sviatky, ak sa necítime oslavne. A je úplne v poriadku, ak sviatky oslávime tak, ako je to pre nás v tomto momente možné.

„Ak sú Vianoce sviatky lásky a pokoja, tí, ku ktorým by sme mali byť najviac láskaví a štedrí, sme práve my.“

Jedným z faktorov, ktorý môže prispievať k duševnej nepohode citlivých ľudí je aj počasie. Zima, nedostatok svetla a tepla spôsobuje, že sa cítime byť viac unavení, frustrovaní, nepozorní a nebavia nás ani bežné činnosti. Zimné mesiace môžu prinášať aj problémy so spánkom, či zmenu chuti do jedla. Na čo však nemôžeme zabúdať je to, že aj keď sa mení ročné obdobie, naše telo potrebuje rutinu a stabilitu na to, aby sme sa cítili lepšie:

Dostatok spánku a spánková rutina

Napriek zvýšenej únave by sme sa teda mali snažiť udržať si rovnaký spánkový režim, ako aj počas letných mesiacov. Spánok nám pomáha dobíjať energiu a rozhodne nám pomáha cítiť sa aj lepšie a zvládať nároky, ktoré so sebou zimné mesiace alebo sviatky prinášajú.

Myslieť na svoje stravovanie

Mali by sme dbať na svoju stravu. Aj napriek tomu, že v zimných mesiacoch nemáme až taký prístup k čerstvým potravinám a máme tendenciu jesť sýtejšie a sladšie jedlá (čo je úplne prirodzené) tak by sme sa mali snažiť čo najviac udržiavať mieru. Je v poriadku si dať koláč alebo si naložiť viac vianočnej kapustnice, ale rovnako dôležité je počúvať aj signály svojho tela. Kedy sa cíti hladné, kedy sa cíti sýte, na čo máme chuť. Je úplne zdravé si niečo dopriať ale zároveň aj odmietnuť, ak je toho jedla na nás už veľa.

Vyhýbať sa alkoholu 

S triezvou hlavou sa akákoľvek situácia zvláda oveľa ľahšie. Aj napriek tomu, že počas sviatkov sa v rodinách, na oslavách, na trhoch stretávame s množstvom alkoholu, mali by sme sa mu vyhýbať. Alkohol pôsobí ako depresant a teda všetky negatívne emócie ešte zosilňuje. Na to, aby sme mohli byť aj počas sviatkov vyrovnaní a aby sme si sviatky mohli skutočne užiť, by sme ho mali zo svojich osláv čo najviac vynechať.   

Využiť akékoľvek slnečné lúče

Počas sviatkov aj počas zimy nie sme na prirodzenom slnku dostatočne dlhý čas. A to nás môže vyčerpávať, narúšať našu spánkovú rutinu a rozhodne aj naše sústredenie. Preto, vždy ak je to možné, mali by sme sa pokúsiť každý deň na slnku tráviť čo najviac času. A ak sa to cez týždeň nedá, tak množstvo slnka doplniť počas víkendu dlhou prechádzkou. Ak však túto možnosť nemáme, môžeme si vitamíny dopĺňať aj výživovými doplnkami.

Zdroj: IPčko

Viac o duševnom zdraví nájdete na stránke Bratislavského kraja www.niesomok.sk