Môj blízky sa sebapoškodzuje. Ako mu pomôžem?

662
Môj blízky sa sebapoškodzuje. Ako mu pomôžem?
Môj blízky sa sebapoškodzuje. Ako mu pomôžem?

JE veľmi dôležité všímať si našich blízkych, počúvať ich a byť pre tam pre nich. Je obrovské šťastie, že majú vo svojom okolí niekoho ako si Ty… komu nie je jedno, čo sa deje a nezatvára pred tým oči.

Je v poriadku, že aj Ty sa môžeš cítiť neisto, v obavách a niekedy aj vystrašene z toho, čo sa v tvojom blízkom odohráva a ako mu pomôcť. To najdôležitejšie, čo pre neho môžeš urobiť je, že tam budeš. Nemusíš a ani nemôžeš liečiť jeho ťažkosti, to patrí do rúk odborníkom, ale môžeš v tom celom byť, ak to chceš. Ak si Ťa tvoj blízky vybral za dôvernú osobou, pri ktorej sa cíti bezpečne a chce hovoriť o svojich pocitoch, buď pri ňom a podporuj ho.

Zaujíma Ťa, aké zmeny si môžeš všimnúť na ľuďoch, ktorí majú duševné ťažkosti?

Napríklad tieto:

  • viac sa uzatvárajú a izolujú
  • nezaujímajú sa o bežné veci a veci, ktoré im predtým robili radosť
  • menia sa im nálady, stravovanie a spánok
  • niekedy pôsobia viac agresívne
  • hovoria o sebapoškodzovaní a majú samovražedné myšlienky
  • obviňujú sa a cítia sa zbytoční
  • majú pocit, že zlyhali
  • majú rany alebo jazvy na tele
  • nosia dlhé nohavice a tričká s dlhým rukávom aj v horúcom počasí
  • môžu začať piť alkohol alebo experimentujú s inými drogami
  • zmeny môžu nastať aj v ich sexuálnom živote
  • nenávidia samých seba a hovoria o potrebe potrestať sa
  • depresívne symptómy

Ak u niekoho spozoruješ niektorú z vyššie uvedených zmien v správaní, neznamená to, že si 100% ubližuje. Rovnako môže nastať aj situácia, že u svojho blízkeho, ktorý sa sebapoškodzuje sa neobjaví ani jedna zmena, či varovný signál (aj keď to býva menej časté).

TU MÔŽEŠ TY, ALEBO TVOJ BLÍZKY, POŽIADAŤ O POMOC

Ako sa mám s ním/ňou o tom rozprávať?

Tu je pár jednoduchých odporúčaní, ktoré by Ti mohli pomôcť vo chvíli, keď sa Ti chce niekto zdôveriť so svojimi pocitmi a ťažkosťami, s ktorými bojuje.

NÁJDI SI DOSTATOK ČASU – tento rozhovor môže trvať pár minút, ale aj pár hodín.

BEZ RUŠENÍ – nájdite si spoločne pokojné miesto, kde nebudete rušení, vypnite si zvuky na Vašich telefónoch, ktoré by mohli narušiť dôvernú atmosféru.

NEODSUDZUJTE – takéto priznanie môže aj v tebe vyvolať rôzne reakcie od šoku, smútku, zaskočenia, nepochopenia…je to prirodzená reakcia, ale skús sa na to pozerať ako na krok, ktorý vedie k pomoci a riešeniu a negativitu „nechaj za dverami“

ZVEDAVOSŤ – chceš vedieť viac, chceš tomu rozumieť…aj to je prirodzené, ale namiesto toho, aby si sa pýtal/a na rany, spôsoby ubližovania si a iné detaily sa opýtaj na to, čo prežíva, ako sa cíti, a čo potrebuje.

NESĽUBUJTE – môže nastať situácia, kedy Ťa teba bude blízky prosiť, aby si si to nechal/a pre seba. NESĽUBUJ TO, pretože ak by bol v ohrození života, je potrebné mu privolať pomoc.

POMOC – ponúkni tvoju blízkosť, podporu a aj spoločné hľadanie dostupnej odbornej pomoci.

POČÚVAJ – nepreberaj kontrolu a nechci všetko rýchlo vyriešiť, aj keď je normálne, že ak sa niekto, koho máme radi trápi, chceme mu rýchlo pomôcť. Počúvaj, čo hovorí a čo potrebuje, daj najavo, že sa tom môžete rozprávať kedykoľvek.