Od jazzu po klasiku: Rozhovor so saxofonistom Ladislavom Fančovičom

146
Od jazzu po klasiku: Rozhovor so saxofonistom Ladislavom Fančovičom
Od jazzu po klasiku: Rozhovor so saxofonistom Ladislavom Fančovičom

Malokarpatské osvetové stredisko hostí jeden z najzaujímavejších saxofónových projektov na Slovensku – Modranskú saxofoniádu. Tento interpretačný workshop sa koná raz do mesiaca v priestoroch kaštieľa v Modre a vedú ho členovia Pressburg Saxophone Quartet. Jedným z hlavných inštruktorov je saxofonista Ladislav Fančovič, ktorý pre našich čitateľov odpovedal na niekoľko otázok o svojej hudobnej kariére, inšpiráciách a plánoch do budúcnosti.

Mohli by ste našim čitateľom povedať niečo o sebe? Ako ste sa vlastne dostali k saxofónu a čo vás motivovalo začať hrať práve na tento nástroj?

Môj prvý kontakt so saxofónom je spojený so založením môjho swingového orchestra Fats Jazz Band v roku 2011. S orchestrom hráme autentický jazz a swing 30-tych rokov 20. storočia a aby bol zvuk čo najvernejší tomu, ako táto hudba znela pred takmer 100 rokmi, používame historické hudobné nástroje z toho obdobia. V roku 2011 som ešte vôbec nehral na saxofóne, ale popri hľadaní nástrojov do orchestra (bicie, trúbka, trombón) som kúpil z USA aj jeden staručký saxofón, do ktorého som si po rozbalení skúsil len tak pokusne fúknuť. A ten pocit, ktorý sa som zažil – vibrácia plátku a defacto celého nástroja – ma úplne dostal, a od toho momentu ma saxofón k sebe začal priťahovať ako magnet.

Váš štýl hry na saxofóne je veľmi jedinečný. Kto alebo čo vás najviac inšpirovalo v začiatkoch vašej kariéry a ako sa váš štýl vyvíjal v priebehu rokov?

Na začiatku som sa snažil naučiť niečo zahrať na saxofóne systémom pokus – omyl, a aj to tak znelo. Je to jedinečný nástroj v tom, že pomerne ľahko sa dá docieliť to, aby sa z nástroja ozval nejaký zvuk. Veľmi rýchlo som však zistil, že ak to má mať nejaký zmysel a vývoj, potrebujem nejaké profesionálne vedenie. Tak som sa prihlásil na ZUŠ do triedy prof. Alexandra Stepanova, ktorý v tom čase učil saxofón na všetkých stupňoch – ZUŠ, konzervatórium a na vysokej škole (Akadémia umení v Banskej Bystrici). Na začiatku bol pre mňa hnacím motorom v rámci hry na saxofóne straý jazz, ale postupne som sa začal zoznamovať s klasickou hudbou, pre ktorú bol tento nástroj v 19. storočí skonštruovaný. V roku 2014 som založil saxofónové kvarteto, s ktorým sme postupne začali hrať aj klasickú hudbu. Inšpirovaný saxofónovými workshopmi vo svete sme v roku 2017 zorganizovali prvý ročník majstrovských kurzov Saxophobia Bratislava, na ktorý každoročne chodievajú učiť výnimoční pedagógovia z celého sveta.

Moje nadšenie pre tento nástroj a honba za informáciami vyvrcholila magisterskym štúdiom klasického saxofónu u Andreasa van Zoelena, člena Ràscher Saxophone Quartet, v holandskom Tilburgu, kde som v roku 2022 získal totul Master of music. Momentálne vediem saxofónovú triedu na Konzervatóriu v Nitre a posledné dva roky v spolupráci s VŠMU pracujeme na otvorení saxofónovej triedy, aby sa dal študovať saxofón na vysokej škole aj v Bratislave.

Saxofón je nástroj s bohatou históriou a širokou škálou využitia. Čo pre vás osobne znamená hrať na tento nástroj a ako ho vnímate v súčasnej hudobnej scéne?

Saxofón je nesmierne univerzálny nástroj, zrejme preto bol inšpiráciou snáď pre všetky žánre, ktoré od jeho vzniku boli v móde.

Začiatkom 20. storočia sa dokonca veľmi ujal v jazze a stal sa defacto jeho symbolom. Ale počujeme ho aj v modernej, popovej hudbe.

Predovšetkým je ale využívaný v klasickej hudbe už od čias svojho vzniku (1842), a dnes sú pre tento nástroj napísané tisícky skladieb, sólové, komorné, koncerty s orchestrom, kvartetá, alebo komorné diela, v ktorých je saxofón použitý.

Spolupracovali ste s mnohými umelcami na rôznych projektoch. Ako vás tieto spolupráce obohatili a ktoré z nich pre vás boli najviac nezabudnuteľné?

Každý ročník festivalu Saxophobia Bratislava nám sem prinesie 6 skvelých profesorov z univerzít a konzervatórií z celého sveta. Sú to inšpiratívne stretnutia, pretože každý z nich prinesie so sebou niečo nové a nekonečné množstvo inšpirácie. Vrcholom posledných rokov boli pre mňa koncerty so slávnym Ràscher Saxophone Quartet. Hrať s nimi je ako vycestovať do inej dimenzie, je to zážitok, ktorý sa dá len ťažko opísať slovami.



Aké sú vaše plány do budúcnosti? Pripravujete nové albumy, turné alebo zaujímavé spolupráce, na ktoré by sa vaši fanúšikovia mohli tešiť?

Jeden z najväčších plánov, ktorý je tesne pred spustením (september 2025) je otvorenie saxofónovej triedy na VŠMU v Bratislave. Dovtedy ma ale čaká množstvo krásnych projektov, Modranská Saxofoniáda je jedným z nich. Je veľká radosť a privilégium inšpirovať nadšencov saxofónu a otvárať im nové obzory. Veľmi sa teším aj na nahrávanie CD v novembri 2024, na ktorom bude hudba 19. storočia komponovaná pre saxofón a klavir so skvelým klaviristom Jakubom Čižmarovičom. Budeme hrať na historických nástrojoch z dielne Adolpha Saxa a na klavíri zn. Bechstein z druhej polovice 19. storočia.



Pozvánka na Modranskú saxofoniádu

Malokarpatské osvetové stredisko organizuje interpretačné workshopy pre saxofonistov pod vedením Pressburg Saxophone Quartet, ktorý tvorí Andrej Šimančuk (soprán saxofón), Silvia Macejová (alt saxofón), Ján Gašpárek (tenor saxofón) a Ladislav Fančovič (barytón saxofón). Tieto workshopy ponúkajú saxofonistom všetkých úrovní možnosť zdokonaliť svoje zručnosti pod vedením skúsených hudobníkov.

Harmonogram workshopov:

  • 14.9. 2024
  • 19.10. 2024
  • 16.11. 2024
  • 14.12. 2024

Každý workshop zahŕňa individuálne lekcie, spoločný nácvik skladby a večerný koncert, kde sa predstaví Pressburg Saxophone Quartet spolu s účastníkmi workshopu. Koncert začína vždy o 18:00 v koncertnej miestnosti kaštieľa v Modre.

Pre milovníkov saxofónu, ktorí na nástroj nehrajú, ale radi si vychutnajú jeho zvuk, je srdečné pozvanie na koncerty. Najbližší sa uskutoční v sobotu 19. októbra 2024 o 18:00, kde si budete môcť vypočuť vystúpenie Pressburg Saxophone Quartet a neskôr aj ich žiakov z workshopu.

Workshopy z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.