![Nedokončená železničná trať Plavecký Mikuláš - Jablonica](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-134052-696x392.jpg)
Viedenskou arbitrážou prišlo Slovensko a značnú časť územia, na ktorom sa nachádzali aj železničné trate. Spojenie hlavného mesta Bratislavy so severnou a východnou časťou krajiny bolo možné len cez Leopoldov. Preto sa vláda rozhodla, že postaví novú železničnú trať, ktorá sa napojí na existujúcu trať zo Zohora a povedie z Plaveckého Mikuláša až do Jablonice.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/kuchyna-1910.jpg)
Výstavba približne 14-kilometrového úseku z Plaveckého Mikuláša do Jablonice sa začala v roku 1943. Aj takmer po osemdesiatich rokoch môžeme v teréne vidieť násypy a mosty.
Trať bola naprojektovaná ako hlavná jednokoľajná pre rýchlosť 100 km/h bez úrovňových križovaní s cestami. Minimálny polomer oblúkov bol 600 metrov a najväčšie stúpanie 7 ‰. Trať začínala v km 0,115 za stanicou Plavecký Mikuláš odkiaľ viedla podhorím Malých Karpát a v km 14,1 ústila do stanice Jablonica na trati z Trnavy do Kútov.
Ukončenie stavby sa predpokladalo v roku 1947. Do skončenia vojny sa zrealizovalo približne 40 % zemných prác a premostení vodných tokov. Ešte aj po vojne v roku 1945 vo výstavbe pokračovalo. S prihliadnutím na stanovisko ministerstva obrany, že trať nie je z hľadiska obrany štátu potrebná, boli stavebné práce definitívne zastavené 30. apríla 1949.
Železničná stanica Plavecký Mikuláš:
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-102530-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-102623-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-100620-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-092754-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-102426-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-102556-scaled.jpg)
Tu sa existujúca železničná trať končí. Pokračovať mala popod Malé Karpaty až do Jablonice:
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-101213-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0714-scaled.jpg)
Celkom bolo naprojektovaných 16 mostov, resp. podjazdov pre cesty, z ktorých bolo 11 spoločných pre vodné toky aj cestu. Ďalších 14 priepustov bolo pre vodné toky. Ponad trať mali viesť 3 nadjazdy, ktoré neboli dokončené.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-134052-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0772-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0747-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0755-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0802-1-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-115054-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-114423-scaled.jpg)
Aj takmer po osemdesiatich rokoch môžeme v teréne vidieť násypy:
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0818-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0836-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0714-scaled.jpg)
Trať mala ústiť do stanice Jablonica na trati z Trnavy do Kútov:
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0853-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/dji-0852-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/img-20220218-151818-scaled.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/jablonica.png)
Pozrite si video:
Trasa plánovanej železničnej trate:
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/ortofotomapa-25-s-nazvami-1024x576.png)
Mapa železničných tratí po Viedenskej arbitráži:
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/03/arbitraz-zeleznica.gif)
Výprava, foto a video: Michal Feik a Ladislav Findl (február 2022)
Zdroj informácií: zeleznicne.info