Tip na cyklovýlet: z Rače cez Svätý Jur na Biely kríž

12692

Aj tento víkend sme pre vás pripravili podrobný opis zaujímavej cyklotrasy. Počas asi 3-hodinového výletu uvidíte račianske vinohrady, kone a ohrady so zvieratkami, svätojurské poklady aj krásne lesy pozdĺž Peknej cesty.

Dĺžka trasy je cca 29 km, prevýšenie 700 m a doba výletu asi 3 hodiny aj so zastávkou na Bielom kríži. Povrch tvorí 90% asfalt a zvyšok poľná cesta, vhodné sú trekové či horské bicykle a náročnosť je stredná.

Aby ste sa nestratili, pripravili sme pre vás podrobný popis cyklotrasy: Rača – Svätý Jur – Biely kríž – Pekná cesta – Rača:

• Z centra bratislavskej Rače od kruhového objazdu sa vyberieme miestnou komunikáciou smerom na Svätý Jur. V tomto úseku je trasa značená červeným cykloznačením ( cyklotrasa č. 048 – Vinohradnícka cyklotrasa). Prejdeme okolo konečnej električiek a po asfaltovej ceste ďalej pokračujeme severovýchodným smerom popod Malé Karpaty, zľava obídeme cez malý kopec križovatku diaľnice D4, a neskôr sa dostaneme  k Pustému kostolíku s miestnou kalváriou a cykloodpočívadlom.
  • Od cykloodpočívadla sledujeme pozorne cykloznačenie, ktoré nás trošku zložitejšie prevedie popod hlavnú cestu, o kúsok ďalej popod železnicu,  takto sa dostaneme až k Šúrskemu kanálu. Tu sa napojíme na modré cykloznačenie ( cyklotrasa č. 2002), ktoré budeme sledovať cez celé mestečko Svätý Jur, a potom aj v lese až po križovatku ciest pod Veľkým Javorníkom.
  • Určite sa oplatí zastaviť vo Svätom Jure, kde je možnosť vidieť viacero zaujímavých stavieb, počnúc mestskou radnicou, slnečnými hodinami na piaristickom kláštore, kúsok vyššie i Pálfiovský kaštieľ či pekný kostol v miestnej časti Neštich. Neďaleko v lese je aj známa zrúcanina hrady Biely Kameň.
  • Z mestečka Svätý Jur začneme stúpať po asfaltovej komunikáciu na hrebeň Malých Karpát, toto stúpanie nie je veľmi strmé, ale je pomerne dosť dlhé ( cca 6,5 km).  Pred križovatkou pod Veľkým Javorníkom je napravo od cesty pekná pikniková lúka s prístreškom, ohniskom a pitnou studničkou. Na tejto križovatke opustíme modro značenú cyklotrasu a pokračujeme neznačenou asfaltkou vľavo do mierneho kopca a cca po 2,7 km prídeme  na obľúbené výletné  miesto Bratislavčanov – na Biely kríž.
  • Biely kríž sa nachádza vo výške 500 m.n.m., je to križovatka turistických a cykloturistických trás. Je tu zrekonštruovaná horáreň, kde sa dá aj ubytovať, sú tu dva bufety s občerstvením, cykloodpočívadlo, lúka.
  • Z Bieleho kríža pokračujeme ďalej pravou asfaltovou cestou, ktorá je značená červeným cykloznačením (  cyklotrasa č. 047 – Štefánikova cyklotrasa). Po nej sa spustíme dolu kopcom, neskôr minieme Dolný červený kríž ( s pekným veľkým dreveným prístreškom, ohniskami a neďalekou Zbojníckou studničkou), a cesta nás privedie na križovatku trás – Pekná cesta – Spariská. Tu, pri cyklosmerovníkoch a mape odbočíme doľava, a asfaltová cesta nás privedie po 1 km k horárni na Peknej ceste ( bufet, detské preliezky, prístrešky, ohniská… )
  • Od horárne sa spustíme prudším zjazdom po ceste až prídeme na okraj Rače. Tu pri ďalšom cyklosmerovníku zabočíme doľava a cez vinohrady po poľnej ceste sa dostaneme do starej Rače. Miestna komunikácia nás prevedie cez túto časť a popri oboch kostoloch sa dostaneme späť na námestie A. Hlinku, kde sme aj výlet začali.