Tip na výlet: Potulky nad Račou

10661
Biely kríž, ohrada so zvieratami

Ak hľadáte inšpiráciu na výlet s deťmi, pozývame vás do lesov nad Račou. Naša trasa vás povedie okolo Bieleho aj Dolného červeného kríža, Zbojníčky, Vypáleniska a cez Knižkovu dolinu. Objavíte aj dve lesné studničky. A zvieratká behajú v ohrade na Bielom kríži aj v zime.

Kráčať budete len po asfaltovej ceste, takže sa na výlet môžete vybrať aj v horšom počasí či po daždi, keď je v lesoch blato. Výlet vám potrvá asi 3 – 4 hodiny, prejdete 12,2 kilometrov s prevýšením 410 metrov.

Popis trasy : Rača – Biely kríž – Dolný červený kríž – Zbojníčka – Vypálenisko – Knižkova dolina – Rača

• Dnešný výlet začneme na námestí Andreja Hlinku v Rači. Sem sa vieme dostať autom, či električkou č. 3, zastávka Cintorín Rača, a odtiaľ cca 200 m hore Detvianskou ulicou. V prvej časti výletu nás bude viesť modrá turistická značka, z námestia A. Hlinku odbočíme doprava a začneme stúpať po modrej turistickej značke po Potočnej ulici smerom k lesu. Na okraji lesa je záchytné parkovisko, a tu z asfaltovej cesty odbočíme vľavo a po príjemnom turistickom chodníku budeme stúpať popri asfaltke až na Biely kríž. V prípade veľkého blata môžeme ísť aj po súbežnej asfaltovej ceste.
  • Lesný chodník nás bude viesť stále hore dolinou, minieme bývalú lyžiarsku lúku Slalomka ( teraz len zarastený svah, pod ňou budova trafostanice), kúsok je záchytný polder na Pieskovom potoku. Cca asi po hodine šliapania sa dostaneme k bývalej horárni Biely kríž, ktorá sa volala aj po bývalom horárovi „ U Kocmundu“. Teraz je tu zrekonštruovaná budova horárne, ktorá slúži i na ubytovanie, ohrada so zvieratami, dva bufety s občerstvením, prístrešky, či nabíjacie stanice na e-biky. Je to vyhľadávaná a obľúbená  križovatka ciest pre turistov, cyklistov zo širokého okolia.
  • Z Bieleho kríža sa spustíme vľavo, po druhej asfaltovej ceste, ktorá je označená červenou turistickou a cyklistickou značkou, a začneme klesať popod elektrické vedenie, smerom k Dolnému červenému krížu. Hneď pod priesekom s elektrickým vedením vpravo cca 50 m po lesnej ceste môžete vidieť peknú malú vodnú nádrž na potoku Vydrica, ktorý pramení cca 300 m smerom na sever od Bieleho kríža. My však budeme pokračovať ďalej po asfaltke, prejdeme cez Prostredný vŕšok, kde je tiež malé jazierko v tvare podkovy, prístrešok a malá lúčka. Ďalej pod kopcom naľavo, cca 30 m od cesty sa nachádza studnička Himligárka s dobrou pitnou vodou. Odtiaľto už takmer po rovine prídeme na známe piknikové miesto Dolný červený kríž.
  • Na tomto mieste na malej lúke nájdete kríž a navigačné smerovníky, veľký drevený prístrešok i s grilom, viacero stolov aj s ohniskami, altánok, či stôl na stolný tenis. Dá sa tu stráviť príjemná rodinná prestávka. Neďaleko, v smere výletu je aj známa studnička Zbojníčka s pitnou vodou. Nad Dolným červeným krížom je známy kopec Veľká Baňa, kde je aj krátka kutacia štôlňa, keď sa tu pokusne skúšal ťažiť limonit.
  • Z dolného červeného kríža pôjdeme vpravo po asfaltovej ceste, prejdeme ponad spomínanú studničku Zbojníčka, a po chvíli prídeme na križovatku asfaltových ciest na Vypálenisku. Tu stojí aj ďalší altánok so stolmi, kde sa dá tiež oddýchnuť. Na tejto križovatke odbočíme doľava a začneme klesať do Knižkovej doliny.  Klesanie je dlhé cca 2 km, počas neho budeme prechádzať popri ďalšom záchytnom poldri na Banskom potoku, či popri miestnom amfiteátri, kúpalisku. Na križovatke miestnych komunikácii v Rači odbočíme doľava a po Alstrovej ulici prídeme na námestie Andreja Hlinku, kde sme výlet začínali, a kde ho aj ukončíme.

Virtuálnu mapu výletu nájdete TU.

Rača, Námestie Andreja Hlinku
Rača, záchytné parkovisko
Z parkoviska smerom do lesa
Skala nad turistickým chodníkom
Bývalá Slalomka
Polder na Pieskovom potoku
Križovatka nad poldrom
Mostík na turistickom chodníku
Cesta pod Bielym krížom
Biely kríž
Biely kríž, zvieratká v ohrade
Jazierko pod Bielym krížom
Prostredný vŕšok, jazierko s lúkou a prístreškom
Prostredný vŕšok
Studnička Himligárka
Dolný Červený kríž
Studnička Zbojníčka
Vypálenisko, križovatka ciest s altánkom
Banský potok
Záchytný polder na Banskom potoku
Rača, amfiteáter
Rača, kúpalisko
Rača, Kostol sv. Filipa a Jakuba
Virtuálnu mapu výletu nájdete TU.