Tomáš Szalay: Štátny rezervačný systém na očkovanie je fiasko

12407

Veľkokapacitné očkovacie centrum nie je úrad na overovanie papierov, zmlúv a komplikovaných dodávateľsko-odberateľských vzťahov, tvrdí lekár Bratislavského kraja Tomáš Szalay. Po víkendových skúsenostiach s očkovaním varuje, že štátny rezervačný systém bez kontroly je predzvesťou kolosálneho problému.

Bratislavský samosprávny kraj má za sebou už šesť víkendov očkovania, z toho štyri vo veľkokapacitnom centre. Koľko ľudí sa župe podarilo zaočkovať?

Blížime sa k hranici 25 tisíc zaočkovaných v našich dvoch očkovacích centrách – na futbalovom štadióne a na poliklinike v Karlovej Vsi.

Po kolapse a veľkej kritike systému prihlasovania spustil štát tzv. Čakáreň. Cítite zlepšenie?

Nechce sa mi už ani rozčuľovať nad fiaskom štátneho systému prihlasovania na očkovanie. Nie, čakáreň nie je vylepšením. Je to hrozná a škodlivá tuposť.

V čom?

Na Veľký piatok (2. apríla) sme na očkovanie napozývali 300 ťažko zdravotne postihnutých, ďalších 170 pacientov nám poslali zdravotné poisťovne na základe analýzy ich diagnóz. Štát nám cez Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) a Čakáreň poslal 2000 ľudí. Na rade mali byť päťdesiatnici (50+). Ale takmer tri štvrtiny (!) pozvaných boli mladší ako 50 rokov. Priemerný vek očkovancov bol 36 rokov.

Ako sa dostali k pozvánke?

V prihlasovacom formulári NCZI na očkovanie zaškrtli voľbu, že patria do akejsi „Fázy 1”. Keďže všetky ostatné voľby boli viazané na vek, jediná, ktorá pustila mladšieho človeka v prihlasovaní ďalej bola spomínaná „Fáza 1”.

Čo je Fáza 1?

No, to nie je zrejmé na prvý pohľad. Na to, je potrebné rozkliknúť vysvetlenie. Až potom sa ukážu možnosti, ktoré však nie sú jednoznačné. V princípe majú byť prioritizovaní ľudia, ktorí v zdravotníctve alebo sociálnych službách prichádzajú do rizika nákazy s ochorením COVID-19. Ako sa však preklikávate celým procesom, nenatrafíte na žiadne zdôraznenie tohto bodu, na informovanie neinformovaných alebo na odradenie pre podvodníkov. Až na poslednej stránke, tuším štvrtej, sa medzi poznámkami objaví zmienka o tom, že si treba priniesť potvrdenie. Upozornenie nie je ani v e-maile, ktorý posiela NCZI.

Je teda možné, že sa na očkovanie dostali aj ľudia nevedomky?

Verím, že časť ľudí bola vovedená do omylu. Hovoril som s mnohými desiatkami ľudí, ktorí boli presvedčení, že sa im podarilo sa v Čakárni zaregistrovať ako „náhradníci” a že dostali náhradnícky termín, a nikomu staršiemu ho „neukradli”.

Ako sa to dá popliesť?

Ten formulár je príšerne navrhnutý. Wrong on so many levels. Celé zle. Hanba neviem komu, ale zodpovednosť nesie NCZI, a nad nimi Ministerstvo zdravotníctva SR.

Čo sa vlastne dialo v spomínaný Veľký piatok?

Časť ľudí chodila s tým, že im tento postup odporúčal zamestnávateľ, napríklad veľké telekomunikačné firmy, ako Orange alebo UPC, prípadne ústredie práce, podľa ktorého patria do Fázy 1. Nepatria. Časť ľudí chodila s potvrdeniami, že robili v nejakom mobilnom odberovom mieste. Tieto formuláre sú na webe dostupné, stačí si ich stiahnuť, vyplniť, vytlačiť… Kde a ako si to môžeme overiť? Časť ľudí chodila s potvrdeniami a nejakým príbehom. Napríklad pani vraví, že pracuje v softvérovej firme. Ukazuje potvrdenie o zamestnaní. Táto firma vraj robí softvér, ktorý používa nemocnica. Ukazuje zmluvu medzi firmou a nemocnicou. Ona tento softvér spravuje. Ukazuje ďalší papier od nadriadeného. Alebo iný príbeh. Firma montuje podlahy, je v súťaži o montovanie podlahy v Dome sociálnych sužieb, ale podmienkou je, že montéri budú zaočkovaní. Alebo manžel záujemkyne o očkovanie montuje klimatizácie, a to aj v nemocnici. Keďže to nenapĺňalo žiaden bod z Fázy 1, o hodinu prišla pani s potvrdením od manžela, že tie klimatizácie v nemocnici montujú spolu. Toto máme ako vyhodnocovať?

Ako by to teda malo podľa Vás fungovať?

Veľkokapacitné očkovacie centrum nie je úrad na overovanie papierov, zmlúv a komplikovaných dodávateľsko-odberateľských vzťahov. Dokonca si myslím, že na to ani nemáme právo. Našou úlohou je veľkokapacitne očkovať. Proces u registrátora, ktorý trvá štandardne do 20 sekúnd, sa kontrolou papierov natiahol na vyše 2 minúty. Namiesto 5 registrátorov by sme ich na riešenie administratívy potrebovali 30. Dostali sme odporúčanie, aby sme pred štadión vyvesili informačné bilbordy. Považujem to za scestné chytaním tigra za chvost. Ľudia, ktorí ešte nie sú na rade podľa očkovacej stratégie, nemajú dostať termín z Čakárne. Alebo naopak: termíny majú dostávať tí, ktorí sú na rade. A toto má manažovať štát. Toto nemá byť úloha očkovacích centier.

Existuje v štátnej Čakárni nejaký kontrolný systém?

Žiaľ, NCZI (a neviem-kto-všetko-ešte spáchal toto zverstvo) tu zlyháva na všetkých čiarach. Výbuchu reaktora v černobyľskej jadrovej elektrárni predchádzalo vypnutie bezpečnostných poistiek, aby mohli urobiť jednu chýbajúcu kolaudačnú skúšku. The rest is history. Zvyšok už poznáme z histórie.Vo formulári NCZI boli a sú vypnuté kontroly. Ten formulár pustí všeličo. Nekorektné rodné čísla, nekorešpondujúce dátumy narodenia, vymyslené identity. A tieto virtuálne identity aj pozve na očkovanie. Mali sme tak v rozpisoch z Čakárne dva razy na jeden deň objednaného aj Igora Matoviča. Vyskytol sa aj Ute Kokott. Na východe mali zasa niekoľko stoviek robotom nahodených neexistujúcich pacientov, kvôli ktorým sa pripravovali vakcíny… Veľkokapacitné očkovacie centrum slúži na veľkokapcitné očkovanie. Nemáme sa prečo zaoberať témou, či je niekto dlžník poistného. Alebo cudzinec, ktorý má poistenie v niektorej z krajín EÚ. Alebo má potvrdenie, že rozváža aj zdravotnícke potreby. Týchto ľudí má filtrovať Čakáreň. Lenže formulár Čakárne pustí každého.

Štát odkázal, že kontrolovať zamestnanie očkovancov majú župy.

Ľudia si myslia, že keď dostali SMS z NCZI, majú nárok na očkovanie. To isté som si myslel i ja. Až kým nám NCZI a MZ SR neodkázalo, že ho-ho-hó, je to úloha a zodpovednosť nášho očkovacieho centra. Ak zaočkujeme niekoho, koho sme nemali, očkovaciemu centru hrozí pokuta za každú “Cibulkovú” vo výške 10.000 eur. Tomu, kto sa o to pokúsi, nehrozí nič. O hodinu to môže skúsiť znova. Vo výsledku sme v piatok odmietli zaočkovať dobre vyše stovky ľudí. Naši lekári a sestry kvôli tomu nemali dosť práce. Nuž, a o pár týždňov budeme týchto istých ľudí naháňať, aby sa prišli dať zaočkovať, lebo už budú na rade. Ak nevie štát urobiť formulár, ktorý odfiltruje podvodníkov, prosím, kompetentných – otvorte Čakáreň pre všetkých, a prioritizujte ľudí podľa diagnóz a veku. A potom sa môžete začať zamýšľať, že čo s tým černobyľským problémom. Pretože vypnuté kontroly sú predzvesťou kolosálneho problému. Čakáreň nekontroluje nič, teda ani to, či už bol niekto zaočkovaný alebo nie. Čo je ešte horšie, systém prestal dáta o očkovaniach zbierať, pretože po najnovšej aktualizácii frontendu aj backendu (skvelá idea, robiť to naraz!) im to ešte nefunguje. To, či dostanú ľudia pozvánku na druhú dávku, a či ich to správne spáruje so správnou vakcínou, a že ich to nepozve omylom na tretiu dávku, je podľa mňa veľká výzva pre NCZI, nového ministra zdravotníctva i nového predsedu vlády.

Bratislavský samosprávny kraj navrhol, aby prihlasovací systém mali v rukách župy…

Na základe skúseností z víkendového očkovania sme navrhli dočasne vypnúť FÁZU 1 pre veľkokapacitné očkovacie centrá v prihlasovacom formulári, ktorá umožňuje registrovať sa špeciálnym skupinám obyvateľov pracujúcich, a to do času, kým štát nebude vedieť relevantne overovať pravdivosť uvádzaných údajov. Systémovým riešením je, aby si župy mohli spravovať rezervačný systém na očkovanie samy. Budeme mať pod kontrolou kto príde, kedy príde a budeme môcť efektívne komunikovať s očkovancami v prípade, že nastanú nepredvídané okolnosti. 

MUDr. Tomáš Szalay (*1971) bol zakladajúcim partnerom a senior analytikom Health Policy Institute. V období 2002 – 2004 bol členom reformného tímu Rudolfa Zajaca na ministerstve zdravotníctva a od roku 2018 pôsobí ako lekár BSK. Od apríla 2020 zastáva pozíciu riaditeľa odboru zdravotníctva Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Zaoberá sa zdravotnou politikou, dostupnosťou zdravotnej starostlivosti a zdravotníckou legislatívou.