Pomaly sa blíži ku koncu druhý rok poznačený mimoriadnou situáciou, ktorá pomenila životné plány nás všetkých. Koho však vystavuje mimoriadnej skúške nervov, flexibility a schopnosti improvizácie, sú podnikatelia v cestovnom ruchu a spolu s nimi aj organizácie cestovného ruchu, ktorých úlohou je zabezpečovať marketing a podporu rozvoja produktu. Podľa oficiálnych štatistík už druhý rok doplácal na pandemickú situáciu najviac zo všetkých práve Bratislavský kraj.
Podobne ako v iných európskych krajinách najhoršia situácia bola v našom hlavnom meste, kde tradične väčšinu dopytu tvoria zahraniční a z veľkej časti aj zámorskí turisti. „Mestský turizmus bol v tomto roku zasiahnutý naozaj extrémne. Napriek tomu verím, že projekty, ktorým sme sa v BTB venovali, ako intenzívne informovanie smerom k zahraničiu, kampane zamerané na domáci cestovný ruch, spolupráca s mestskými časťami a mestskými organizáciami, prinesú lepšiu pripravenosť Bratislavy na prichádzajúce postcovidové obdobie a pomôžu rýchlejšiemu rozbehu mestského cestovného ruchu po pandémii,“ hodnotí rok 2021 predseda predstavenstva Bratislava Tourist Board Vladimír Grežo.
Trochu inak sa na situáciu pozerajú v Malých Karpatoch. Pre prímestské oblasti bolo obdobie, keď Bratislavčania pomenej cestovali do zahraničia a na dlhšie pobyty, príležitosťou vytiahnuť ich z mesta. Podľa riaditeľky Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Malé Karpaty Zuznany Tichej odštartoval tento nový projekt na pandemický rok vcelku úspešne: „V ponuke OOCR Malé Karpaty tento rok dominovala vínna turistika. Sústredili sme sa hlavne na domácich návštevníkov. Po uvoľnení pandemických opatrení sme okamžite spustili modifikovaný projekt Otvorené viechy. Od júla do októbra 2021 v presne vymedzenom čase, vždy vo štvrtok, piatok a sobotu od 18.00 do 21.00 h, mohli milovníci vína navštíviť niektorého z malokarpatských vinárov vo vieche, dať si ochutnávku a porozprávať sa s ním o výrobe vína. Len cez e-shop na stránke www.otvorene-viechy.sk sme predali takmer 900 vstupov. Neevidujeme počet návštevníkov viech, ktorí si kúpili lístky priamo vo vieche u vinára, takže tá návštevnosť bude ešte vyššia. Najviac hostí prišlo z Bratislavy, kupovali si lístky deň či dva dni pred konkrétnym termínom.“
Postaviť sa k novej situácii s vysúkanými rukávmi sa rozhodli aj na Záhorí. Podľa riaditeľa OOCR Záhorie Martina Lidaja sa im to aj úspešne podarilo aspoň v oblasti jednodňových návštevníkov: „Sezónu hodnotíme pozitívne z hľadiska návštevnosti regiónu, pamiatok či podujatí. Rekordný počet návštevníkov zaznamenali v Skalici či v Holíči. Veríme, že to bolo najmä vďaka pestrej ponuke produktov cestovného ruchu, viacerým novinkám či dobrej marketingovej propagácii. I keď je jasné, že k domácemu turizmu výrazne prispela situácia s koronavírusom. Hotely či reštaurácie zachraňovala najmä biznis klientela, no z dôvodu obmedzení rôznych masovejších podujatí (konferencie, školenia, svadby, plesy a pod.) bol pre nich posledný rok veľmi náročný. Žiaľ, vyzerá to tak, že situácia sa tak skoro nezmení. Aj preto sa snažíme v spolupráci so samosprávami budovať nové atrakcie, zlepšovať infraštruktúru cestovného ruchu, sieťovať našich členov a vytvárať komplexnejšiu ponuku pre návštevníkov tak, aby v regióne aspoň jednu noc prenocovali.“
Najhoršia situácia bola, žiaľ, v regióne Senec, pre ktorý je kľúčová letná sezóna a českí turisti s dlhodobými pobytmi. Tí tento rok v dôsledku prísnych karanténnych podmienok takmer úplne vypadli a ubytovacie zariadenia a kempingy sa ocitli na pokraji existencie. Jedným z mála pozitívnych správ bolo výrazné zvýšenie záujmu o splavy Malého Dunaja.
„Napriek smutným štatistikám, najmä čo sa týka obsadenosti ubytovacích zariadení, organizácie cestovného ruchu nerezignovali, ale prijali pandémiu ako výzvu na tvorbu niečoho nového − a to nových produktov, ktoré nielen spríjemnia trávenie voľného času v regióne práve našim obyvateľom a domácim návštevníkom, ale keď sa život opäť dostane do starých koľají, môžu byť lákadlom aj pre tých zahraničných,“ zhodnotil situáciu výkonný riaditeľ krajskej organizácie cestovného ruchu Turizmus regiónu Bratislava František Stano.