Sochárske dielo Holubica mieru, situované ako voľná plastika pri Dolnozemskej ceste v Petržalke, vzniklo v roku 1984. Autorom diela je akademický sochár Karol Lacko (28.10.1938 Nová Ves nad Váhom – 13.07.2007 Pezinok). Vyštudoval vysokú školu výtvarných umení v ateliéri Rudolfa Pribiša. Venoval sa monumentálnej tvorbe, medailérstvu, sochárstvu. Je autorom cien udeľovaných Slovenskou akadémiou vied, Slovenskou filharmóniou, Slovenským fondom výtvarných umení, Hlavnej ceny a Zlatého jablka Bienále ilustrácií Bratislava, Zlatej trigy Pražského Quadrienále a mnohých ďalších medailí a cien doma aj v zahraničí.
Holubica mieru je ikonickým monumentálnym sochárskym dielom z ocele (výška 18 m), ktoré bolo situované pri vjazde do mesta z juhu. Patrila k sérii troch symbolických objektov, umiestnených na rôznych stranách mesta, z ktorých dnes existujú dva. Autor zvolil minimalistickú formu vyjadrenia s jasne čitateľným motívom holubice ako symbolu mieru a slobody. Holubica je zachytená v momente vzlietnutia, pričom jedno jej krídlo je predĺžené a tvorí podstavec pre samotné dielo. Ako celok pôsobí ako výrazné kompaktné dielo signifikantné už z diaľky pre danú lokalitu.
V roku 2022 bolo z dotačnej schémy BRDS Bratislavského samosprávneho kraja, v rámci podprogramu Ochrana hmotného kultúrneho dedičstva finančne podporené dielo Holubica mieru v hodnote 7 000 eur. Zámer obnovy diela vyšiel z iniciatívy vdovy po autorovi diela, riaditeľa Mestského ústavu ochrany pamiatok a obyvateľov Petržalky. Žiadateľom bola mestská časť Bratislava – Petržalka. Cieľom bola obnova oceľovej sochy z dôvodu ochrany hmoty a vzhľadu výtvarného diela s predpokladom životnosti úpravy 15 rokov.
Bratislavský samosprávny kraj má záujem chrániť kultúrne dedičstvo, kde podpora umeleckých diel vo verejnom priestore predstavuje jeden z našich cieľov. V súčasnosti sa práve umelecké diela vo verejnom priestore dostávajú do centra záujmu. Bratislavský kraj je vlastníkom viacerých objektov postavených v období socializmu (polikliniky, školy a internáty), v ktorých stavba samotnej budovy bola realizovaná súbežne aj s inštaláciou umeleckých diel v jej interiéri alebo exteriéri. Našim cieľom do budúcna je tieto umelecké diela mapovať a postupne obnoviť ako memento doby pre ďalšie generácie.
Autorka textu: Petra Kalová, Foto: Monika Kováčová (BSK)