Z Cyklomosta Slobody do Marianky: Nenáročný cyklovýlet plný histórie

5275
Cyklomost slobody

Trasa sa začína pri Cyklomoste Slobody a pokračuje cez Devínske jazero, Stupavu a Marianku. Po ceste uvidíte okrem pobrežia Moravy bunkre, stupavský zámok, kalváriu, štôlňu a Svätú studňu.

Výletná trasa je nenáročná, dlhá 30 km, prevýšenie je 300 m a prejdete ju asi za 3 hodiny vrátane prehliadky pútnického miesta v Marianke. Vhodné sú trekové a horské bicykle. Šťastnú cestu!

Popis trasy: Devínska Nová Ves – Devínske Jazero – Stupava – Marianka – Záhorská Bystrica – Devínska Nová Ves

• Prvá časť nášho výletu nás prevedie z Devínskej Novej Vsi, od Cyklomosta slobody popri rieke Morava, súčasťou tejto cyklotrasy v tomto úseku je i náučný chodník „Alúvium rieky Morava“, ktorý pokračuje až do Moravského Svätého Jána. Po pár kilometroch prejdeme pod železničným mostom, ktorý spája Devínsku Novú Ves a Marchegg (Viedeň), pokračujeme ďaklej rozsiahlymi lúkami, neskôr kúsok cez les, kde pri cyklotrase môžeme vidieť aj pozostatky železnej opony – vojenské bunkre. Táto časť trasy je vedená po medzinárodnej cyklotrase EuroVelo 13 – Cesta železnej opony.
  • Asfaltový chodník nás privedie až k odpočívadlu Devínske Jazero, kde odbočíme z tejto trasy doprava, prejdeme cez železničné priecestie a pokračujeme po veľmi peknom cyklistickom chodníku až do mesta Stupava. Tesne pred mestom, prejdeme cez diaľničný most, potom samotnými ulicami Stupavy prídeme až do centra, na námestie s kostolom. Hneď vedľa kostola je i stupavský zámok s peknou záhradou.
  • Zo stupavského námestia prejdeme vpravo popri kostole a pokračujeme miestnymi uličkami smerom na Marianku, sledujeme cykloturistické žlté „C“ (cyklotrasa č. 8008). Poľnou cestou prídeme až do obce Marianka, na hlavné námestie. Odtiaľto môžeme odbehnúť sa pozrieť do pútnického Mariánskeho údolia, kde sa nachádza bývalý pavlínsky kláštor, bazilika panny Márie, krížová cesta s kalváriou, Svätá studňa s kaplnkou, či známa bridlicová štôlňa. Marianka je najstaršie pútnické miesto na Slovensku.
  • Z Mariánskeho údolia sa vrátime späť na námestie, a odtiaľto pokračuje náš výlet po zelenom cykloznačení ( cyklotrasa č. 5002) smerom na Záhorskú Bystricu. Obe obce sú už takmer výstavbou spojené, takže ani nezbadáte a budete v Záhorskej Bystrici pri peknom miestnom kostole. Sv. Petra a Pavla. Pokračujeme ďalej po miestnej komunikácii, opatrne prejdeme cez hlavnú cestu, na konci obce odbočíme doľava a na ďalšej križovatke opúšťame obec. Tu naľavo, cca 150 m sídli televízia Markíza so svojimi štúdiami.
  • Od tejto križovatky na okraji obce pokračujeme po miestnej komunikácii smerom na Devínsku Novú Ves. Po chvíli prejdeme mostom ponad diaľnicu a cesta nás privedie až do blízkosti komplexu Volkswagen. Na kruhovej križovatke sa stočíme doľava a miernym zjazdom prídeme až k potoku, cez ktorý prejdeme a na druhej strane odbočíme doprava na panelovú cestu popri potoku Mláka, ktorá nás privedie do Devínskej Novej Vsi.
  • Z panelovej cesty neskôr odbočíme na miestnu komunikáciu, po ktorej prídeme až k železničnému podjazdu, cez ktorý prejdeme do centrálnej časti Devínskej Novej Vsi. Sledujeme naďalej zelene cykloznačenie ( cyklotrasa 5002), ktoré nás privedie späť na začiatok výletu, k Cyklomostu slobody, kde náš výlet končí.

Mapu výletu nájdete je tu.

Železničný most cez rieku Moravu
Devínska Nová Ves – kostol
Devínska Nová Ves - mýtny dom
Devínska Nová Ves – mýtny dom
Mapu výletu nájdete je tu.