Od 1. januára 2025 vstúpila do platnosti novela školského zákona, ktorá prináša dôležité zmeny v termínoch podávania prihlášok na stredné školy a konania prijímacích skúšok. Tieto zmeny sa týkajú školského roka 2025/2026 a majú za cieľ zlepšiť organizáciu a transparentnosť prijímacieho procesu.
Termíny podávania prihlášok
Nové pravidlá stanovujú, že rodičia žiakov 9. ročníkov základných škôl musia podať prihlášky na vzdelávanie na stredné školy riaditeľovi svojej základnej školy do 20. februára 2025, bez ohľadu na to, či ide o odbor vyžadujúci talentové skúšky alebo nie. Žiaci podávajú prihlášky sami len v prípade, že sú plnoletí.
Základná škola odošle prihlášky:
- do 28. februára 2025, ak ide o odbor vzdelávania vyžadujúci talentové skúšky alebo overenie špeciálnych schopností, zruční alebo nadania,
- do 20. apríla 2025, ak ide o odbor vzdelávania, ktorý nevyžaduje talentové skúšky.
Každý uchádzač má možnosť podať si prihlášku na:
- 4 rôzne odbory,
- 2 odbory s talentovou skúškou,
- 2 odbory s bežnými prijímacími skúškami.
Talentové prijímacie skúšky
Zmena termínov najviac ovplyvní talentové skúšky na športových školách, školách umeleckého priemyslu, bilingválnych odboroch, konzervatóriách a umeleckých odboroch stredných odborných škôl. Talentové skúšky sa uskutočnia:
- 1. termín: 24. marca 2025 (v prípade potreby aj 25. a 26. marca),
- 2. termín: 31. marca 2025 (v prípade potreby 1. a 4. apríla).
Riaditeľ strednej školy zverejní zoznam uchádzačov podľa výsledkov talentových skúšok 8. apríla 2025. Rodičia musia najneskôr do 11. apríla 2025 písomne potvrdiť prijatie svojho dieťaťa na vzdelávanie.
Prijímacie skúšky bez talentovej skúšky
Prijímacie skúšky na odbory, ktoré nevyžadujú talentové skúšky, sa budú konať:
- 1. termín: 5. mája 2025 (v prípade potreby 6. mája),
- 2. termín: 12. mája 2025 (v prípade potreby 13. mája).
Rodičia musia najneskôr do 21. mája 2025 písomne potvrdiť prijatie svojho dieťaťa na vzdelávanie v odbore, kde sa nevyžaduje talentová skúška.
Tieto zmeny majú za cieľ zlepšiť koordináciu prijímacieho procesu a umožniť rodičom a žiakom lepšie sa pripraviť na ich dôležité rozhodnutia o budúcnosti vzdelávania.