![Zľava župan Juraj Droba, vicežupanka pre dopravu Alžbeta Ožvaldová, riaditeľka župného Odboru stratégie, rozvoja a riadenia projektov Barbora Lukáčová, Ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová a riaditeľ závodu Bratislava spoločnosti Doprastav Vladimír Kríž Zľava župan Juraj Droba, vicežupanka pre dopravu Alžbeta Ožvaldová, riaditeľka župného Odboru stratégie, rozvoja a riadenia projektov Barbora Lukáčová, Ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová a riaditeľ závodu Bratislava spoločnosti Doprastav Vladimír Kríž](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2021/09/51496432189-3da84e77ea-o-696x464.jpg)
Zlepšenie dopravnej situácie, časová úspora pre vodičov, ale najmä odbremenenie obcí Chorvátsky Grob a Slovenský Grob od tranzitnej dopravy. To všetko prinesie vybudovanie cestného obchvatu obcí v regióne Malokarpatska. Bratislavský samosprávny kraj už odštartoval výstavbu.
„Bratislavský kraj je dopravný uzol, ktorý v súčasnosti čelí nesmiernemu náporu. Dopravné kolóny a tranzitná doprava obyvateľom znepríjemňujú život, pričom viac ako dve tretiny dopravy tvoria autá. Najväčšou intenzitou dopravy v intraviláne trpia mestá a obce v regióne Malokarpatska, predovšetkým v úseku Chorvátsky Grob, Pezinok a Modra. Preto sme sa rozhodli budovať cestný obchvat práve tu,“ vyhlásil Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). V najvyťaženejších úsekoch dosahuje denná intenzita dopravy hodnotu do 23 500 áut, ktorá je porovnateľná s intenzitou na diaľnici D1 v Žilinskom, Prešovskom a Košickom kraji.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2021/09/mapa-cestne-stavby-1.png)
Samotný projekt obchvatu obcí regiónu Malokarpatska pozostáva z viacerých etáp. Bratislavská župa začala s výstavbou prvej etapy v úseku diaľničná križovatka Triblavina – cesta III/1059, spájajúca obec Chorvátsky Grob s časťou Čierna Voda. Táto etapa zároveň predstavuje začiatok výstavby obchvatu Pezinok – Modra. Župan Juraj Droba podčiarkol, že vybudovanie tejto stavby pozitívne ovplyvní dopravnú situáciu v území. Doplnil však, že na dosiahnutie zníženia dopravnej záťaže v celom území mikroregiónu je nevyhnutné realizovať ďalšie etapy spomínaného obchvatu.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2021/09/51495940338-2e21d45018-o-1024x682.jpg)
Novobudovaný úsek meria 1,7 kilometra, pričom realizácia bude financovaná prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), ktorý zastrešuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI SR): „Obce v okolí Bratislavy prudko rastú a v uplynulých rokoch pribudli na hraniciach okresu Pezinok desaťtisíce nových obyvateľov. Tí síce bývajú na vidieku, ale drvivá väčšina z nich dochádza do školy či za prácou každý deň do hlavného mesta. V rannej a popoludňajšej špičke sú tu cesty plné áut, tvoria sa kolóny, dochádza častejšie k nehodám, tranzit cez obce má na svedomí hluk a vysokú prašnosť. Aspoň časť týchto negatívnych javov zmierni práve nová cesta, ktorá priamo prepojí Chorvátsky a Slovenský Grob s križovatkou Triblavina a diaľnicou D1,” spresnila Veronika Remišová podpredsedníčka vlády a ministerka.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2021/09/mapa-malokarpatsko-cesty.png)
Zhotoviteľom cestného obchvatu bude DOPRASTAV, a. s., ktorý predložil ponuku s celkovou cenou za dielo vo výške 3 939 194,69 eura s DPH. Ide o firmu, ktorá je v tomto regióne dlhodobo aktívná a predmetná stavba zapadá do sféry jej záujmu, najmä vzhľadom na odborné zameranie spoločnosti, znalosť regiónu a blízkosť výrobných kapacít a ich zázemia v areáli v Senci. Význam pre región zdôraznil Vladimír Kríž, riaditeľ Závodu Bratislava z Doprastavu: „Dĺžka celého úseku je síce len 1,7 km, no význam pre obyvateľov dotknutých obcí a celého regiónu vzhľadom na jeho priame napojenie na diaľnicu D1 je obrovský. Doprastav má dlhoročné skúsenosti s takýmto druhom stavieb, pričom z tohto pohľadu sa nejedná o technicky extrémne náročnú stavbu a urobíme všetko pre to, aby sa obyvatelia okolitých obcí dostali priamo na diaľnicu čo najskôr. Chceme pritom nadviazať na snahu investora, ktorý prípravu stavby zvládol na slovenské pomery pomerne rýchlo a veríme, že sa i v procese realizácie vyhneme akýmkoľvek nepredvídateľným problémom.“
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2021/09/51496641285-fd0a0ea139-o-1024x682.jpg)
Výstavba obchvatu Pezinka a Modry predstavuje na Slovensku unikát, nakoľko sa bude jednať o prvý obchvat na ceste druhej triedy, ktorý realizuje samosprávny kraj. „Obchvat obcí regiónu Malokarpatska je projekt, o ktorom sa desať rokov len rozprávalo. My máme dnes na stole nielen všetky potrebné povolenia, ale aj schválené financovanie a uzavretú zmluvu o dielo,“ uzavrel Juraj Droba.
Na stiahnutie:
FOTO: Slávnostné zahájenie výstavby (20.9.2021)