Ani zďaleka sa mi nesnívalo, koľko treba povolení na to, aby sa sebemenšia vec mohla začať realizovať, hovorí bratislavský cyklokoordinátor Tomáš Peciar. V rozhovore sme hodnotili rok jeho pôsobenia na magistráte hlavného mesta Bratislavy.
Uplynul rok Tvojho pôsobenia na magistráte. Ako hodnotíš toto obdobie?
Práca je to extrémne zaujímavá, ale náročná. Je to nielen o zodpovednosti, ale treba mať prehľad a disponovať aj dobrými vyjednávacími schopnosťami. Neobišla ma ani administratíva. Odpovedal som na množstvo podnetov a sťažností. Našiel som veľa riešení a to hlavne vďaka skvelým kolegom, ktorých mám naprieč všetkými oddeleniami.
Čo Ťa najviac prekvapilo?
Cyklodoprave sa venujem už roky, ale pred tým sa mi ani zďaleka nesnívalo, koľko treba povolení na to, aby sa sebemenšia vec mohla začať realizovať.
Koľko ľudí sa na magistráte venuje cyklodoprave?
Od môjho nástupu sa podarilo rozšíriť tím dedikovaný na cyklo z jedného na 3,5 človeka a jedného dohodára. Práve v tomto období si zariadujeme cyklo-kanceláriu alebo hub.
Aké výsledky môžeme vidieť v teréne?
Čo sa týka cyklotrás, podarilo sa nám v rámci zmeny organizácie dopravy pripraviť úseky na Pionierskej, Mamateyovej, Pri Kríži a Jiráskovej ulici. Viacero ďalších projektov sme spracovali, avšak sú zabrzdené kôli povoľovacím procesom. Aktuálne niektoré projekty brzdí počasie nevhodné na realizáciu. Ide napríklad o cykloprotismer na Rajskej ulici, ochranné pruhy na Vlárskej, či na Bosákovej. Výrazne sme zlepšili údržbu cyklotrás. A pracovali na rekonštrukcii piatich významných cyklistickýách napojení, ktoré sa budú postupne realizovať začiatkom budúceho roku.
Toto sú projekty zmeny dopravného značenia. Môžeme sa tešiť aj na výstavbu nových cyklochodníkov?
Pracovali sme aj na viacero stavebných projektoch, či už formou vstupov do projektovej dokumentácie alebo priamo do procesov. Finišujeme konečne dôležitú cyklotrasu v Petržalke na Starohájskej a začali sme výstavbu cyklotrasy na Malom Dunaji vo Vrakuni popri Ráztočnej. Podarilo sa zmeniť a dať do predbežného užívania cyklotrasy na Mlynských Nivách, kde sme vybojovali výrazne lepšie podmienky pre cyklistov ako v pôvodnom projekte.
V Bratislave pribúda množstvo nových stavieb, na ktoré je nadviazaná aj dopravná infraštruktúra. Komunikuje váš cyklotím aj s developermi?
Okrem pripomienkovania množstva projektov, cyklotrás a komfortných chodníkov spolupracujeme aj v projektovaní výstavby s viacerými progresívnymi developermi. Tu, žiaľ, nemôžem byť konrétny, ale na výsledok sa môžete tešiť.
S cyklotrasami súvisí aj doplnková infraštruktúra…
Máme za sebou zopár jedinečných a jednoduchých projektov, tzv. „quick wins“, ako napríklad inštalácia solárneho LED osvetlenia na cyklotrase medzi Starým a Prístavným mostom. Nainštalovali sme prvé vizuálne sčítače cyklistov na Slovensku. Spravili sme prvé oficiálne cyklistické výlety pod vlajkou magistrátu mesta. Inštalovali cyklostojany aj napriek novej komplikácii v legislatíve.
A čo požičiavanie a zdieľanie bicyklov?
Zdieľaná mobilita je kapitola sama o sebe. Tento rok sme pokračovali s inštaláciou nových staníc Slovnaftbajku, prišiel prevádzkovateľ veľmi oblúbených kolobežiek BOLT a v septembri začal v Bratislave fungovať ďalší bikesharing REKOLO. Okrem týchto poskytovateľov sme hovorili s ďalšími potenciálnymi poskytovateľmi kolobežiek a uvidíme, čo nám prinesie jar a nové pravidlá zdielanej mobility.
Je to málo alebo dosť?
Niektoré veci sa samozrejme dali robiť inak a určite aj lepšie, napríklad čas strávený na riešení cyklotrasy cez Sihoť a iné. Osobne si však myslim, že sa nám za rok podarilo spraviť viac ako za celé predchádzajúce volebné obdobie našim predchodcom. Samozrejme by som chcel už stavať segregované cyklotrasy, ale sám primátor Trnavy Peter Bročka začal s výstavbami až v jeho druhom volebnom období, čo určite predbehneme.
Autor foto: Boris Nemeth
Tomáš Peciar Dlhé roky pracoval ako dizajnér, ale vyštudoval environmentálne štúdia. V roku 2010 spoluzaložil občianske združenie Cyklokoalícia, kde bol dlhé roky člen výkonnej rady. V roku 2011 založil prvú a dosial najväčšiu komunitnú cyklodielňu Cyklokuchyňa, ktorá funguje aktívne dodnes. V roku 2013 autorsky začal projekt umeleckých cyklostojanov v Bratislave, za ktorý ho ocenili ako Vienna jury prize na najprestížnejšej cyklistickej konferencií Velocity. V roku 2014 bol hlavný organizátor cyklistickej konferencie v Bratislave v primaciálnom paláci. V rokoch 2013-16 úzko spolupracoval s Holandskou ambasádou na zlepšovaní podmienok pre cyklistov. Za posledných 10 rokov zorganizoval nespočet cyklojázd, raňajok pre cyklistov, premietaní či diskusií s cyklistickou tematikou a vela krát verejne vystupoval v médiach či na konferenciách. Ako jediný zástupca zo Slovenska reprezentoval na Velocity 2019 v Dubline ako speaker. V roku 2014 založil komunitný bikesharing Biele bicykle – White bikes. Ako dlhoročný aktivista za pešiu a cyklistickú dopravu aktívne pripomienkoval projekty v procese EIA ako i člen komisie pre pešiu a cyklistickú dopravu v Bratislave. |