![Bratislavský župan v Bruseli odprezentoval cyklomost Vysomarch ako úspešný príklad politiky súdržnosti Bratislavský župan v Bruseli odprezentoval cyklomost Vysomarch ako úspešný príklad politiky súdržnosti](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2023/04/49193342473-3cf30af106-k-696x463.jpg)
V pondelok 24. apríla sa v Európskom výbore regiónov v Bruseli uskutočnilo zasadnutie Komisie pre politiku územnej súdržnosti a rozpočet EÚ (COTER), ktorého sa zúčastnil aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba.
Zasadnutiu dominovala diskusia na tému „Úspechy politiky súdržnosti v praxi.“ Predseda BSK predstavil projekt župného cyklomostu „Vysomarch“ vedúceho cez rieku Morava, ktorý spája Vysokú pri Morave s rakúskou obcou Marchegg. Vysomarch je v poradí už druhý cyklomost spájajúci Slovensko a Rakúsko. Projekt bol financovaný z programu cezhraničnej spolupráce Interreg SK-AT.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2023/04/51944770217-be72fa52f7-k-1024x682.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2023/04/51945827893-fe8a11f95d-k-1-1024x682.jpg)
Okrem výstavby mosta boli v rámci projektu implementované aj opatrenia na podporu trvalo udržateľnej mobility, ktorá je pre kraj jednou z priorít. Cyklomost je zároveň súčasťou medzinárodnej cyklotrasy Eurovelo 13, ktorá vedie cez 20 krajín Európy.
„Cyklomost Vysomarch prispieva nielen k rozvoju cykloturistiky, ekoturizmu a cezhraničnej spolupráce, ale má aj symbolický význam, keďže spája cezhraničné územie, ktoré bolo v minulosti rozdelené železnou oponou,“ zdôraznil Juraj Droba.
Členovia komisie COTER diskutovali aj na tému spravodlivej a udržateľnej transformácie regiónov s automobilovým priemyslom.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2023/04/49194046427-d5bb25e9e7-k-1024x682.jpg)
„BSK v otázke udržateľnej transformácie v spolupráci s partnermi z „Aliancie automobilových regiónov“ požaduje adresný prístup Európskej komisie k automobilovým regiónom a preskúmanie dopadov transformácie na územie týchto regiónov. Jednou z požiadaviek je aj vytvorenie podporného finančného mechanizmu pre automobilové regióny po vzore Fondu na spravodlivú transformáciu,“ priblížil bratislavský župan.
Miestni a regionálni lídri prijali tiež stanovisko týkajúce sa zásady „nenarušovania súdržnosti“ („do no harm to cohesion“), v rámci ktorého boli zapracované aj viaceré návrhy a priority BSK týkajúce sa nového prístupu k definovaniu regionálnych disparít nad rámec HDP využitím alternatívnych prístupov ako napr. Indexu sociálneho pokroku EU (EU-SPI).