Digitálny detox: Krok za krokom k pokojnejšej mysli

379

Všetci si uvedomujeme, že náš pracovný život, naše záľuby aj socializácia prebiehajú na internete, sociálnych sieťach a elektronických zariadeniach. Takýmto spôsobom sa veľmi ľahko môže stať, že na internete trávime príliš mnoho času. A aj keď vie byť internet veľmi nápomocné a dôležité miesto, prináša so sebou aj množstvo “toxického”.

Digitálny detox vznikol ako snaha očistiť sa od toxínov, razantne ich vyhodiť zo svojho “jedálnička” a nájsť znova rovnováhu alebo zdravé fungovanie na internete a sociálnych sieťach. Aj keď si všetci raz za čas povieme, že by sme takúto pauzu od digitálneho sveta potrebovali, len máloktorí na to nájdeme čas a priestor a hlavne odvahu. Stratiť kontakt s online prostredím vie byť skutočne veľmi skľučujúce, obmedzujúce a vie nám to privodiť mnohé pocity. Na druhej strane, oddych od internetu nám toho dokáže aj veľa priniesť. Hlavne, ak medzi online a offline svetom nájdeme rovnováhu.

Aké benefity má digitálny detox? 

Digitálny detox môže mať hneď niekoľko benefitov. Mnoho odborníkov hovorí o tom, že digitálny detox nám vie pomôcť v pracovnej ale aj súkromnej oblasti. Dokáže zvyšovať našu produktivitu, zmierňovať pocit stresu, zlepšuje nám spánok a zároveň nám pomáha v našich sociálnych vzťahoch tým, že nám dáva priestor sa cítiť k ľuďom bližšie, zmierňuje pocity menejcennosti a pocitu, že mrháme ale zameškávame niečo v našom živote a zároveň nám pomáha získať novú perspektívu na život. Cesta k benefitom však vie byť aj náročná a nepríjemná. Jeden z výskumov, pri ktorom sa účastnici dali na 96 hodinový rázny digitálny detox, kedy jediným zdrojom komunikácie bolo rádio, zistili, že pri väčšine z nich sa do istej miery objavili tieto 3 štádiá : 1) počiatočné abstinenčné príznaky z náhleho digitálneho odpojenia, 2) obdobie akceptácie, ktoré sa spájalo s pocitom slobody a 3) pocit preťaženia z množstva zameškaných správ, emailov po tom, čo svoje zariadenia znova zapli. 

Ako na to?

Dnes už vieme, že akákoľvek reštriktívna diéta nie je funkčná a ani zdravá. A rovnako to platí aj pri tej digitálnej. Aj keď nám krátkodobo môže priniesť vytúžené benefity a zlepšenie, väčšinou po nej nastupujú neželané alebo negatívne dôsledky. Existuje však bezpečný spôsob na to, ako si tieto benefity udržať. A tak, ako aj pri jedení, aj pri internete platí, že najlepšia cesta k úspechu je nájsť rovnováhu. Je úplne prirodzené, normálne a dokonca aj zdravé, že niekedy strávime hodinu bezcieľnym skrolovaním na TikToku alebo pozeraním youtubových videí. Na tom nie je absolútne nič zlé. Avšak ak chceme obmedziť svoj digitálny čas, dá sa to. A tu je niekoľko rád, ako na to:

Zistite, koľko času na internete a kde konkrétne

Na to, aby sme mali možnosť zistiť, ako bude vyzerať náš digitálny detox potrebujeme najskôr vedieť, z čoho sa náš čas online skladá. Existujú mnohé aplikácie, ktoré sledujú, na ktorej sociálnej sieti alebo pri ktorej platforme strávime najviac času.

Nahraďte online offline-om

Niekedy môže byť ťažké odísť z online sveta, keď v ňom môžeme získať všetko. Je to priestor, kde sa vzdelávame, kde oddychujeme, kde sa bavíme alebo socializujeme so svojimi blízkymi. Pomôcť v digitálnom detoxe nám však môže to, ak niektoré svoje online činnosti nahradíme tými v offline svete. Skúste na chvíľu písanie si s kamarátmi nahradiť za telefonovanie alebo stretnutia s nimi. Rovnako tak, ak je internet zdrojom zábavy, nájdite si veci, ktoré môžete robiť aj bez neho.

„RÁZNE ODPOJENIE MÁ VEĽA NEVÝHOD. ÚSPECH JE V ROVNOVÁHE.“

Stlmte notifikácie

Ak nám neustále chodia notifikácie, udržiava nás to v strehu. Každé pípnutie predsa môže byť dôležité a keď vidíme, že náš blízky pridal novú storku, už ju aj skontrolujeme a zrazu sa z pár sekúnd môže stať pár hodín scrollovania na sociálnych sieťach. Vypnúť si notifikácie a nechať si len tie, ktoré sú skutočne dôležité, nám pomáha nechať si priestor aj na iné veci. Napríklad na tie, ktoré sa dejú tu a teraz aj v reálnom živote.

Vymažte alebo obmedzte „požierače času“

Ak je to možné, dobrým spôsobom, ako znížiť svoje používanie zariadení je vymazať si všetky veci, ktoré nám požierajú najviac času. Či už je to TikTok, Instagram, YouTube alebo hry, keď tieto aplikácie máme vždy po ruke, siahneme po nich vždy, keď hrozí, že budeme čo i len pár sekúnd v nečinnosti. Zvyčajne však zapnutie takýchto aplikácii nekončí pri pár minútach a preto, ak vieme, že im neodoláme, je fajn si ich aspoň na istý čas vymazať. Rovnako existujú aj aplikácie, pri ktorých si vieme na tieto veci stanoviť časovú hranicu. A keď ju prekonáme, jednoducho sa uzamknú. 

Nastavte si digitálnu hranicu

Digitálna hranica môže pre každého človeka vyzerať úplne inak. Ak niekto potrebuje internet pre svoju prácu alebo v škole, je úplne prirodzené, že ich hranica bude o niečo vyššia. Každý z nás by sa teda mal zamyslieť nad tým, aká je tá naša hranica a kedy ešte internet využívame na potrebné veci, čo môže byť pokojne aj oddych alebo zábava, a kedy internet využívame prehnane. Dôležité je však myslieť na to, aby náš čas, ktorý strávime v digitálnom svete, bol efektívny, niečo nám prinášal a neuberal nás o zážitky a situácie, ktoré si môžeme užiť aj inak.

Choďte na to postupne

Je úplne v poriadku, ak sa od digitálneho sveta budeme odpútavať postupne. A znižovať náš čas online môžeme aj po jednej hodine za týždeň. Niekedy možno budú dni, kedy sa to bude dariť a niekedy toho času strávime na internete viac. Je to úplne prirodzené, avšak ak budeme trpezliví a stanovíme si ciele, ktoré vieme splniť a v ktorých sa aj cítime pohodlne, tak aj odvykanie od digitálneho sveta pôjde ľahšie a všetky benefity vydržia dlhšie.

Rozdeľte si svoje digitálne úlohy 

Ak sa pristihneme pri tom, že ak máme v mobile všetky sociálne siete, je pre nás veľmi ľahké sa nimi nechať stiahnuť, je v pohode si svoje “digitálne úlohy” rozdeliť. Napríklad tak, že budeme sociálne siete sledovať len na počítači a z mobilu si ich vymažeme. Alebo budeme mať Messenger v mobile, ale Instagram si necháme len na tablete a YouTube budeme mať iba vo svojom notebooku.

Nemajte výčitky z digitálneho “fastfoodu”

Niekedy máme chuť na nezdravé veci. A k nášmu zdraviu dokonca vedia niekedy aj pomôcť. Preto, ak v nejakom momente potrebujeme chvíľu len pozerať na sociálne siete a byť na internete je to v poriadku. Nie je zlé, ak v nejaký deň strávime online viac času. A nemali by sme sa za to ani cítiť zle. Cesta k zdraviu vedie v tom, že dokážeme nájsť vo všetkých našich aktivitách balans a niekedy si aj doprajeme, pretože vieme, že to potrebujeme a že nám to pomôže mať sa celkovo lepšie.