Viedenská električka je jednoducho legenda medzi dopravnými prostriedkami. Jej premávka bola spustená v roku 1914 a spájala vtedajší Prešporok s Viedňou. Táto električková trať bola jednou z najvýznamnejších dopravných inovácií svojej doby, spájajúc dve metropoly Rakúsko-Uhorska moderným a efektívnym spôsobom. Treba si totiž uvedomiť, že vtedajšej železničnej doprave dominovala para. Spojenie sa stalo dôležitým prostriedkom pre obyvateľov oboch miest, a to až do roku 1938, kedy bola prevádzka prerušená.
Pozrite si video:
Výstava 110 rokov Viedenskej električky
Výstava ponúka návštevníkom množstvo autentických historických exponátov. Medzi najvýznamnejšie patrí električková lokomotíva GANZ P.O.H.É.V. Eg 6 a podvozok nákladného vozňa GANZ P.O.H.É.V. Gk 202, ktoré si môžete pozrieť naživo v priestoroch múzea. Súčasťou výstavy sú aj rôzne artefakty, dokumenty a modely vozidiel, ktoré na tejto trati premávali. Návštevníci môžu tiež preskúmať informačné panely, ktoré detailne rozprávajú príbehy o histórii, technických detailoch a fungovaní Viedenskej električky. Kurátorom výstavy je Michal Jajcaj. Za záchranou viedenskej električky stoja Roman Delikát, Michal Milata, Peter Martinko a Vladimír Schwarz, ktorí boli zároveň odbornými spolupracovníkmi výstavy. Vďaka nim si môžete pozrieť nádherne zrekonštruovanú električku naživo.
Výstavu nájdete v Múzeu Dopravy na Šancovej ulici. Otvorená je od 11. októbra 2024 do 30. septembra 2025 (utorok – nedeľa, 10:00-17:00), a je súčasťou osláv 25. výročia STM-Múzea dopravy v Bratislave.
Ako vznikol názov Viedenská električka?
Názov „Viedenská električka“ vznikol ako označenie pre električkovú trať, ktorá spájala Bratislavu (vtedy Prešporok) s Viedňou. Oficiálne sa nazývala „Pressburger Bahn“ alebo „Pressburger Elektrische Bahn“, čo znamená Prešporská elektrická železnica. Pretože táto trať prechádzala z Bratislavy do Viedne, medzi obyvateľmi sa rýchlo ujalo neformálne pomenovanie „Viedenská električka“.
Električka bola otvorená v roku 1914 a bola prvou elektrifikovanou medzimestskou železnicou v strednej Európe. Vďaka svojej rýchlosti a pohodlnosti sa stala populárnou a významnou súčasťou dopravy medzi oboma mestami.
Roman Delikát: Viedenskú električku sme zachránili pred zošrotovaním
Roman Delikát spolu s Michalom Milatom sú záchrancovia ikonickej Viedenskej električky. Po desaťročiach prevádzky bola táto historická lokomotíva na pokraji zošrotovania a zachránili ju doslova dva dni pred jej nenávratným koncom.
Ako vznikla myšlienka na záchranu električky?
Myšlienka vznikla pri pátraní po historických fotografiách. Ako sprievodca po Bratislave a nadšenec pre všetko historické, hlavne staré zábery mesta a dopravy, som sa spolu so svojím kolegom Michalom Milatom rozprával o Viedenskej električke. Raz, pri poobednej káve, sme len tak zo zvedavosti napísali do Rakúska, kde sme vedeli, že táto lokomotíva bola po ukončení prevádzky predaná. Zhodou okolností mala po 70 rokoch stále rovnakého majiteľa. Napísali sme im, či táto lokomotíva ešte existuje, respektíve či by nám mohli poslať nejaké fotografie. Na naše prekvapenie nám odpísali, že lokomotíva stále existuje. Bola však už vyradená z prevádzky a určená na predaj alebo zošrotovanie.
To vás doslova zdvihlo zo stoličky a začali ste premýšľať ako ju zachrániť.
Pozreli sme sa na seba a povedali si, že zošrotovať takúto prešporskú legendu by nebolo správne. A tak sme začali projekt na jej záchranu. Organizovali sme verejné diskusie, prednášky, vychádzky a hľadali sponzorov. Mali sme ultimátum, dokedy musíme lokomotívu z Rakúska odviezť.
Ako prebiehal presun lokomotívy do Bratislavy?
Vyzeralo to, že to nestihneme, ale dva dni pred stanoveným termínom sme získali sponzorov, nakladali lokomotívu na kamión a priviezli ju späť do Bratislavy. Po predstavení verejnosti sme ju následne podrobili rekonštrukcii v reštaurátorskej dielni v Topoľčanoch. Lokomotívu sme vrátili do stavu, v akom bola v roku 1913, kedy bola vyrobená pre Prešporok. Demontovali sme všetky nepôvodné prvky a nahradili ich buď pôvodnými dielmi, ktoré sme našli, alebo replikami. V roku 2014 sme ju pri príležitosti 100. výročia vystavili v Bratislave.
Neostalo však len pri lokomotíve. Neskôr pribudol aj osobný a nákladný vozeň.
O dva roky neskôr sa nám podarilo objaviť pôvodný osobný vozeň, ktoré premávali s touto lokomotívou z centra Prešporka do Viedne. Vozeň sme po dlhých rokoch opäť spojili do jednej diaľkovej súpravy, keďže naposledy boli spojené v roku 1935. Vozeň sme predstavili verejnosti, ale po začatí rekonštrukcie sme zistili, že nosná konštrukcia na niektorých miestach chýba, takže sme museli začať s obnovou. Bohužiaľ, prišla pandémia koronavírusu, ktorá práce zastavila.
Počas pandémie sa nám však podarilo rozšíriť našu zbierku o ďalší exponát – podvozok nákladného krytého vozňa GK 202. Tento vozeň bol tiež vyrobený pre Prešporok a používal sa na prepravu poľnohospodárskych produktov, ako sú mlieko a zelenina, zo Žitného ostrova do Viedne a späť. Vozeň sme takisto zachránili a dúfame, že v budúcnosti opäť postavíme krytú skriňu a vrátime ho do podoby, v akej bol v roku 1900, keď bol vyrobený pre Prešporok.
Michal Milata: Električku sme zrekonštruovali do stavu z roku 1914
„Keď nám odpísali, že lokomotíva stále existuje, boli sme veľmi prekvapení. Bola už vyradená z prevádzky a určená na predaj alebo zošrotovanie. Vtedy sme sa rozhodli, že ju musíme zachrániť,“ vysvetľuje Michal Milata z Klubu mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.
Ako ste postupovali pri záchrane a rekonštrukcii električky?
Lokomotíva bola v dosť zlom stave, keď sme ju priviezli späť do Bratislavy. Bola pokrytá hrdzou a na nej boli rôzne nepôvodné časti. Našou úlohou bolo všetko to odstrániť a dostať ju späť do pôvodného stavu, v akom bola v roku 1914, keď začala premávať. Vymenili sme plechy, opravili drevené časti a všetky mechanické súčiastky, aby bola verná svojej historickej podobe.
Ako sa električka ujala medzi verejnosťou?
S veľkým nadšením! Bratislavčania a aj ľudia z celého Slovenska prispeli a podporili nás v tomto projekte. Prvú fázu obnovy sme úspešne dokončili a električku sme predstavili verejnosti. Aj po mnohých rokoch od tej doby si vyžaduje starostlivosť a údržbu. Nedávno sme ju znovu prijali do Bratislavy po druhej rekonštrukcii, kedy dostala nový lak a boli obnovené všetky historické detaily, ako napríklad uhorský erb.
Foto a video: Michal Feik
Archívne zábery: Peter Martinko, Roman Delikát, Michal Milata