Tip na cyklovýlet: Záhoráčikom do Plaveckého Podhradia a odtiaľ na bicykli

6251
Letný vlak Záhoráčik

Ak máte radi prírodu a výlety, mám pre vás tip ako stráviť príjemný deň na Záhorí. Vyberte sa spolu s nami do severozápadných svahov Malých Karpát a lesov na Dolnom Záhorí. Pripravili sme pre vás cyklovýlet, ktorý začína v konečnej stanici jeho trasy – Plaveckom Podhradí.

Premávať bude v letnej turistickej sezóne každý víkend a počas sviatkov trikrát denne. Východiskovou stanicou bude Bratislava hl. st. a konečnou zastávkou Plavecké Podhradie. Vlak je vybavený aj špeciálnym cyklovozňom. Cestovný poriadok, mapu, tipy na výlety, cyklovýlety či fotografie nájdete tu: www.bratislavskykraj.sk/zahoracik.

Pozrite si video z prvej tohtoročnej jazdy:

Náš cyklovýlet začína v Plaveckom Podhradí, kam sa odveziete vlakom. Dĺžka trasy je necelých 30 kilometrov, prevýšenie 700 metrov a prejdete ju za 4-5 hodín s prestávkami – napríklad na Amonovej lúke a Sklenej hute. Povrch je asi z dvoch tretín asfaltový a tretina terén, vhodné sú trekingové alebo horské bicykle a náročnosť cyklotrasy je stredná. A tu je jej popis:

Trasa: Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš – Amon – Uhliská – Sklená huta – Sološnícka dolina – Sološnica

• Trasu výletu začneme na železničnej stanici v Plaveckom Podhradí, kam nás dovezie cyklovláčik Záhoráčik, alebo prídeme autom.  Zo železničnej stanice pôjdeme na hlavnú cestu, kde zabočíme doľava a cca po 4 km prídeme do obce Plavecký Mikuláš. Začneme jemne stúpať hore obcou, držíme sa zelenej turistickej značky. Nad obcou asfaltová cesta vchádza do lesa a my po nej pokračujeme stúpajúc hore Mokrou dolinou.
  • Cesta rovnomerne stúpa popri potoku, po pravej strane neskôr môžeme si ísť pozrieť verejnosti prístupnú jaskyňu Deravá skala. V okolí sa nachádza viac jaskýň, ale sú verejnosti neprístupné. Onedlho sa nám asfaltová cesta rozdeľuje, menej zdatní cyklisti môžu pokračovať priamo popri potoku ďalej hore dolinou. Trasa výletu však zabočí na tejto križovatke vľavo a vystúpa sa k bývalej Pálfiovskej horárni Mon Repos. Od nej budeme pokračovať po lesnom chodníku po červenej turistickej značke vpravo a o chvíľu sa vrátime na asfaltovú cestu, ktorou pokračuje naša trasa výletu stále hore až  na jej koniec pri Amonovej lúke.
  • Amonova lúka je vyhľadávané miesto najmä turistov, je tu pekne zrekonštruovaný prístrešok, studnička s pitnou vodou. Vhodné miesto na príjemnú zastávku po výšľape z Plaveckého Mikuláša. Od Amonovej lúky pokračujeme po červenom cykloznačení, pekným traverzom popod vrch Klokoč. Na jeho konci prídeme do sedla Uhliská. Tu zabočíme doľava a po modrej turistickej značke začneme klesať až k lúke Kolovrátok, kde je možné vidieť zbytok huncokárskej pivnice a je i celkom pekný výhľad na hrebeň Vápennej. Z Kolovrátku budeme ešte chvíľu klesať po asfaltovej ceste na najbližšiu križovatku, kde sa prudko stočíme doprava a začneme stúpať krátky úsek po asfalte k Sklenej hute.
  • Sklená huta je tiež pozostatok huncokárov, je tu rozsiahla lúka s ovocným, zanedbaným sadom, prístrešok a neďaleko je aj studnička s pitnou vodou. Zároveň je Sklená huta aj významná križovatka turistických a cykloturistických trás. Od prístrešku budeme pokračovať ešte kúsok stúpaním po asfaltovej ceste, sledujúc žlté cykloznačenie. Po chvíli odbočíme z asfaltu doprava a lesnou cestou vystúpame do sedla a následne sa spustíme ku križovatke trás na Sklenom vrchu, kde sú dve božie muky.
  • Odtiaľto pôjdeme už len dolu kopcom po nie moc kvalitnej asfaltovej ceste, tak prosím zvýšte opatrnosť. Asfaltová cesta nás zvedie do Sološníckej doliny a neskôr aj do samotnej obce Sološnica. Tu prejdeme stále po žltom cyklistickom značení celou obcou, až na jej dolný koniec, kde je železničná stanica. Tu náš výlet končí.
  • Na cestu domov môžete využiť v sezóne Cyklovláčik Záhoráčik, alebo si dopravu zabezpečiť individuálne.
  • Interaktívnu mapu výletu nájdete tu
Špeciálny cyklovozeň odvezie váš bicykel
Špeciálny cyklovozeň Letného vlaku Záhoráčik odvezie váš bicykel
Sedlo Uhliská
Kolovrátok, pamätník
Kolovrátok, ruina huncokárskej pivnice
Kolovrátok, studnička s pitnou vodou
Sklená huta
Sklená huta, turistický prístrešok
Kríž nad Sklenou hutou
Sklený vrch, križovatka trás
Božia muka na Sklenom vrchu
Sklený vrch, cesta do Sološníckej doliny