V Bratislavskom kraji prevádzkuje vlaky štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a najnovšie to bude aj súkromný dopravca Leo Express na trati do Komárna. Pozrite si najvýznamnejšie zmeny v cestovnom poriadku.
- Vlaky IC 44/45 smer Viedeň budú vedené mimo bratislavskej hlavnej stanice s novou zastávkou Bratislava predmestie, čím príde k skráteniu cesty z Košíc do Viedne o 32, resp. 46 minút
- Medzi Rajkou a Bratislavou pôjde denne 22 vlakov denne, čo je o 12 viac ako doteraz
- Ukončenie výluky umožní skrátenie cesty regionálnych expresov z Bratislavy do Nových Zámkov o 9 minút
- Ukončenie výluky vráti vlaky medzi stanicami Bratislava-Nové Mesto a Podunajské Biskupice.
- Nový dopravca na trati Bratislava – Komárno.
- Výlukový cestovný poriadok na trati Bratislava – Kúty. Dôvodom je modernizácia trate.
Pravidelná komerčná linka z Viedne cez Bratislavu do Košíc a späť bude ešte rýchlejšia. Kým pri IC 44 z Košíc do Viedne dôjde ku skráteniu doby cestovania o 32 minút (cesta potrvá po novom 5 hodín a 50 minút), pri IC 45, ktoré jazdí opačným smerom, sa skráti cestovanie o 46 minút (cestovať sa po novom bude 5 hodín a 45 minút). Vlaky už totiž nebudú mať neprimerane dlhý pobyt v stanici Bratislava hl. st., ale v hlavnom meste zastavia v staniciach Bratislava-Petržalka, Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie.
V novom grafikone tiež príde k posilneniu linky Bratislava – Rajka o 12 vlakov. Od decembra ich tu bude denne jazdiť až 22 s tým, že v špičke pracovných dní budú vlaky v úseku z Petržalky do Rajky vedené v hodinovom intervale.
Novinky čakajú cestujúcich aj na regionálnych tratiach. Ukončenie výluky Trnovec nad Váhom – Nové Zámky skráti jazdu vlakov REX na úseku Bratislava – Nové Zámky o 9 minút oproti dnes platnému cestovnému poriadku.
S nástupom nového grafikonu bude ukončená aj výluka medzi stanicami Bratislava-Nové Mesto a Podunajskými Biskupicami. Tá bola zavedená kvôli výstavbe terminálu integrovanej osobnej prepravy vo Vrakuni.
Na hlavnom ťahu Bratislava – Kúty bude platiť výlukový grafikon, osobné vlaky budú premávať každú hodinu, no nebudú premávať posilové vlaky z Bratislavy do Malaciek.
Dopravu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno prevezme nový dopravca Leo Express.
Na trati Trnava – Galanta bude platiť samoobslužný výpravný systém. Znamená to, že cestujúcim už vlakvedúci nepredajú lístky vo vlaku a hrozia im pokuty, ak nebudú poznať pravidlá. Na bezplatnú prepravu stačí preukaz.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 10. decembra 2023 realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko