Rozhovor s Jaiwanti: Časť druhá – Dobrá nálada vďaka ajurvéde

863

Lepšia imunita a pocit šťastia. Učiteľka jógy a ajurvédy Jaiwanti vám prezradí tipy a návody pre dospelých aj deti.

V minulej časti rozhovoru sme si povedali o jóge a ajurvéde všeobecne a dnes sa dočítate konkrétne rady, ako začleniť to najlepšie z oboch do života svojej rodiny. Existuje veľa štúdií o tom, že jóga a ajurvéda posilňujú imunitný systém a zlepšujú mentálne zdravie. Pomôžu nám zvládnuť stres, nájsť harmóniu a byť šťastnejší.

Ktoré ajurvédske liečebné postupy môžeme bez námahy zaradiť do našich životov?

V tomto čase veľa ľudí bojuje s úzkosťou a tiež sa nám všetkým zíde silná imunita a pevné zdravie. V tom nám môže pomôcť ajurvéda a aby ste využili jej benefity, nemusíte ju hlbšie študovať, ani jej venovať veľa času. Jej plný potenciál však využijete len vtedy, ak sa poradíte s odborníkom na ajurvédu.

Všeobecné ajurvédske tipy pre zdravie:

  • počas dňa pite teplú vodu
  • denne cvičte Yogasanu, Pranayamu (dýchacie cvičenie) a meditujte
  • výborný účinok majú korenia ako kurkuma, rasca, koriander a cesnak

Špeciálne tipy pre lepšiu imunitu:

  • pite bylinkový čaj v tomto zložení: bazalka, škorica, čierne korenie, zázvor sušený či čerstvý (stačí, keď všetky ingrediencie spoločne zovrú)
  • nahraďte tuky “prečisteným” maslom ghee (dá sa kúpiť a návody na jeho domácu výrobu nájdete na internete)
  • pite denne tzv. zlaté mlieko – polovicu lyžičky kurkumy s deci a pol horúceho mlieka

Ako pomôžeme deťom, ktoré cítia strach či úzkosť?

Pre deti sú vhodné všetky ajurvédske tipy z predchádzajúcej otázky, môžete im však do čajov pridávať med. Hravým spôsobom ich tiež môžete naučiť niekoľko jógových pozícií a cvikov. Výborne pri tom využijete názvy pozícií podľa zvieratiek – kobra, mačka, pes a podobne. Bude to pre ne zábava a zároveň posilnia svoju imunitu aj držanie tela.

Máš nejakú všeobecnú radu pre rodiny, ako prekonať izoláciu?

Poradila by som im pár jednoduchých zvykov pre pohodu aj dobré zdravie:

  • cvičte denne jógu – spoločne (môže to byť Yogasana, Pranayama a spoločná meditácia aspoň 45 minút denne)
  • spoločne si vychutnajte každé jedlo a dajte pozor, aby bolo nutrične vyvážené
  • choďte spoločne na čerstvý vzduch do lesa a každý si vezmite svoju fľašu vody
  • počúvajte spoločne hudbu, pozerajte príjemné alebo vzdelávacie filmy
  • využite množstvo online návodov na rôzne rodinné aktivity

Jaiwanti Singh k nám priniesla jógu priamo z Indie. Pod záštitou Veľvyslanectva Indickej republiky pravidelne vedie hodiny jógy v anglickom jazyku a Slovákom odhaľuje aj indickú kultúru a svet tajomnej ajurvédy. S Jaiwanti sme spravili 4-dielne interview.