Úvod Sociálne veci Otázky a odpovede Zabezpečenie poskytovania sociálnej služby

Zabezpečenie poskytovania sociálnej služby

Zabezpečenie poskytovania sociálnej služby

Podľa akého zákona postupuje vyšší územný celok (ďalej len „VÚC“) pri zabezpečení poskytovania sociálnej služby?

VÚC postupuje v zmysle zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. Tento zákon vymedzuje kompetencie nielen VÚC, ale aj obciam.

Aké sociálne služby poskytuje alebo ich poskytovanie zabezpečuje VÚC?

VÚC zabezpečuje poskytovanie sociálnej služby v útulku, v domove na polceste, v zariadení núdzového bývania, v zariadení dočasnej starostlivosti o deti, v zariadení podporovaného bývania, v rehabilitačnom stredisku, v domove sociálnych služieb, v špecializovanom zariadení, v integračnom centre, podporu samostatného bývania, tlmočnícku službu a službu včasnej intervencie.

Aké sociálne služby poskytuje alebo zabezpečuje ich poskytovanie obec?

Obec poskytuje alebo zabezpečuje sociálnu službu v nízkoprahovom dennom centre, v nocľahárni, v zariadení pre seniorov, v zariadení opatrovateľskej služby, v dennom stacionári, nízkoprahovú sociálnu službu pre deti a rodinu, opatrovateľskú službu, prepravnú službu, odľahčovaciu službu, pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa a terénnu sociálnu službu krízovej intervencie.

Aký zákon upravuje posudkovú činnosť od 1.9.2025?

Od 1.9.2025 posudkovú činnosť upravuje zákon č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý zabezpečuje jednotný systém posudzovania funkčných dôsledkov zdravotného stavu fyzickej osoby v pôsobnosti úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR). Ten vyhotoví fyzickej osobe integrovaný posudok, z ktorého bude zrejmé, na aké sociálne služby a kompenzácie má fyzická osoba nárok.

Ako je možné požiadať o integrovaný posudok?

Písomnú žiadosť o integrovaný posudok je potrebné doručiť na ÚPSVR podľa miesta trvalého bydliska. Adresu na konkrétny ÚPSVR nájdete na nasledovnom odkaze.

Aká je lehota na vydanie integrovaného posudku z ÚPSVR?

Zákon o integrovanej posudkovej činnosti určuje, že v jednoduchých veciach, najmä ak možno rozhodnúť na základe podkladov predložených účastníkom konania, správny orgán rozhodne bezodkladne. V ostatných prípadoch je správny orgán povinný rozhodnúť vo veci do 60 dní od začatia konania. Ak vzhľadom na povahu veci nemôže správny orgán rozhodnúť v uvedenej lehote, môže odvolací orgán predĺžiť lehotu pre rozhodnutie najviac o 60 dní, o čom správny orgán účastníka konania s uvedením dôvodov upovedomí.

Aký je postup posudkovej činnosti od 1.9.2025 na ÚPSVR?

Konanie o integrovanom posudku sa začína v zmysle zákona o integrovanej posudkovej činnosti na základe písomnej žiadosti o integrovaný posudok alebo z vlastného podnetu správneho orgánu. Podkladom integrovaného posudku je sociálny posudok, lekársky posudok a záver odborného konzília, ak existuje rozpor medzi sociálnym posudkom a lekárskym posudkom. Sociálna posudková činnosť predchádza lekárskej posudkovej činnosti.

Aké náležitosti obsahuje integrovaný posudok?

Výrok integrovaného posudku obsahuje:

  • vyjadrenie, či účastník konania je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,

  • druh a stupeň odkázanosti účastníka konania,

  • činnosti, ktoré účastník nie je schopný samostatne vykonávať,

  • činnosti, pri ktorých je odkázaný na osobnú asistenciu,

  • rozsah osobnej asistencie,

  • pomôcky, na ktoré je odkázaný,

  • druh peňažného príspevku na kompenzáciu,

  • druh sociálnej služby na riešenie nepriaznivej situácie,

  • termín opätovného posúdenia zdravotného stavu.

Ako postupovať pri umiestnení do zariadenia sociálnych služieb?

Ak má fyzická osoba integrovaný posudok vydaný ÚPSVR alebo posudok o odkázanosti na sociálnu službu a právoplatné rozhodnutie o odkázanosti z VÚC a má záujem o poskytovanie sociálnej služby s finančnou podporou, doručí na Bratislavský samosprávny kraj (BSK)
Žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby.

Žiadosť možno doručiť:

  • osobne cez podateľňu počas úradných hodín,

  • poštou na adresu:
    Úrad Bratislavského samosprávneho kraja
    Odbor sociálnych vecí
    Sabinovská 16
    820 05 Bratislava 25

  • elektronicky cez elektronickú schránku.

V žiadosti musia byť uvedené osobné údaje, názov poskytovateľa sociálnej služby, miesto poskytovania, druh a forma sociálnej služby, deň začatia a čas poskytovania služby. Žiadosť musí byť vlastnoručne podpísaná osobou, ktorej sa služba poskytuje. Ak to nie je možné, môže ju podať iná osoba so súhlasom a potvrdením od lekára. Pri maloletých podpisuje zákonný zástupca, pri nespôsobilosti opatrovník (s rozsudkom o ustanovení).

BSK zasiela žiadosť do zariadenia, o ktoré osoba prejavila záujem. Sociálna služba sa zabezpečuje podľa poradia doručených žiadostí. Ak je voľné miesto, BSK informuje osobu o termíne nástupu.

Kde sa dajú nájsť bližšie informácie o verejných poskytovateľoch sociálnej služby v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK?

Zoznam verejných poskytovateľov sociálnej služby v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK a prehľad o voľných miestach nájdete na nasledovnom odkaze.

Kde sa dajú nájsť bližšie informácie o neverejných poskytovateľoch sociálnych služieb v regióne BSK?

Všetky užitočné informácie sú uvedené v Sprievodcovi sociálnymi službami v regióne BSK, kde nájdete kontakty aj na neverejných poskytovateľov. Kontakty na všetkých poskytovateľov sociálnych služieb na Slovensku sú v Registri sociálnych služieb. Bližšie informácie vám poskytne Kancelária prvého kontaktu pre sociálne veci.

Kde sa dajú získať bližšie informácie o sociálnych službách?

Bližšie informácie poskytne Kancelária prvého kontaktu pre sociálne veci, ktorá sa nachádza na prízemí Úradu BSK, Sabinovská 16, Bratislava. Informácie sú dostupné počas úradných hodín, telefonicky na 02/48 264 322 alebo e-mailom na kancelariaprvehokontaktu@region-bsk.sk.

Ako sa dá zistiť úhrada za sociálnu službu?

Sumu úhrady a spôsob platenia stanovuje verejný poskytovateľ sociálnej služby v súlade so všeobecne záväzným nariadením VÚC alebo obce. Neverejný poskytovateľ určuje sumu úhrady Zmluvou o poskytovaní sociálnej služby v súlade s aktuálnym cenníkom, ktorý musí byť zverejnený na webovom sídle alebo inom verejne dostupnom mieste. V Zmluve musí byť uvedená presná suma za jednotlivé činnosti.