![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/09/52341758482-cc8d8294ad-k-696x464.jpg)
Dýchať čistý vzduch a žiť v čo najmenej škodlivom prostredí. K prostrediu šetrnejším alternatívam sa stále viac pristupuje aj na Slovensku. Autá dostali katalyzátory a prechádzajú na alternatívne pohony, klasické cigarety prestávajú byť v kurze, kaviarne sú bez dymu, mestá a obce obmedzujú pálenie trávy a doma už nekúrime v pieckach ako v minulom storočí.
Čo má Slovensko urobiť, aby splnilo cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050? Je tento plán Európskej komisie reálny? A kam všade pôjdu peniaze z nových eurofondov a Plánu obnovy do zelených projektov? Ako sa s prechodom k uhlíkovej neutralite vysporiada náš priemysel? To boli témy, ktoré sa riešili v rámci 1. ročníka odbornej konferencie Deň bez dymu, ktorej sa zúčastnil aj bratislavský župan Juraj Droba.
Bratislavský samosprávny kraj vníma zvyšovanie kvality životného prostredia a znižovanie uhlíkovej stopy predovšetkým realizáciou opatrení v rámci udržateľnej mobility, energetickej efektívnosti budov, opatrení na zmierňovanie dopadov klimatickej zmeny a environmentálneho vzdelávania a výchovy.
Doprava je jeden z najvýznamnejších znečisťovateľov ovzdušia v kraji – 60% emisií z dopravy pripadá na automobilovú dopravu, pričom automobilová doprava v BSK tvorí 40% celkovej produkcie emisií v rámci automobilovej dopravy v SR. To je nevhodný pomer medzi individuálnou dopravou (73%) a verejnou osobnou dopravou (27%). „Máme Plán udržateľnej mobility, ktorý presne pomenúva riešenia, ktoré je nevyhnutné realizovať do roku 2050, aby sme dosiahli podiel individuálnej automobilovej dopravy a verejnej osobnej dopravy 50:50. Hovoríme predovšetkým o prechode na koľajovú dopravu a o prepájaní vlakovej s električkovou dopravou. Podarilo sa nám priniesť do územia viac ako 300 mil. € zo zdrojov EÚ práve na riešenia udržateľnej mobility v BSK. Z týchto peňazí budú financované opatrenia, ako je budovanie prestupných terminálov v mestách a obciach, rekonštrukcie vlakových a autobusových staníc, rozšírenia a rekonštrukcie električkových tratí, budovanie záchytných parkovísk či skapacitňovania železničných tratí,“ priblížil bratislavský župan Juraj Droba.
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/09/52342957398-7f68e6e0ec-k.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/09/52342714621-0bd4ea09dd-k.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/09/52341756937-a7c29a714a-k.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/09/52343018514-1ad8994ac0-k.jpg)
![](https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/09/9015b259-d16e-41cf-94b8-8678cdf07785.jpg)
BSK sa venuje aj energetickej efektívnosti budov. Župa vlastní viac ako 400 budov, pre ktoré hľadá komplexné riešenia, obzvlášť v dnešnej dobe energetickej krízy. „K obnove budov pristupujeme komplexne. Okrem zateplenia a výmeny okien realizujeme aj zelené a modré opatrenia, využívame odrazové plochy, vodopriepustné povrchy, fotovoltaické panely za účelom dosiahnutia energeticky aktívnych a karbónovo neutrálnych budov,“ dodáva župan.
Zdroj: hnonline.sk