V parlamente bola schválená novela Zákona o cestnej premávke, na ktorú sa roky čakalo a ktorá výrazne prispeje k tomu, aby sa Slovensko stalo dopravne civilizovanou krajinou. Prioritným cieľom novely je jasne definovať a spresniť bočný odstup pri predbiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Konkrétne ide o predbiehanie cyklistov, ale aj chodcov či užívateľov kolobežiek.
Po rokoch tak z parlamentu jednoznačnou zhodou prichádza zlepšenie podmienok pre pešiu a cyklistickú dopravu. Čo sa konkrétne mení?
Upravuje sa prednosť cyklistov a automobilov vo viacerých situáciách. V praxi ide najmä o prednosť cyklistu na cyklotrase vedúcej popri ceste pred odbočujúcimi autami, čo doteraz platilo len na namaľovanom pruhu. Táto technická zmena je dôležitá pre navrhovanie funkčnej cyklistickej infraštruktúry po vzore zahraničných miest.
Ruší sa paušálne povolenie parkovať na chodníku, okrem miest, kde to povoľuje značenie. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť.
Spresňuje sa minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca na konkrétnu vzdialenosť, hoci len so slovkom „spravidla“. Pri rýchlosti do 50 km/h na 1 meter, nad 50 km/h na 1,5 metra.
Osobám, ktoré sprevádzajú na bicykli alebo vezú v sedačke deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku, pokiaľ tým neobmedzia ani neohrozia chodcov. Upravuje sa tak doterejšie znenie, kedy malé dieťa mohlo ísť po chodníku, ale jeho rodič už len vedľa na ceste.
Do zákona sa dopĺňajú pravidlá premávky na Bicyklovej ceste, ktorá je v zákone novinkou. Cyklisti môžu takúto cestu využívať v celej šírke v svojom smere jazdy. Umožňuje povoliť na nej jazdu áut, ale len rýchlosťou 30 km/h, pričom cyklisti majú prednosť.
Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa umožňuje jazda vedľa seba, čo umožňuje bezpečnejšie predchádzanie najmä športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne.
Zdroj: Cyklokoalícia