Poďte Suchou cestou! Suchý február vyzýva na mesiac bez alkoholu. Pomáhať bude čajový kalendár

1609

Dať si pivo na obed, dva deci vína po úmornom pracovnom dni alebo panáka bylinkového likéru na vytrávenie je na Slovensku bohužiaľ často považované za normálne. Počet tých, ktorí sa k fľaši alkoholu uchyľujú každodenne, dlhodobo neklesá. Každoročná osvetová kampaň Suchý február preto už tretíkrát ponúka možnosť dať si od pitia mesačnú pauzu a zistiť, ako na tom ľudia s alkoholom skutočne sú.

Podľa štatistického úradu SR, každý Slovák, bez rozdielu veku v roku 2022 vypil 85,9 litra rôznych alkoholických nápojov, teda o 0,8 litra viac ako v roku 2021. Z tohto čísla tvorí väčšinu pivo – na jedného človeka pripadá 59,1 litra piva za rok, čo je však najmenej od roku 1993 – vtedy to bolo 90 litrov piva. Stúpa však konzumácia tvrdého alkoholu a vína. V prepočte na čistý lieh konzumácia alkoholu na obyvateľa Slovenska stúpla na 8,5 litra. Podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie je ročný výskyt závislosti v slovenskej populácii nad 14 rokov približne 5,5%, s prevahou mužov. Spolu s ľuďmi s problematickým pitím alkoholu môžeme hovoriť až o 10% populácie staršej ako 15 rokov.

Registrácia do tohto ročníka odštartovala 16. januára. Súčasťou štartovného je aj pomyselná „výstroj“ na Suchú cestu – virtuálny batoh so zábavou na doma, zľavami a benefitmi, ktoré ešte viac umocnia februárovú premenu. Nájdete v ňom online cvičenia, O2 TV na mesiac zadarmo, prístup ku Kalorickým tabuľkám, zaujímavé webináre a inšpiráciu. Online batoh prináša inšpiráciu, ako a prečo sa bez alkoholu zaobísť, ale aj ako si život bez neho užívať. Ponúka cestu vyskúšať si, že sa dá v spoločnosti baviť aj bez alkoholu, užívať si doma aj vonku bez návštevy krčmy, jesť a piť zdravo a mať priateľov, ktorí nás nehodnotia podľa obsahu v pohári.

Suchý február bude tento rok kvôli priestupnému roku o jeden deň dlhší. Dni budú ale ubiehať rýchlejšie vďaka špeciálnemu čajovému kalendáru, ktorý pripravil Suchý február v spolupráci s Leros. Februárový kalendár bezpečne prevedie všetkých sušičov okolo pivných bažín až k vodopádu energie a pomyselnému vrcholu, ktorý na nich čaká 29. februára. Bylinkový kalendár sa pýši krásnou grafikou od Christiany Turečkovej, 29 voňavými čajmi Leros a 29 QR kódmi s multimediálnym obsahom na tému well-beingu.

Suchý február sa stal kampaňou za „čistokrvný život“, ktorá pre mnohých účastníkov neznamená iba mesačný detox od alkoholu, ale celkovú očistu spojenú so zdravým životným štýlom a chuťou urobiť pre seba niečo zmysluplné. Rovnako ako inšpirovať ostatných. Že ľuďom triezvosť zachutí, dokladá aj 53 % účastníkov, ktorí s pitím zvoľnilo aj po skončení kampane. Medzi najčastejšie spomínané benefity sušenia patrí lepší spánok, čistá hlava, úspora, obmedzenie fajčenia či viac energie.

Pozitívna kampaň ale tiež reaguje na skutočný problém. Alkohol je každodenným spoločníkom našich životov, opojný nápoj plný radosti aj droga, v ktorej sa rozpustila nejedna dobrá duša. A práve vďaka kampani Suchý február v spoločnosti viac a viac rezonuje otázka: Prečo vlastne pijeme? Šesť ľudí z desiatich má vo svojej blízkosti niekoho, kto v súboji s alkoholom ťahá za kratší koniec. Sucháčom sa tak prihovárame k sebe, ale aj k ľuďom okolo nás.

Suchý február je plný príbehov aj dát o alkohole a jeho úlohe v našich životoch aj v celej spoločnosti. Prispievajú do neho účastníci Sucháča, lekári a terapeuti, adiktológovia, novinári, slovneské osobnosti, študenti a tiež ľudia, ktorí s alkoholom sami bojujú. Tým všetkým za to patrí veľká vďaka. Každý tento príbeh totiž pomáha šíriť tú jedinú podstatu Suchého februára. Pomôcť zistiť nám – a stále viac aj tým okolo nás – kto koho tu ovláda.

„Ovládame my alkohol, alebo alkohol ovláda nás?″

Suchý február nechce prohibíciu, ani nebojuje proti alkoholu ako takému. Je to osvetová kampaň za zdravší a uvedomelejší život, do ktorého patrí aj (spravidla) umiernená konzumácia. Je založená na skutočnom probléme, ktorý na Slovensku máme. Tým je neúmerne vysoká spotreba alkoholu as ňou spojené negatívne dôsledky. Posúďte sami:

  • Štatisticky je každá piata smrť na Slovensku zapríčinená alkoholom.
  • Podle WHO vypijeme 11,1 litra čistého liehu na osobu a rok
  • Vyše 400 ľudí je na Slovensku za hranou rizikového pitia alkoholu
  • 56 miliard jsou společenské náklady související s nadměrnou spotřebou alkoholu

Okolo nás je množstvo tých, ktorí problém s alkoholom reálne majú, a veríme, že je správne tieto témy otvárať. V práci, doma, medzi kamarátmi, v škole. Zapojenie do kampane Suchý február a šírenie jej myšlienky pomáha vám, ale môže ovplyvniť aj vaše okolie. Mnoho z nás nemá problém s alkoholom, ale napriek tomu sa ich alkohol týka, stávajú sa niečím ako „pasívnymi fajčiarmi“, konzumentmi alkoholových excesov. Hovorí sa tomu SHD – second-hand drinking (pitie z druhej ruky). Keď napríklad pije náš rodič a na nás to negatívne dopadá. Alebo keď pije náš kamarát, kolega alebo zamestnanec. Aj v tomto kampaň Suchý február pomáha a veríme, že sa vám mesačná abstinencia stane užitočnou životnou skúsenosťou, po ktorej budete vedieť, že aj keby ste strávili príjemný večer s dvojkou dobrého vína, budete vedieť, že by ste to zvládli aj s bylinkovým čajom.

  • REGISTRUJTE SA, pridajte sa k ďalším 900 000 sušičom v rámci Slovenska a Česka,, ktorí chcú urobiť niečo pre svoje zdravie či prispieť na suchšie Slovensko. Spoznajte nový rozmer triezvosti na stránkach www.suchyfebruar.sk