Prestupné terminály a záchytné parkoviská pomáhajú odľahčovať cesty v kraji

804

Dochádzate za prácou, do školy alebo potrebujete vyraziť za priateľmi či na nákupy? Už nemusíte čakať v kolónach. Vďaka záchytným parkoviskám a prestupným terminálom môžete pohodlnejšie prestúpiť na verejnú dopravu a odviezť sa do cieľa svojej cesty. To všetko na jeden cestovný lístok. V Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) vzniklo v poslednej dobe päť projektov prestupných terminálov a záchytných parkovísk. Ďalšie sú vo výstavbe či v príprave.

„Dopravná situácia v našom kraji je už niekoľko rokov neúnosná. A to nehovorím len o kolónach, ale aj o špinavom vzduchu, prachu, hluku. Vo väčšine áut sedí len jeden cestujúci. Obyvateľov, ktorí nevedia prejsť kvôli autám z jednej strany ulice na druhú, by ste našli nespočetné množstvo. Ak ráno alebo večer chytíte zlý čas, bezmocne trčíte v zápche. Naše úzke regionálne cesty sú také vyťažené ako diaľnica D1 v Prešovskom či Košickom kraji,“ vysvetľuje predseda BSK Juraj Droba.

Odľahčovať preťažené cesty v Bratislavskom kraji pomáhajú prestupné terminály a záchytné parkoviská. Nájdete ich pod označením Park and Ride (P+R), ale aj Zaparkuj a choď (verejnou dopravou).

„Ak žijete mimo hlavného mesta, ráno sadnete do auta alebo na bicykel, pohodlne odparkujete na stanici a presadnete na vlak či autobus. Prečítate si noviny, pozriete aktuality na sociálnych sieťach, a hlavne nemusíte v centre hľadať miesto na parkovanie. Vďaka integrovanej doprave (IDS BK) vám na vlak, autobus aj MHD stačí už iba jeden cestovný lístok. Cestovné poriadky autobusov sú nastavené tak, aby nadväzovali na príchody a odchody regionálnych vlakov a aby ste sa bez zbytočných prestojov dostali domov alebo do cieľa svojej cesty,“ dopĺňa Juraj Droba.

Pozrite si video:

V Bratislavskom kraji v nedávnom období vzniklo takýchto projektov päť. Na železničnej trati číslo 120 do Trnavy sú vybudované tri: vo Svätom Jure, v Pezinku a v Šenkviciach. Okrem parkoviska pre autá a bicykle sa tam nachádza aj zastávka prímestskej autobusovej dopravy. Ďalšie prestupné terminály sú vybudované pri železničnej stanici v Malackách (trať č. 110 v smere do Kútov) a v Ivanke pri Dunaji (trať č. 130 v smere do Nových Zámkov).

Vo výstavbe je v súčasnosti prestupno-dopravný terminál v Bernolákove. Nenávratný finančný príspevok z eurofondov získal prestupný uzol pre udržateľnú dopravu vo Veľkých Levároch ako aj projekt výstavby záchytného parkoviska v Senci. Úplne nové terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP) vzniknú vo Vrakuni a na Boroch (Lamačská brána), kde už Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podpísali zmluvu so zhotoviteľom. Osobitosťou týchto dvoch projektov je, že vďaka nim vzniknú úplne nové vlakové zastávky. Záchytné parkovisko bude motoristom čoskoro dostupné aj neďaleko električkového obratiska Komisárky na Púchovskej ulici v Rači. Buduje ho Hlavné mesto SR Bratislava.

„Kvalita života závisí od kvality dopravy viac, ako si uvedomujeme. Denno-denne v nej trávime hodiny a podriaďujeme jej svoje plány. Preto je zlepšovanie infraštruktúry dopravy, predovšetkým koľajovej, pre Bratislavský samosprávny kraj prioritou. Osobitnú pozornosť jej venujeme v strategickom dokumente s názvom Plán udržateľnej mobility Bratislavského kraja. Ako vidíte, už to nie je len pár lastovičiek, ktoré by ste spočítali na prstoch jednej ruky. Ja viem, že mnohí z vás povedia – bez auta sa nezaobídem. Deti, pracovné stretnutia, nákupy. Stačí však, že len časť z nás prestúpi z áut do verejnej dopravy a všetkým sa nám bude ľahšie dýchať. A to doslovne,“ uzatvára župan Juraj Droba.

Svätý Jur


Pezinok


Šenkvice


Malacky


Ivanka pri Dunaji


Parkoviská P+R Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja

  • Devínska Nová Ves – Železničná stanica (60 miest) – linky MHD a 246
  • Galanta – Železničná stanica (60 miest) – linky S60 a S65
  • Ivanka pri Dunaji – Železničná stanica (158 miest) – linky S60 a S65
  • Kúty – Železničná stanica (60 miest) – linka S20
  • Kvetoslavov – Železničná stanica (33 miest) – linky S70 a 649
  • Malacky – Areál Píla (91 miest) – linky S20 a PAD
  • Malacky – Železničná stanica (50 miest) – linky S20 a PAD
  • Pezinok – Za dráhou (291 miest) – linky S50, S55 a PAD
  • Pezinok – Železničná stanica (50 miest) – linky S50, S55 a PAD
  • Reca – Železničná stanica (10 miest) – linky S60 a S65
  • Rohožník – Tesco (20 miest) – linky 209, 269 a 289
  • Senec – Autobusová stanica (20 miest) – linky PAD
  • Senec – Železničná stanica (45 miest) – linky S60, S65 a PAD
  • Sládkovičovo – Železničná stanica (20 miest) – linky S60 a S65
  • Svätý Jur – Železničná stanica (58 miest) – linky S50, S55 a 510
  • Šenkvice – Železničná stanica (87 miest) – linky S50, S55, 539 a 545
  • Trnava – Železničná a autobusová stanica (70 miest) – linky S50, S55, 555 a 666
  • Veľký Biel – Železničná stanica (20 miest) – linky S60, S65 a 729
  • Bratislava – Baltská – linky MHD
  • Bratislava – Bory – linky MHD
  • Bratislava – Cintorín Vrakuňa (180 miest) – linky MHD a PAD
  • Bratislava – Incheba – linky MHD
  • Bratislava – Shopping Palace – linky MHD a PAD

Parkoviská P+R a prestupné terminály v realizácii a príprave:

  • Bernolákovo – Železničná stanica (95 miest) – v realizácii
  • Lamačská brána (Bory) (TIOP) – v realizácii
  • Nové Košariská (Dunajská Lužná) – Železničná stanica (165 miest) – v príprave
  • Senec – v príprave
  • Veľké Leváre (terminál) – v príprave
  • Vrakuňa (TIOP) – v realizácii
  • Zohor – Železničná stanica (208 miest) – v príprave

Video: Jana Šantavá, Monika Kováčová
Foto: BSK / Michal Feik