Bratislavský samosprávny kraj (BSK) rozbehol rekonštrukcie ďalších úsekov regionálnych ciest. Využíva pri nich dosiaľ málo využívanú recykláciu za studena na mieste.
Ide o nízkoodpadovú technológiu, ktorá znižuje množstvo vstupných surovín. Založená je na druhotnom využití materiálov už zabudovaných v konštrukcii vozovky. Používa sa tam, kde je únosnosť vozovky vyčerpaná a poškodenie vozovky je v takom rozsahu, že je potrebné revitalizovať okrem krytu aj podkladné vrstvy. Ide najmä o výskyt sieťových trhlín, rozpad vozovky či plošné deformácie, a to najmä v stopách vozidiel alebo na okraji.
Celková hrúbka novej konštrukcie vozovky predstavuje 30 cm, z toho 20 cm tvorí zrecyklovaná vrstva a 10 cm nové asfaltobetónové vrstvy. V maximálnej miere sa využívajú jestvujúce materiály. Vyfrézovaný materiál sa použije na tvorbu nových nespevnených krajníc.
Pri tejto technológii je nevyhnutná aj tzv. technologická prestávka, počas ktorej môžu mať vodiči 7 dní pocit, že sa na ceste nič nedeje. Počas tejto fázy prebieha proces štiepenia a zrenia zabudovaných materiálov.
Ako prebiehajú stavebné práce?
- Osadenie dočasného dopravného značenia v uvedenom úseku.
- Odfrézovanie pôvodného poškodeného asfaltobetónového krytu vozovky v hrúbke 5 cm v plnom profile.
- Rozpojenie pôvodnej konštrukcie asfaltobetónovej vozovky v hrúbke 20 cm v polovičnom profile.
- Proces recyklácie za studena mieste s pridaním kombinovaného spojiva (cement + vápno + asfaltová emulzia) s premiešaním na 20 cm v polovičnom profile.
- Reprofilácia smerového a výškového vedenia trasy komunikácie na zrecyklovanej konštrukčnej vrstve vozovky v polovičnom profile.
- Zhutnenie zrecyklovanej konštrukčnej vrstvy vozovky v polovičnom profile.
- Konsolidovanie zrecyklovanej konštrukčnej vrstvy vozovky (TECHNOLOGICKÁ PRESTÁVKA – 7 dní, prebiehajúci proces štiepenia a zrenia zabudovaných materiálov) – vylúčená akákoľvek doprava v polovičnom profile.
- Odstraňovanie nevyhovujúcich nespevnených krajníc.
- Reprofilovanie a vytváranie odvodňovacích cestných priekop.
- Realizácia nových asfaltobetónových vrstiev vozovky v hrúbke 10 cm s použitím modifikovaných (odolnejších) asfaltov.
- Realizácia nových nespevnených krajníc vozovky.
- Realizácia nového štrukturálneho (3D) vodorovného dopravného značenia.
- Realizácia nových cestných smerových stĺpikov.
V súčasnosti prebieha recyklácia za studena na týchto úsekoch:
- Pernek – Kuchyňa
- Kuchyňa – Rohožník
- Slovenský Grob – Viničné
- Budmerice – Štefanová
- Tomášov – Janíky
- Dunajská Lužná – Miloslavov