Župa začala výstavbu novej cesty, obíde obce Slovenský a Chorvátsky Grob

10307
Zľava župan Juraj Droba, vicežupanka pre dopravu Alžbeta Ožvaldová, riaditeľka župného Odboru stratégie, rozvoja a riadenia projektov Barbora Lukáčová, Ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová a riaditeľ závodu Bratislava spoločnosti Doprastav Vladimír Kríž
Zľava župan Juraj Droba, vicežupanka pre dopravu Alžbeta Ožvaldová, riaditeľka župného Odboru stratégie, rozvoja a riadenia projektov Barbora Lukáčová, Ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová a riaditeľ závodu Bratislava spoločnosti Doprastav Vladimír Kríž

Zlepšenie dopravnej situácie, časová úspora pre vodičov, ale najmä odbremenenie obcí Chorvátsky Grob a Slovenský Grob od tranzitnej dopravy. To všetko prinesie vybudovanie cestného obchvatu obcí v regióne Malokarpatska. Bratislavský samosprávny kraj už odštartoval výstavbu.

„Bratislavský kraj je dopravný uzol, ktorý v súčasnosti čelí nesmiernemu náporu. Dopravné kolóny a tranzitná doprava obyvateľom znepríjemňujú život, pričom viac ako dve tretiny dopravy tvoria autá. Najväčšou intenzitou dopravy v intraviláne trpia mestá a obce v regióne Malokarpatska, predovšetkým v úseku Chorvátsky Grob, Pezinok a Modra. Preto sme sa rozhodli budovať cestný obchvat práve tu,“ vyhlásil Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). V najvyťaženejších úsekoch dosahuje denná intenzita dopravy hodnotu do 23 500 áut, ktorá je porovnateľná s intenzitou na diaľnici D1 v Žilinskom, Prešovskom a Košickom kraji.

Samotný projekt obchvatu obcí regiónu Malokarpatska pozostáva z viacerých etáp. Bratislavská župa začala s výstavbou prvej etapy v úseku diaľničná križovatka Triblavina – cesta III/1059, spájajúca obec Chorvátsky Grob s časťou Čierna Voda. Táto etapa zároveň predstavuje začiatok výstavby obchvatu Pezinok – Modra. Župan Juraj Droba podčiarkol, že vybudovanie tejto stavby pozitívne ovplyvní dopravnú situáciu v území. Doplnil však, že na dosiahnutie zníženia dopravnej záťaže v celom území mikroregiónu je nevyhnutné realizovať ďalšie etapy spomínaného obchvatu.

Novobudovaný úsek meria 1,7 kilometra, pričom realizácia bude financovaná prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), ktorý zastrešuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI SR): „Obce v okolí Bratislavy prudko rastú a v uplynulých rokoch pribudli na hraniciach okresu Pezinok desaťtisíce nových obyvateľov. Tí síce bývajú na vidieku, ale drvivá väčšina z nich dochádza do školy či za prácou každý deň do hlavného mesta. V rannej a popoludňajšej špičke sú tu cesty plné áut, tvoria sa kolóny, dochádza častejšie k nehodám, tranzit cez obce má na svedomí hluk a vysokú prašnosť. Aspoň časť týchto negatívnych javov zmierni práve nová cesta, ktorá priamo prepojí Chorvátsky a Slovenský Grob s križovatkou Triblavina a diaľnicou D1,” spresnila Veronika Remišová podpredsedníčka vlády a ministerka.

Zhotoviteľom cestného obchvatu bude DOPRASTAV, a. s., ktorý predložil ponuku s celkovou cenou za dielo vo výške 3 939 194,69 eura s DPH. Ide o firmu, ktorá je v tomto regióne dlhodobo aktívná a predmetná stavba zapadá do sféry jej záujmu, najmä vzhľadom na odborné zameranie spoločnosti, znalosť regiónu a blízkosť výrobných kapacít a ich zázemia v areáli v Senci. Význam pre región zdôraznil Vladimír Kríž, riaditeľ Závodu Bratislava z Doprastavu: „Dĺžka celého úseku je síce len 1,7 km, no význam pre obyvateľov dotknutých obcí a celého regiónu vzhľadom na jeho priame napojenie na diaľnicu D1 je obrovský. Doprastav má dlhoročné skúsenosti s takýmto druhom stavieb, pričom z tohto pohľadu sa nejedná o technicky extrémne náročnú stavbu a urobíme všetko pre to, aby sa obyvatelia okolitých obcí dostali priamo na diaľnicu čo najskôr. Chceme pritom nadviazať na snahu investora, ktorý prípravu stavby zvládol na slovenské pomery pomerne rýchlo a veríme, že sa i v procese realizácie vyhneme akýmkoľvek nepredvídateľným problémom.“

Výstavba obchvatu Pezinka a Modry predstavuje na Slovensku unikát, nakoľko sa bude jednať o prvý obchvat na ceste druhej triedy, ktorý realizuje samosprávny kraj. „Obchvat obcí regiónu Malokarpatska je projekt, o ktorom sa desať rokov len rozprávalo. My máme dnes na stole nielen všetky potrebné povolenia, ale aj schválené financovanie a uzavretú zmluvu o dielo,“ uzavrel Juraj Droba.

Na stiahnutie:

FOTO: Slávnostné zahájenie výstavby (20.9.2021)