Do Bratislavy priplávali električky zo Švajčiarska. Premávať budú na Čiernohronskej železnici

942

Do bratislavského prístavu priplávala prvá várka električiek zo švajčiarskeho Bazileja. Vo štvrtok 13. mája ste si ich mohli pozrieť aj na železničnej stanici Bratislava – Nové Mesto. V budúcnosti by mali pomôcť rozvíjať ekologickú dopravu v regiónoch. Napríklad medzi Čiernym Balogom a Podbrezovou alebo na južnej strane Chopku v Nízkych Tatrách.

Električky roky premávali na severe Švajčiarska. Železnica však mení rozchod koľají, a preto aj vozne. O dosluhujúcu techniku, ktorú Švajčiari ponúkli za symbolickú cenu, prejavilo záujem šesť krajín. Domácich najviac zaujal projekt Čiernohronskej železnice. „Evidovali sme viacero vážnych záujemcov, ale slovenská ponuka bola najpresvedčivejšia,“ priblížil riaditeľ prevádzky železníc BLT Bruno Haffner.

Vozne boli vyrobené pred viac ako tridsiatimi rokmi, napriek tomu sú v dobrom technickom stave. Z Waldenburskej železnice ich odviezli do nákladného prístavu v Bazileji. Odtiaľ vyrazili na konci apríla, tri týždne sa plavili loďou kanálom Rýn-Mohan-Dunaj až do Bratislavy.

Najdrahšia položka je práve doprava, ktorá stojí 250 000 eur, čo je dvojnásobok ceny za vozne aj s ich príslušenstvom. Preprava vozňov bude z Bratislavy pokračovať vlakom až na Horehronie, kde by mali v budúcnosti premávať. V pláne je elektrifikácia 17-kilometrového úseku z Čierneho Balogu do Podbrezovej. Parné rušne, ktoré doteraz v okolí Čierneho Balogu vozili turistov, by mala doplniť pravidelná linka verejnej dopravy.

„Pevne verím, že to dotiahneme do úspešného konca. Musíme zabezpečiť dokončenie projektovej dokumentácie, schválenie týchto vozidiel pre prevádzku a začať s obnovou trate,“ vysvetlil Aleš Bílek, riaditeľ Čiernohronskej železnice.

Zdroj: RTVS